همزمان با اعطای جایزه مصطفی (ص)؛

ششمین برنامه تبادل علم و فناوری step در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

ششمین برنامه تبادل علم و فناوری step در محور سلامت، مردم و محیط زیست با حضور دانشمندان مسلمان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری عکس
در این رویداد که با مشارکت دانشمندان برجسته، روسای دانشگاه‌ها، سازمان‌های حامی توسعه علم و فناوری و فعالان حوزه‌های گفتمان‌سازی و سیاست‌گذاری علم و فناوری برگزار شد، شرکت‌کنندگان علاوه بر به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات خود، به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای شکل‌گیری شبکه همکاری‌های علمی پیرامون مسائل کلیدی جهان اسلام ‌پرداختند.
برنامه تبادل علم و فناوری (استپ) بستری است که توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) سازمان‌یافته است تا شبکه‌ای علمی میان بازیگران عرصه علم، فناوری و نوآوری جهان اسلام را به شکل برگزاری رویدادهای بین‌المللی گسترش دهد و زمینه‌سازی برای تقویت همکاری علمی باشد.

تاسیس مراکز عالی علمی مشترک
دکتر محمد عبدالهی، استاد دانشگاه و دبیر علمی ششمین دوره استپ، با اشاره به نشست حوزه سلامت که 19 آبان 98 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد،  گفت: تعداد جوایزی که ایرانیان امسال از بنیاد مصطفی (ص) کسب کردند، نشان داد که دانشمندان ایرانی توانسته اند به خوبی در لبه علم حرکت کنند و هرگز از دنیا عقب نیستند.
وی فعالیت دانشمندان ایرانی در شرایط تحریم را حرکتی ایثارگرانه خواند و تصریح کرد: کشور علی رغم تحریم، کمبود بودجه و محدودیت در سفر و محدودیت هایی که در خرید و انتقال برای ما وجود دارد توانست به خوبی در تولیدات علمی بدرخشد.
دکتر عبدالهی سپس از علاقمندی دانشمندان دیگر کشورها برای همکاری مشترک علمی با ایران خبر داد و یادآور شد: در این شرایط سیستم دولتی باید تسهیل گر و کمک کننده باشد به عبارت دیگر باید از سازو کاری برخوردار باشیم تا وزارت خانه های مرتبط بتوانند به توسعه ارتباطات میان ما و دانشمندان دیگر کشورها کمک نمایند.
دبیر علمی ششمین دوره استپ، تاسیس مراکز عالی علمی مشترک (excellence center) را از مهم ترین نکات مطرح شده در این نشست دانست و گفت: در این نشست مقرر شد تا کشورها، علم را به صورت مشارکتی به پیش ببرند و اقدام به تبادل دانشمندان جوان خود نمایند. همچنین از آنجا که بیماری های مشترک در کشورهای اسلامی دغدغه ای مشترک ایجاد کرده است از این رو لازم است، علم را نیز به صورت مشارکتی به پیش برد و علم تنها منحصر به یک کشور نباشد.
وی سپس به برنامه بازدید از پژوهشکده غدد اشاره کرد و گفت: در این نشست، 3 پانل بهداشت، دارو و بیماری های غیر واگیر برگزار می شود.

ضرورت تقویت فرهنگ تحقیق
دکتر رسول دیناروند، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه به معرفی بنیاد مصطفی (ص) پرداخت و گفت: بنیاد مصطفی(ص) هر دو سال یکبار به دانشمندان برتر مسلمان جهان در 4 حوزه جوایزی را اهدا می کند. امسال به دو گروه شامل دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی و دانشمندان مسلمان کشورهای غیر اسلامی جوایزی اعطا شد.
وی برنامه استپ را از مهم ترین برنامه های جانبی جایزه مصطفی خواند و تصریح کرد: برنامه استپ هر ساله در کشورهای مختلف برگزار می شود. در این رویداد، دانشمندان مسلمان در خصوص نحوه همکاری و شبکه سازی، دستاوردهای مهم کشورها، اولویت های جهان اسلام و نحوه همکاری با دیگر کشورها به بحث و تبادل نظر می پردازند.
دکتر دیناروند، سپس به محور سلامت این رویداد اشاره کرد و گفت: این محور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در نشست صبح 3 سخنرانی کلیدی با موضوعات موفقیت در حوزه واکسن های درمانی سرطان (شاهین از ترکیه)، هوش مصنوعی و رابطه میان مغز با چیپست های کامپیوتری (از کانادا) و همچنین در مورد وضعیت پیشرفت علم و فناوری در کشورهای اسلامی (دکتر کبیری، علوم پزشکی تهران) برگزار شد.
وی پانل دوم را با موضوع نحوه همکاری و شبکه سازی عنوان کرد و افزود: این پانل با حضور 6 دانشمند بزرگ برگزار شد و در مورد عدم وجود بودجه کافی در بسیاری از کشورهای اسلامی و همچنین نبود فرهنگ تحقیق و سوال در بسیاری از کشورهای اسلامی و ضرورت تقویت این مسئله بحث شد.
لازم به توضیح است، اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
خبر: نسیم قرائیان
عکس: وحید مزاجردی

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تنظیمات قالب