برگزاری نخستین جشنواره پژوهشی بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، این جشنواره دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ حضور استادان برجسته و پیشکسوت بیمارستان شریعتی در حوزه علوم بالینی و علوم پایه، روسا و اعضای هیات علمی بخش ها، دستیاران، پرستاران و دیگر محققان برگزار شد. در این مراسم دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی این بیمارستان را مرکزی با قدمت حدود ۵۰ سال دانست و گفت: ازابتدا بنیان این بیمارستان بر اساس پایه‌های علمی گذاشته شده است و شایسته است آن را از اولین بیمارستان‌های دارای مراکز تحقیقاتی کشور دانست.
رئیس بیمارستان شریعتی مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ایو مرکز تحقیقات روماتولوژی را اولین مراکز تحقیقات در کشور دانست و افزود: بعد ازآن اولین پژوهشگاه علمی به همت استاد لاریجانی در بیمارستان شریعتی افتتاح شد و مجموعا یک پژوهشگاه و دو پژوهشکده و ۷ مرکز تحقیقات دیگر در این بیمارستان فعال شدند. دکتر جمشیدی با اشاره به میزان تولید علم در بیمارستان شریعتی گفت: شاید بیمارستانی در کشور نباشد که به اندازه بیمارستان شریعتی مقالات علمی منتشر کرده باشد و این افتخار به همت اساتیدی است که زحماتشان را برای بزرگ کردن تحقیقات در این بیمارستان گذاشتند و نتایج آن را ما امروز داریم می‌بینیم. این اساتید با حداقل امکانات شروع کردند با صبر و حوصله تحقیق گردند و گزارش کردند و امروز هم شاهد شکوفایی در بیمارستان هستیم.

دکتر جمشیدی درادامه به فعالیت معاونت پژوهشی در بیمارستان پرداخت و گفت: شاید خیلی تاکنون به معاونت تحقیقات در این بیمارستان پرداخته نشده در حالی که مراکز تخقیقاتی وپژوهشکده‌ها بسیار فعال بوده‌اندو تشکلی نداشتند از این رو سعی کردیم با کمک   دکتر سروری و با حضورشان انسجامی در مراکز تحقیقاتی برقرار شود. امیدواریم بنیان خوبی باشد و مقدمه پیشرفت پژوهش در سطح بیمارستان به خصوص برای بخش‌هاییکه از مراکز تحقیقاتی بهره مند نیستند باشد.

در ادامه دکتر نیما رضایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی برگزاری این جشنواره‌ها را انگیزه برای محققینی دانست که مظلوم واقع شده‌اندو جان گرفتن جشنواره‌های پژوهشی در بیمارستان‌ها را مایه خوشحالی دانست.

وی درادامه از انگیزه و توانمندی به عنوان شاخص‌هاییبرای محققان صحبت کرد و استادان و محققان بزرگی همچون استاد دواچی را از نمونه‌های بزرگ و رول مدل دراین موضوع دانست. دکتررضایی درادامه درباره خلاقیت‌ها و پتانسیل‌ها ی افراد و هوش اجتماعی صحبت کرد و گفت: همانطور که ما هیچ وقت هدفمان کسب درآمد نبوده، در پژوهش هم همینطور است، ما به دنبال پاسخ یک سوال هستیم به سوال فکرمی کنیم و به دنبال آن است که مقاله به وجود می‌آید.

دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در این جشنواره، حضور در بیمارستان شریعتی را افتخار دانست و با معرفی کتاب راهنمای میدانی علم همکاری تیمی افزود: در همکاری تیمی آنچنان این موضوع تاثیرگزار است که برایش یک راهنما تهیه شده است. وی موضوع این کتاب را کمک به افزایش مهارت‌های تیمی عنوان کرد و در ادامه درباره تیم‌های تحقیقاتی و شاخص‌های آن‌ها صحبت کرد.

دکتر مجید سروری معاون پژوهشی بیمارستان شریعتی در این همایش ضمن قدردانی از حضور استادان برجسته، درباره سابقه پژوهشی بیمارستان شریعتی صحبت کرد و با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ایبه عنوان نخستین بنای بیمارستان شریعتی گفت: سابقه پژوهشی بیمارستان از سابقه درمانی آن بیشتر است. وی در ادامه به زیر ساخت‌های تحقیقاتی بیمارستان اشاره کرد و گفت: در اوایل دهه هفتاد در این بیمارستان، ۶ مرکز تحقیقات آرام آرام ایجاد شدند و دراین ۳۰ سال به حدی از رشد رسیدند که هم اکنون یک پژوهشگاه و دو پژوهشکده در بیمارستان فعالند.

  دکتر سروری همچنین از پیوستن بخش‌های ارتوپدی و نورولوژی به باشگاه مراکز تحقیقات بیمارستان خبر داد و افزود: البته چون کمتر از یک سال بود که به این عرصه پیوستند، در گزارش عملکرد امسال آورده نشدند. معاون تحقیقات بالینی بیمارستان شریعتی در ادامه به تاریخچه تشکیل دفتر توسعه پژوهش در بیمارستان اشاره کرد و افزود: این دفتر با هدف تسهیل فرایند آموزشی برای بخش‌های فاقد ساختار، از سال ۱۳۸۱ تاسیس شده و یکی از ۳ دفتر توسعه در دانشگاه بوده است. دکتر سروری همچنین تاسیس کمیته اخلاق در بیمارستان شریعتی را از دیگر برنامه‌های پژوهشی در بیمارستان شریعتی دانست.

  دراین جشنوره همچنین گزارش‌های تصویری از فعالیت‌های پژوهشگاه غدد، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بیمارستان همچنین عملکرد‌های پژوهشی بخش‌های بالینی به نمایش درآمد.

در بخش پایانی نیز از پژوهش‌ها و پزوهشگران برتر در سال ۱۴۰۱ مورد تقدیر قرار گرفتند:

دکتر مهدی کاردوست پاریزی به عنوان بهترین کتاب تالیفی

دکتر امیررضا رادمرد پژوهشگر برگزیده بالینی

دکتر امیر کسائیان پژوهشگر برگزیده علوم پایه

دکتر مریم برخوردار مقاله برگزیده بالینی

دکتر داود بیکی مقاله برگزیده علوم پایه

دکتر نغمه بهرامی فناور برگزیده

دکتر فردیس وثوقی پژوهشگر جوان برگزیده

دکتر سیدعلی میرشاه ولد مقاله دانشجویی برگزیده

دکتر فرزین فرح بخش پژوهشگر برگزیده بالینی در محور دانشجویی

دکتر بیتا شهرامی به عنوان استاد جوان علوم بالینی با فعالیت پژوهشی شاخص در یکسال گذشته برگزیده و معرفی شدند.

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب