کارگروه سلامت و امنیت غذای استان تهران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل جلسه داد

در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذای استان، تفاهم‌نامه آموزش میان مدیرکل آموزش‌ وپرورش شهرستان تهران، معاون فرهنگی اجتماعی استانداری و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضا رسید.

?? ??? ????? ?? ????? ????????? ? ???????? ???? ?? ???? ???? ???? ????? ??.

گالری عکس
در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذای استان که صبح روز شنبه 24 مهر سال 95 پس صرف صبحانه سالم در سالن اجلاس ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برگزاری این جلسه در آستانه روز جهانی غذا گفت: شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذاست و این روز به‌افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ میلادی نام‌گذاری شده است.
وی بابیان این‌که از بعد حاکمیتی وظیفه‌داریم تا از سلامت غذا اطمینان حاصل کنیم گفت: جنبه حاکمیتی که وظیفه سازمان‌های نظارتی است بخشی از کار است، جنبه دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد، ترویج غذای سالم و جلب‌توجه مردم است به آنچه به‌عنوان غذا مصرف می‌کنند.
رییس دانشگاه افزود: در بعد جلب ‌توجه مردم به مصرف غذای سالم، علی‌رغم اقدامات خوبی که در کشور انجام‌ شده، هنوز جای کار زیادی باقی است. به‌عنوان‌مثال، امروزه بر روی اکثر محصولات غذایی لیبل کالری قابل‌مشاهده است و نصب چراغ راهنمایی تغذیه ای نیز که علامت هشداردهنده فاکتورهای مخاطره آمیز مانند چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس می باشد، به طور جدی در دستور کار است و انتظار می رود تا پایان امسال به شکل نهایی محقق ‌شود.
وی بابیان این‌که باید مردم را طوری راهنمایی کنیم که غذای سالم مصرف کنند گفت: در بخش حاکمیتی، همکاران معاونت بهداشت و غذا و داروی دانشگاه در شهر تهران پیگیری‌های جدی انجام می‌دهند و در صورت مشاهده موارد تخلف، با این موارد برخورد می‌کنند. ولی ترویج استفاده از غذای سالم، بخشی است که به خود مردم بازمی‌گردد و در بخش‌های مختلف جامعه همچون مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات به این امر باید به صورت جدی تر پرداخته شود.     
رییس دانشگاه افزود: تنقلات شور یا شیرین همه جای دنیا هست و کشورهایی که نسبت به‌سلامت توجه ویژه دارند، برای این امر تدابیری اندیشیده‌اند. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولید کننده تولید محصولات خود را به سمتی می‌برند تا قند کمتری داشته باشد و این موضوع حتی در کارخانجات تولیدی شکلات و شیرینی نیز در دستور کار قرار دارد. توجه به این موضوع نه‌تنها با تجارت منافاتی ندارد، بلکه سبب می‌شود که این شرکت ها بازار مصرف خود را از دست ندهند و همچنین بازار محصولاتشان ازنظر سلامت ارتقا پیدا کند. در این میان ما هم باید سعی کنیم تا برای آینده کشور نتیجه خوبی به‌جای بگذاریم.    
وی با ابراز امیدواری از نتیجه‌بخش بودن فعالیت همکاران واحدهای مختلف کارگروه سلامت و امنیت غذای استان گفت: امیدوارم بتوانیم در ارتقای سلامت مردم استان که وظیفه آن را بر عهده‌داریم موفق باشیم.
در بخشی دیگر از این جلسه، دکتر چاوشی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: امیدوارم این کارگروه که زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی استان تهران است، بتواند در جهت امنیت غذایی و حفظ سلامت عمومی جامعه کمک کند.
دکتر جنیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به ارائه مصوبات چهاردهمین جلسه هیئت‌وزیران پرداخت و گفت: مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی کشور اسفند سال گذشته تصویب و امسال نیز ابلاغ شد. سال گذشته این شورا مصوبات خوبی را ارائه کرد که نیاز به همکاری بین بخشی سازمان‌های متعدد دارد.
وی با اشاره به تصویب سند برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر گفت: با توجه به این‌که در سال‌های اخیر، بار بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی و واگیر به بیماری‌های غیر واگیر تغییر جهت داده است، این سند توسط وزارت بهداشت به تصویب رسید و در سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، سند دانشگاهی آن تهیه شد.
در ادامه دکتر گل محمدی رییس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به ارائه سند کنترل بیماری‌های غیر واگیر در استان تهران پرداخت و گفت: در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر مسئول بیش از 53 درصد بار بیماری‌ها در سرتاسر جهان هستند و انتظار می‌رود که تا سال 2020 عامل بیش از 60 درصد از بار بیماری‌ها باشند. این در حالی است که در کشور ما، این بیماری‌ها بیش از 76 درصد از کل بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی بیماری‌های قلبی عروقی را اولین علت مرگ مردان و زنان کشور دانست و گفت: در مرحله بعدی، حوادث به‌ویژه در مردان همچنان مسئول مرگ هم‌وطنان هستند و پس‌ازآن انواع مختلف سرطان قرار دارد.
در بخشی دیگر از این جلسه، دکتر شریعتی معاون بهداشتی دانشگاه به ارائه گزارش دانشگاه در حوزه کنترل بیماری‌های غیر واگیر پرداخت و افزود: پوشش دانشگاه در بیش از 98 درصد از مناطق روستایی، شهری و حاشیه کامل است و می‌توانیم باافتخار اعلام کنیم که این دانشگاه دارای بیشترین مراکز فعال است.
وی افزود: بر اساس داده‌های سامانه یکپارچه بهداشت، به ازای هر نفر که وضعیت فعالیت بدنی مطلوب دارد، 10 نفر وضعیت فعالیت بدنی نامطلوب دارند. همچنین در بین جمعیت مراقبت شده بیش از 65 هزار نفر عوامل خطر ابتلا به فشارخون را دارند و تعداد بیماران مبتلابه فشارخون قریب به 16 هزار تن است.
دکتر شریعتی از فعالیت بیش از 150 پایگاه سلامت در قالب بخش خصوصی خبر داد و گفت: بیش از 60 کارشناس تغذیه برای ارائه مشاوره به کار گرفته‌شده‌اند. همچنین بیش از 100 کارشناس سلامت محیط و حرفه‌ای از طریق بخش خصوصی به فعالیت مشغول هستند.
وی از راه‌اندازی مرکز پایش و ارزشیابی مراقبت‌های سلامت برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این مرکز که در حال حاضر به‌صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد، با انجام مصاحبه با گیرندگان خدمت، به پایش خدمات سلامت در منطقه می‌پردازد.    
در ادامه این جلسه، دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه، به ارائه گزارشی از اقدامات سه دانشگاه در کنترل بیماری‌های غیر واگیر پرداخت و گفت: کاهش مصرف قند، نمک و چربی جزء برنامه عملیاتی سه دانشگاه است و کاهش این سه ماده در فرمولاسیون های مواد غذایی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: 80 درصد از محصولات عرضه‌شده در بازار، دارای نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای هستند که آگاهی لازم را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. همچنین در خصوص PMS که کنترل محصولات در سطح عرضه است، در سال گذشته روی 20 درصد از فرآورده‌های غذایی انجام شد و در برنامه سال آینده این تعداد بیشتر خواهد بود.
دکتر حاجی محمودی با اشاره به برچسب رهگیری اصالت کالا گفت: این برچسب، قسمتی مشخص‌شده از بسته‌بندی فرآورده یا برچسبی مجزا است و در همین رابطه از 12 تیر، گشت مشترک سه دانشگاه در سطح عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی صورت گرفت. به‌طوری‌که در طول سه ماه، 900 گشت مشترک به انجام رسیده است.      
وی افزود: از اهداف معاونت های غذا و داروی دانشگاه این است که سهم فرآورده‌های قاچاق آرایشی و بهداشتی به میزان سالیانه 10 درصد کاهش پیدا کند.
معاون غذا و دارو در ادامه به ارائه گزارش عملکرد باقیمانده سموم کشاورزی پرداخت و افزود: امیدواریم ادامه این فعالیت‌ها در سه دانشگاه، باعث کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر شود.
توضیح این‌که جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذای استان به همت معاونت غذا و داروی دانشگاه و با حضور دکتر حاجی میراسماعیل سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، پوراحمدنژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و فولادوند مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد. در پایان جلسه نیز با برگزاری نشست خبری، خبرنگاران رسانه‌های مختلف پرسش‌های خود را در خصوص محورهای مرتبط با سلامت و امنیت غذایی مطرح کردند و مسئولان حاضر در جلسه به این پرسش‌ها پاسخ دادند.  
در حاشیه جلسه نیز غرفه‌ای توسط معاونت غذا و دارو در طبقه همکف ستاد برپاشده بود. در این غرفه، نمونه‌هایی از محصولات تولید داخل مجاز، محصولات وارداتی دارای برچسب اصالت و محصولات وارداتی قاچاق برای افزایش آگاهی بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شد.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: سید میثم عطری

 
      

تهیه کننده:

تنظیمات قالب