سی و نهمین همایش معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دکتر کریمی: مطمئناً امسال که سال سختی است؛ وظایف مدیریتی نیز سخت‌تر می‌شود و تجربه، درایت، صبر و تحمل، خویشتن‌داری و برنامه‌ریزی به کار می‌آید

در همایش معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان این حوزه و بودجه دانشگاه‌ها و نظام سلامت موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

گالری عکس 

این همایش یک‌روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  چهارشنبه 29 خرداد 98 در تالار دارالفنون برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر کریمی رییس دانشگاه ضمن خیرمقدم به معاونان توسعه گفت: به تالار دارالفنون، ریشه و بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران خوش‌آمدید. این تالار به این دلیل دارالفنون نام‌گذاری شده که یادآور  پیشینه درخشان دانشگاه  است.
وی در تکمیل سخنان خود با اشاره به پیشینه تاریخی دانشگاه افزود: 167 سال قبل در سال 1231 امیر بزرگ ایران، امیرکبیر، با یک تصمیم شایسته دارالفنون را افتتاح کرد و سیزده روز قبل از شهادت ایشان، مدرسه طب و دارالفنون به‌واسطه 7 پزشک اتریشی که یاکوب ادوارد پولاک معروف‌ترین آن‌هاست؛ تشکیل می‌شود. حدود 83 سال بعد، این تشکیلات به ضلع شمالی دانشگاه، یعنی اولین ساختمان آناتومی دانشکده پزشکی منتقل می‌شود و دانشگاه تهران با سالن آناتومی فعالیت خود را آغاز می‌کند.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه این پیشینه غنی مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند گفت:  ما وارث دانشگاه 167 ساله هستیم و مسئولیت همکاران، در این دانشگاه بسیار سنگین است. خوشبختانه در طول این سال‌ها باوجود تغییراتی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته؛ همکاران این دانشگاه، همچنان باهمت و پشتکاری که  از ابتدا وجود داشته، راه رشد و تعالی  دانشگاه را ادامه می‌دهند.
دکتر کریمی، با اشاره به گستره فعالیت‌های دانشگاه گفت: این دانشگاه با حدود 1هزار و 800 عضو هیئت‌علمی، در 14 بیمارستان با بیش از 5 هزار تخت بیمارستانی و 200 بخش تخصصی و 11 دانشکده با بیش از  105 گروه تخصصی، مسئولیت آموزشی 14-15 هزار دانشجو (بیش از نیمی از آن‌ها در مقاطع تخصصی هستند) و 2 هزار رزیدنت و فلوشیپ در تمامی رشته ها را برعهده دارد.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه دانشگاه خانه اول من است افزود: از روزی که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم 45 سال می‌گذرد لذا این دانشگاه و بیمارستان‌های آن را به‌خوبی می‌شناسم. در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه یا دانشجو، انترن و یا چند دوره‌ای رزیدنت و یا استادیار، دانشیار و استاد بودم و امیدوارم روزی هم از این دانشگاه بازنشسته شده و در همین مکان نیز جان به جان آفرین تسلیم کنم.
رییس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های بیمارستان‌های دانشگاه گفت: بیمارستان امام خمینی، بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی کشور با حدود هزار و 200 تخت است که با راه‌اندازی مهدی کلینیک، ظرفیت آن به 2هزار 200 تخت افزایش می‌یابد. این بیمارستان با  حدود 57 اتاق عمل، بیشترین تعداد اتاق عمل در بین بیمارستان‌ها را دارد و با حدود هزاران پرسنل و بیش از هزار پزشک در رده‌های مختلف، بزرگ‌ترین بیمارستان کشور محسوب می‌شود. در همین حال این بیمارستان زیرساخت‌های قدیمی دارد که نیاز به رسیدگی دارد.
وی بیمارستان سینا را نخستین بیمارستان کشور عنوان کرد و گفت: بیمارستان سینای دانشگاه که 150 سال پیش، در زمان ناصرالدین‌شاه راه‌اندازی شده، نخستین بیمارستان کشور است. در کنار بیمارستان‌های قدیمی، بیمارستان‌های جدیدی همچون مرکز قلب که 18 سال پیش با 500 تخت راه‌اندازی شده قرار دارد. اعضای هیئت‌علمی این مرکز تمام‌وقت جغرافیایی هستند و زندگی کاری آنان در بیمارستان می‌گذرد.
دکتر کریمی بیمارستان امیراعلم را مشهور به گوش و حلق بینی، بیمارستان روزبه را مشهور به مرکز روان‌پزشکی و بیمارستان فارابی را دارای بیشترین  اتاق عمل چشم و شمار عمل در روز دانست و گفت: با ذکر این نمونه‌ها وسعت، قدمت و نوگرایی دانشگاه در ابعاد مختلف مشخص می‌شود.
دکتر کریمی، با اشاره به مسائلی که امسال پیش روی اداره دانشگاه و بیمارستان‌هاست گفت: در طول سال‌هایی که تجربه مدیریت رده‌های مختلف دانشگاه را داشتم؛ که 21 سال از آن مربوط به ریاست بیمارستان‌هاست؛ بارها این جمله معروف را شنیده‌ام که امسال سال سختی است. ولی همه این سال‌ها می‌گذشت و ما هم به شنیدن این جمله عادت داشتیم. اما به نظر می‌رسد امسال شرایط کاملاً متفاوت است.
رییس دانشگاه به بیان دلایل خود از شرایط دشوار و متفاوت امسال پرداخت و گفت: 18 سال پیش که مسئولیت راه‌اندازی مرکز قلب را داشتم تا به امروز که 1 هزار 300 نفر در این مرکز مشغول کار هستند پرداخت حقوق کارکنان، بازسازی و نوسازی بخش‌ها و... بدون دریافت بودجه دولتی، برعهده بیمارستان بود؛ چون در آن زمان، سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود عمل می‌کردند و گردش کار بیمارستان روان بود. اما امروزه به دلیل افزایش بدهی بیمه‌ها و عمل نکردن آن‌ها به تعهداتشان  مرکز قلب  با مشکل مواجه شده است.
وی افزود: امسال یکی از شرکای اصلی دانشگاه که همان سازمان تامین اجتماعی است 700 میلیارد تومان به دانشگاه بدهکارند و این باعث بروز مشکلات متعددی برای دانشگاه و بیمارستان‌ها شده است.
دکتر کریمی دومین مسئله را افزایش 35 درصدی مالیات عنوان کرد و گفت: از هزار و 800 عضو هیئت‌علمی 60 تا 65 درصد از آنان تمام‌وقت جغرافیایی هستند که بیشترین درآمد بیمارستان‌ها از عملکرد آنان حاصل می‌شود و یکی از مسئولیت‌های ما در دانشگاه حفظ این نیروهاست. من به‌هیچ‌وجه موافق پرداخت آزاد و نامحدود نیستم. در طول سال‌هایی که در مرکز قلب بودم تمامی پرداخت‌ها براساس سقف تعیین‌شده، صورت می‌گرفت و به‌هیچ‌وجه عدد خاص و غیرمنطقی پرداخت نمی‌شد. اما افزایش 35 درصدی مالیات به حقوق کسانی که تمام‌وقت خود را در بیمارستان‌ها می‌گذرانند و بیشترین درآمدزایی را برای بیمارستان‌ها دارند باعث ایجاد نارضایتی می‌شود و اداره بیمارستان ها را با مشکل مواجه می کند.
رییس دانشگاه، سومین مسئله حساس امسال را وجود فضای منفی حاکم در رسانه‌ها برای ایجاد ناامیدی پزشکان دانست و  گفت: اینکه یک موضوع کوچک با بزرگنمایی رسانه‌ها، گسترش می‌یابد، باعث ایجاد خستگی بیشتر در همکاران می‌شود.
وی تعیین سقف بیمه سلامت را مسئله دیگری دانست و گفت: بیمارستان‌های ما نمی‌توانند برای بیمارانی که با دفترچه بیمه مراجعه می‌کنند سقفی تعیین کنند. یکی از افتخارات ما در بیمارستان ها این بود که تفاوتی بین بیمه‌های مختلف بیماران قائل نمی‌شدیم و به همگان خدمت یکسانی ارائه می‌کردیم و مسئله اصلی، درمان بیماری فرد بود تا بررسی نوع بیمه بیماران.
رییس دانشگاه در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود افزود: منظور من از بیان این مسائل، به‌هیچ‌وجه طرفداری از پزشکان نیست. اولین آسیب تغییر روش‌ها، افزایش  مالیات و تأخیر در پرداخت بیمه‌ها به بیماران بازمی‌گردد و نتیجه‌ای جز هدایت بیماران به بخش خصوصی  ندارد. سال گذشته با همین رویکرد درصد اعمال جراحی بخش خصوصی افزایش و درصد اعمال جراحی  دانشگاه‌ها کاهش پیداکرده است.
دکتر کریمی با طرح این پرسش که وجود این چهار مسئله، امسال را سال سختی کرده است؛ اما در این شرایط سخت باید چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ افزود: من درجلسات دانشگاه، هیچ‌گاه منفی صحبت نمی‌کنم و هیچ‌کدام از روسای بیمارستان‌ها از من سخنان این‌گونه نمی‌شنوند که احساس یاس و ناامیدی کنند. تمامی روسای بیمارستان‌های دانشگاه، مسئولان پابه‌رکاب هستند و بیشترین زحمات را متحمل می‌شوند و من دست تک‌تکشان را می‌بوسم و به همکاری با آنان افتخار می‌کنم. مطمئناً  امسال که سال سختی است؛  وظایف مدیریتی نیز سخت‌تر می‌شود و  تجربه، درایت، صبر و تحمل، خویشتن‌داری و برنامه‌ریزی بکار می‌آید.
وی بابیان اینکه مدیریت دانشگاه اگر در این شرایط نتواند کاری از پیش ببرد، حضورمان در این مسئولیت بی‌معنی است افزود: ما دوره‌های سختی را پشت سرگذاشتیم. من در طول جنگ به‌عنوان یک سرباز کوچک، به‌صورت داوطلبانه در تیم‌های اضطراری شرکت کردم و شرایط سخت‌تر از این را هم در جبهه و هم در دانشگاه دیده‌ام. زمانی که امتحان بورد جراحی داشتیم وقتی عملیات کربلای پنج را اعلام کردند ما داوطلبانه شرکت کردیم درحالی‌که تازه از عملیات کربلای چهار برگشته بودیم. این‌ها را برای این یادآوری می‌کنم که بگویم ما با این نیت در دانشگاه هستیم که بتوانیم کاری کنیم.  اگر کاری از دستمان برنمی‌آید بهتر است که به کار اصلی خودمان در طبابت بپردازیم. اگر مدیریت دانشگاه در این شرایط نتواند کاری از پیش ببرد یعنی حضور همه ما در این مسئولیت بی‌معنی است.
 دکتر کریمی در پایان سخنان ضمن آرزوی موفقیت برای معاونان توسعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها گفت: با شناختی که از دکتر تقوی نژاد دارم و  صبر و تحمل و تجربه‌ای که از  ایشان دیده‌ام آرزو می‌کنم، با راهکارهایی که به دانشگاه‌ها توصیه می‌کنند سال پیش رو را با کمترین مسئله پشت سربگذاریم و کمترین آسیب به مردم برسد.

افزایش 16 درصدی اعتبارات حوزه سلامت
سپس دکتر تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع،  سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان این معاونت در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: از میزبانی دکتر بیگلر و تدبیر دکتر کریمی در بازسازی این سالن که به نام دارالفنون مزین شده تشکر می‌کنم.
وی بابیان اینکه وقتی از دارالفنون سخن می‌گوییم باید از معمار بزرگ آن امیرکبیر یاد کنیم افزود: اینکه توزیع منابع و نحوه اداره دارالفنون در آن زمان چگونه بوده برایم جای سؤال بود که پس از بررسی دریافتم مالیات شهر ملایر برای اداره این مرکز اختصاص‌یافته بود. امروزه کشورهایی که در زمینه امور اقتصادی پیشگام هستند می‌توانند به مردمشان به‌طور دقیق بگویند که مالیات آنان صرف چه اموری می‌شود. این نشان می‌دهد نیاکانمان درگذشته راه درستی را پیش‌گرفته بودند.
دکتر تقوی نژاد با اشاره به شرایط دشوار امسال گفت: اینکه ما در شرایط سختی بسر می‌بریم سال‌هاست که وجود دارد و افزون بر عواملی که دکتر کریمی برشمردند، عوامل دیگری در سطح منطقه و بین‌الملل و تحولات سیاسی و اقتصادی باعث تفاوت سال 98 نسبت به سال‌های گذشته شده است.
معاون توسعه وزیر بهداشت بابیان اینکه باید با همفکری، همکاری و شیوه عقلانی مدیریت، این سال را پشت سر بگذاریم که کمترین تأثیر منفی را داشته باشد افزود: معتقدم شیوه مدیریتی باید تعاملی باشد و هر تصمیمی که در معاونت توسعه وزارت بهداشت اتخاذ می‌شود با همکاری و همفکری کارشناسی به اجرا درآید و امیدوارم این همایش راهگشای اداره مطلوب دانشگاه‌ها باشد.
وی با اشاره به ادغام دو معاونت توسعه مدیریت و منابع با معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: این ادغام در وزارت بهداشت صورت گرفته و در آینده نزدیک نیز در ساختار دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. با این اقدام نقش معاونت توسعه در امور برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود. مهم‌ترین نکته در این امر جلب مشارکت و همکاری حوزه‌های تخصصی دانشگاه‌ها در امر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد برنامه‌های عملیاتی، تقویت کارشناسی بخش برنامه‌ریزی و غنا بخشیدن به محتوای آموزشی دانشگاه‌هاست.
دکتر تقوی نژاد با اشاره به عملکرد ستاد کشوری تحول سلامت گفت: وزارت بهداشت در این زمینه پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف سلامت داشته که باید از تجربیات مفید آن استفاده کنیم و هم ضعف‌ها و کاستی‌های آن را با همفکری برطرف کنیم.
معاون توسعه وزیر بهداشت، به مقایسه بودجه دانشگاه‌ها در سال 97 و 98 پرداخت و گفت: مقایسه بودجه  دانشگاه‌ها با بودجه کل کشور مقایسه درستی نیست چون بودجه کل کشور باکاری که دانشگاه‌ها انجام می‌دهند تفاوت ماهوی دارد و باید این مقایسه با بودجه عمومی کل کشور انجام شود. براین اساس مجموع منابع عمومی بودجه دولت از 386 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 448 هزار میلیارد تومان در سال 98 افزایش‌یافته و سهم وزارت بهداشت 8 درصد از بودجه عمومی کشور است.
دکتر تقوی نژاد با اشاره به رشد اعتبارات حوزه سلامت افزود: اعتبارات حوزه سلامت 77 هزار 400 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد دارد و این  معادل متوسط رشد بودجه عمومی کشور است.
وی افزود: اعتبارات هزینه‌ای وزارت بهداشت 41 درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 8.4 درصد و سهم درآمدهای اختصاصی 54 درصد است. از اعتبارات وزارت بهداشت سهم ردیف‌های دانشگاه‌ها حدود 70 درصد در نظر گرفته‌شده است. در بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز اعتبارات دانشگاه‌ها 25 درصد رشد دارد.
دکتر تقوی نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به مطالبه دانشگاه‌ها از بیمه تأمین اجتماعی گفت: این سازمان بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی کشور است که با تأکید و توصیه رییس‌جمهور امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها باشیم.

تبادل تجربیات موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران

سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت برنامه‌ریزی منابع دانشگاه به تشریح تجربیات موفق دانشگاه در زمینه بیمه تکمیلی و بازنگری در قراردادهای تغذیه پرداخت و گفت: قرارداد جدید در مقایسه با سال‌های گذشته، رئوس تعهدات، افزایش کیفی مواد اولیه و نحوه نظارت و کنترل تعهدات تفاوت بسیاری دارد و پیاده‌سازی آن با کمک سامانه جامع تغذیه انجام‌شده است.
معاون توسعه دانشگاه با اشاره به تجربه دانشگاه در اجرای بیمه همگانی پرداخت و گفت: با استفاده از طرح بیمه تکمیلی همگانی، تمامی کارکنان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرارگرفته و هزینه درمانی کارکنان، توسط بیمه به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود. با این رویکرد علاوه بر اینکه بیمارستان‌ها از درامد حاصل از ارائه خدمات محروم نمی‌شوند بلکه شأن و عزت کارکنان برای دریافت خدمات نیز حفظ می‌شود.
در ادامه، هریک از اعضای نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تنظیمات قالب