پنجمین جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه برگزار می‌شود

دکتر رضاییان: جشن یکپارچه دانش آموختگان کاری نمادین و فوق‌العاده جذاب است

در آستانه پنجمين جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه که قرار است 31 تير 95 برگزار شود دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه با دکتر مصطفی رضائیان، رئیس دوره شبانه دانشگاه به گفت‌وگو نشست.

آقای دکتر، لطفاً در مورد تاریخچه دوره شبانه دانشگاه، نحوه پذیرش و وضعیت دانش‌آموختگان این دوره توضیح بفرمائید؟
به نام خدا، دوره شبانه تقریباً ارسال 1370 شروع به کارکرد. در اولین دوره‌ای که دانشجوی دوره شبانه پذیرش شد گزینش دانشجو در دانشگاه صورت گرفت. آن موقع بیشتر به رفع نیازهای دانشگاه و وزارت بهداشت می‌پرداختیم و اغلب دانشجویان ما کارکنان دانشگاه و وزارت بهداشت بودند که می‌خواستند ازنظر علمی و غیرعلمی ارتقاء پیدا کنند. پس از گذشت 2 سال، دوره شبانه رسمیت پیدا کرد و قرار شد دانشجویان خود را از طریق سازمان سنجش پذیرش کند. درواقع دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی بود که اولین دوره شبانه را پایه‌گذاری کرد و کم‌کم دانشگاه‌های دیگر هم داوطلب شدند و دوره شبانه خودشان را داخل دانشگاه راه‌اندازی کردند. بعضی از این دانشگاه‌ها پس از گذشت مدتی، دوره شبانه خود را تعطیل کردند اما دانشگاه تهران برحسب نیاز کشوری، در رشته‌هایی که نیاز داشت همچنان به پذیرش دانشجوی دوره شبانه ادامه داد. ما طی این چند سال از سال 1370 تاکنون که خدمت شما هستیم بیش از هفت هزار دانشجو را در مقطع کاردانی و کارشناسی فارغ‌التحصیل کردیم. دانشجویانی که ما فارغ‌التحصیل کردیم برحسب نیاز کشوری بوده و این وزارت بهداشت است که تصمیم می‌گیرد در کدام رشته دانشجو بگیریم. در حقیقت هدف ما کمک به سیستم بهداشتی کشوراست و می‌خواهیم کمبودها را به نحوی رفع کنیم. در حال حاضر سیاست ما این است با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد تعداد زیادی کاردان و کارشناس فارغ‌التحصیل می‌شوند و دیگر در این مقاطع نیاز زیادی احساس نمی‌شود، به سمت تحصیلات تکمیلی درحرکت هستیم و به همین منظور از مهرماه سال 92 در 6 رشته مختلف کارشناسی ارشد گرفتیم. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی هرسال کاهش داشته و در سال‌های آینده طوری می‌شود که اصلاً کارشناسی جذب نخواهیم کرد مگر در رشته‌های خاصی که وزارت بهداشت هم چنان به آن نیاز داشته باشد؛ بنابراین حتی اسم دوره شبانه را هم با توجه به آینده‌نگری درخواست کردیم که به دانشکده تحصیلات تکمیلی نوبت دوم دانشگاه تبدیل شود. البته نکته‌ای که با یادآور شوم این است که این دانشجویان ازنظر تحصیلات از کیفیتی برابر با دوره‌های روزانه برخوردار بوده‌اند ضمن اینکه برای سیستم بهداشتی هم مفید بوده‌اند چرا که بر اساس نیاز وزارت بهداشت و برای ارتقای سطح علمی کارکنان وزارت بهداشت این دوره‌ها تشکیل می‌شود. در بین دانش‌آموختگان دوره شبانه کسانی بوده‌اند که ادامه تحصیل داده و اکنون مدرک PhD گرفتند و به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در دیگر دانشگاه‌ها مشغول به خدمت هستند. ذکر این نکته هم ضروری است که این دوره از همان اول کارش را با کیفیت خیلی بالا شروع کرد و هر روز سعی کرد کیفیت آموزش‌ها را بالا ببرد. درواقع دانشگاه برای کیفیت آموزش دانشجویان دوره شبانه احساس تعهد بیشتری دارد و از بهترین اساتید برای تدریس دعوت می‌کند و خود دانشجویان نیز شاهد این قضیه هستند. شما اگر با دانش‌آموختگان این دوره صحبت کنید می‌بینید که ازنظر کیفیت آموزشی همه آن‌ها راضی هشتند و از دانشجویان روزانه خودشان را بهتر می‌دانند. من واقعاً به این خانواده‌هایی که بچه‌هایشان طریق دوره شبانه فارغ‌التحصیل می‌شدند و در کارشان موفق بودند تبریک می‌گویم و امیدوارم که هم چنان پشتیبان فارغ‌التحصیلان خود باشند که بتوانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند.

 شما فکر می‌کنید دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان چقدر می‌تواند نقش خود را در ارتباط با فارغ‌التحصیلان حفظ کند؟
دانشگاه علوم پزشکی تهران در کارهای نو همیشه پیشتاز بوده و از وقتی این دفتر تأسیس شد دانشگاه‌های دیگر به نحوی از این دانشگاه الگو گرفتند. این کار نمادین برای فارغ‌التحصیلان، فوق‌العاده جذاب است. حتی برای دانشجویانی که داخل این دانشگاه استاد بودند و بازنشسته شدند خیلی خوب است که از این طریق دوباره وارد دانشگاه می‌شوند و با دوستان قدیمی خود روبه‌رو می‌شوند. من از طرف خودم از دکتر بهادری که قبول زحمت کردند و دفتر را به اینجا رساندند تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند به ایشان طول عمر بدهد و بیشتر با دانشگاه همکاری کند. با این که خودم دانش‌آموخته این دانشگاه نیستم وقتی می‌بینم دانش‌آموخته‌های قدیمی بعد از سال‌ها همدیگر را می‌بینند غبطه می‌خورم که چرا مقطعی از تحصیل خودم را در این دانشگاه نبودم؛ بنابراین کار دفتر دانش‌آموختگان بسیار جذاب بوده و چقدر زحمت کشیده شده و دانشگاه هم به‌خوبی از دفتر حمایت می‌کند، به‌خصوص در زمان دکتر لاریجانی که به این دفتر بسیار علاقه داشت و در حال حاضر دکتر جعفریان حضور دارند و امیدوارم به همین صورت ادامه پیدا کند.

به نظر شما دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه چقدر می‌تواند از برنامه‌ها و سیاست‌های ALUMNI در دنیا الگوبرداری کند؟ و اگر مقایسه کنیم جای چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در دفتر ما خالی است؟
من تحصیلات خود را در اتریش و آلمان گذراندم. زمانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردم و اصلاً به فکر دانش‌آموختگی و جشن‌های فارغ‌التحصیلی نبودم ولی توسط خود دانش‌آموخته‌های کشور اتریش و آلمان در همین‌جا جلساتی برگزار می‌کردیم و همدیگر را می‌دیدیم که حدود 700 نفر بودیم.
بنابراین احساس من این است که این کار فوق‌العاده جالب است و در کشورهای خارجی هم هست و بااینکه دانشگاه تهران برای تأسیس آن دیر شروع کرد ولی در کل خوب و درخور دانشگاه است.

حضور یکپارچه تمامی مقاطع تحصیلی را در جشن فارغ‌التحصیلی چه طور می‌بینید؟
زمانی که جشن یکپارچه آغاز شد برای دانش‌آموختگان جالب بود که دانشجویی کارشناسی در کنار دانشجوی دکتری و... همه در یک جا با یک لباس و با یک سوگند فارغ‌التحصیل می‌شوند و این کار نمادین به دانشجویان مقاطع پایین انگیزه فوق‌العاده زیادی می‌دهد و برای من کار بسیار نو و نمادین است. هر دانشکده‌ای با حضور دانشجویان خود در جشن احساس غرور و سرافرازی دارد و این در دانشگاه ما که دانشگاه مادر است و بسیار افتخارآمیز است. قسمت بیشتر این کارها به خوش‌فکری‌های دکتر بهادری و نفوذ کلامی که در شورای دانشگاه دارد برمی‌گردد و خواست دکتر بهادری طوری است که همه را متقاعد می‌کند که این کار انجام بگیرد.

 آقای دکتر چه پیامی برای دانش‌آموختگان دوره شبانه و یا دانشکده تحصیلات تکمیلی که در جشن یکپارچه امسال شرکت می‌کنند دارید؟
من به تمام فارغ‌التحصیلان دوره شبانه و خانواده‌هایشان که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شدند تبریک می‌گویم و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد تعداد زیاد دانشجویان فارغ‌التحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و PHD در همین دوره شبانه که از نظر ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی دوم است باشیم و همیشه در زندگی خود موفق باشند و به این‌که در دوره شبانه تحصیل کردند افتخار کنند و خوشحالم که ما از هیچ خدماتی برای دانشجویان دوره شبانه کم نگذاشته‌ایم و مثل دوره‌های روزانه اساتید و امکانات در اختیارشان گذاشتیم و اگر کاستی‌هایی هم بوده ما را ببخشند و برایشان آرزوی سربلندی داریم.

آقای دکتر چه انتظاری از دانش‌آموختگان دوره شبانه دارید؟
از همه کسانی که در دوره شبانه تحصیل کردند چه در زمان ریاست من و چه غیر از من، هم آقای دکتر حسن‌زاده، هم آقای دکتر پورمند که هیچ کم و کاستی نگذاشته و سعی کرده‌ایم در مقابل اندک پولی که دریافت می‌کردیم بهترین سرویس ارائه دهیم، توقع داریم خدمت بهتری به جامعه خود داشته باشند و در ارتقاء سطح علمی این کشور نقش مهمی را ایفا کنند. ما امیدواریم که این فارغ‌التحصیلان در تولید علم برای کشور در خدمات بهداشتی، (چون بیشتر رشته‌های ما در زمینه رشته بهداشتی و خدماتی بوده است) و چه در زمینه‌های آموزش بهداشت صادقانه خدمت کنند و در تولید علم و ایفای نقش بکوشند.

 به‌عنوان پیام آخر اگر مطلبی هست برای ما بفرمائید.
من همه‌چیز را در این جشن مثبت می‌بینم جالب این است دفتر دانش‌آموختگان بین دانشجویان تفاوتی قائل نیست به‌عنوان‌مثال دانشجویی از دانشکده پزشکی یا پیراپزشکی و یا داروسازی و بهداشت و ... ازنظر این دفتر تفاوتی ندارند و همه دانش‌آموخته این دانشگاه هستند. از دست‌اندرکاران این دفتر تشکر می‌کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
توضيح اينکه پنجمين جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه 31 تیر 1395 از ساعت 17 تا 22 در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، بعد از خیابان پانزدهم برگزار خواهد شد.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تنظیمات قالب