• تاریخ انتشار : 1401/07/25 - 05:07
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 304
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در سمینار تازه‌های استئوپروز در گفتگو با دکتر افشین استوار مطرح شد؛

بالا بودن هزینه‌های اقتصادی پوکی‌استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه بار بیماری بالا و هزینه‌های سنگین پوکی‌استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن، شکاف عمیقی از ارائه خدمات پیشگیری و درمان استئوپروز ایجاد کرده است؛ گفت: آگاهی جامعه از پوکی‌استخوان، عوامل خطر و پیامدهای آن و چگونگی مراقبت از خود برای حفظ سلامت استخوان نسبتاً پایین است.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی استئوپروز سمینار «یکروزه تازه‌های استئوپروز» را 21 مهر 1401 در سالن اجتماعات مرکز قلب تهران برگزار کرد؛ در حاشیه این مراسم دکتر افشین استوار متخصص اپیدمیولوژی و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پوکی‌استخوان و شکستگی‌ها؛ گفت: یکی از بیماری‌های شایع دوره سالمندی به‌خصوص در بانوان بعد از سنین یائسگی که شیوع بالایی هم دارد، پوکی‌استخوان است، در این بیماری به‌تدریج تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و استخوان فرد پوک و شکننده می‌شود و با کوچک‌ترین ضربه باعث شکستگی می‌شود.
وی استئوپروز را یک (بیماری بدون علامت) عنوان کرد و افزود: بیشتر شکستگی‌ها در سه ناحیه مچ، مهره کمر و لگن اتفاق می‌افتد که البته خطرناک‌ترین شکستگی در ناحیه لگن است که متأسفانه عواقب شدید، ناتوانی زیاد و گاهی اوقات مرگ بیمار را به همراه دارد. 
دکتر استوار با تأکید بر اینکه شکستگی‌های پوکی‌استخوان هزینه‌های بسیار زیادی دارد؛ تصریح کرد: در مطالعاتی که انجام شده؛ بار اقتصادی پوکی‌استخوان در کشور سالانه 12 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که متأسفانه آگاهی مردم نسبت به این بیماری پایین است.
وی با ابراز امیدواری از برگزاری این سمینار ادامه داد: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه این همایش را برگزار می‌کند تا اساتید دانشگاه با تازه‌های تشخیص و درمان این بیماری آشنا شوند، امید داریم  سمینار یکروزه تازه‌های استئوپروز در افزایش دانسته‌های شرکت‌کنندگان تأثیر داشته باشد.
دکتر استوار خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت بهداشت یک پویش ملی با شعار «برای سلامت پوکی‌استخوان خود گام بردارید» را در کل کشور اجرا خواهیم کرد و امیدوار هستیم این پویش در بالابردن اطلاعات مخاطبان نقش مهمی را ایجاد کند. پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران همکار سازمان جهانی بهداشت در مورد پوکی‌استخوان است، رسالت این مرکز فراهم‌کردن شواهد علمی لازم برای سیاست‌گذاری مسئولان، تصمیم‌گیری در خصوص گیرندگان خدمت و ارائه هزینه اثربخش خدمات است و ما به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی وظیفه داریم در راستای شواهد علمی گام‌های بلندی را برداریم. 
در زمینه بیماری پوکی‌استخوان باید آگاهی مردم را افزایش دهیم و سیاست‌گذاران را قانع کنیم تا یک برنامه عملیاتی کامل و جامع در کشور تدوین و بیمه‌ها هم حمایت کنند چرا که به نفع همه است.
 
  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 219072
فیلم بردار
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب