برگزاری اولین هم اندیشی پژوهشکده علوم دندانپزشکی

اولین نشست هم‌اندیشی مراکز تحقیقاتی پژوهشکده علوم دندانپزشکی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم دندانپزشکی این نشست چهارساعته روز چهارشنبه 10 بهمن‌ماه 97 در محل پژوهشکده با حضور روٌسای مراکز تحقیقاتی و اعضای شورای پژوهشی و دانشجویان دکتری تخصصی این مراکز برگزار شد.
در ابتدا دکتر رکن رئیس پژوهشکده و رئیس مرکز تحقیقات ایمپلنت ایام دهه فجر و چهل‌سالگی انقلاب را تبریک گفت و یاد و خاطر شهدای دانشگاه و ایثار فداکاری ایشان را گرامی داشت و سپس به سابقه پژوهش در دانشکده دندانپزشکی اشاره کرد.
وی گفت: از سال 1374 معاونت آموزشی از پژوهشی جدا شد و اولین معاون پژوهشی دانشکده آقای دکتر میرعمادی بودند که یاد و خاطرشان را گرامی می‌داریم و در ادامه در سال 1382 مرکز تحقیقات دندانپزشکی تأسیس شد و بعدها سایر مراکز، تا اینکه با تجمیع مراکز تحقیقات، پژوهشکده تأسیس و راه‌اندازی  شد. سپس وی بر همراستایی و همکاری پژوهشکده و دانشکده تاکید و به  تدوین برنامه چهارساله مراکز و مشارکت بیشتر همکاران در شوراهای پژوهشی اشاره کرد.
رئیس پژوهشکده در ادامه بیان کرد: کارهایی که تاکنون انجام‌شده است به لحاظ تقویت زیرساخت پژوهشکده بوده است که بسیار عالی بوده و باید از این به بعد باید از این امکانات درست بهره‌برداری شود، لاین تحقیقاتی تعریف شده و از پراکنده‌کاری جلوگیری شود.
سپس دکتر مرضیه علی خاصی معاون پژوهشی پژوهشکده ضمن خیرمقدم به حضار، هدف اصلی این جلسه را آشنایی بیشتر مراکز با یکدیگر دانست و گفت: از مراکز خواستیم تا اطلاعات مختصری در خصوص زیرساخت‌ها و اهداف و فعالیت‌ها و عملکرد یک سال گذشته و امکانات موجود ارائه دهند تا هم همکاران بیشتر با اهداف و فعالیت‌های یکدیگر آشنا شده وهم  بتوانند از امکانات یکدیگر به صورت بهینه استفاده کنند.
در ادامه دکتر آخوندی رییس مرکز تحقیقات دندانپزشکی به معرفی مرکز به عنوان باسابقه‌ترین مرکز در پژوهشکده پرداخت. رئیس مرکز تحقیقات دندانپزشکی ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و تبریک ایام دهه فجر گفت: در پاییز 82 با تصمیم هیئت‌رئیسه وقت دانشکده اقدامات برای تأسیس و راه‌اندازی مرکز تحقیقات صورت گرفت. مرکز تحقیقات در همین مکان با یک منشی کار خود را آغاز کرد و در ابتدای  سال 83 باهم فکری حدود 70 نفر از اعضای هیئت‌علمی برنامه‌ریزی و اولویت‌های کاری انجام گرفت و همان سال موافقت اصولی اخذ شد و در سال 85 مورد تصویب شورای گسترش قرار گرفت. خروجی این چند سال فعالیت ثبت دو مورد اختراع  داخلی و 15 استاندارد مواد دندانی بوده که در وزارت بهداشت ثبت و مورداستفاده قرارگرفته است، اجرای طرح‌های بین‌المللی و همکاری با صنعت و جذب گرنت خارجی و بیش از 25 میلیارد  ریال از وزارت بهداشت و سایز مراکز جذب‌شده است.
دکتر آخوندی در ادامه افزود انتشار و نهایی کردن مجله انگلیسی Journal of Dentistry of Tehran University of Medical Sciences  که در PubMed ایندکس می‌شود و در بهمن‌ماه سال 1394 به‌عنوان مجله علمی پژوهشی برگزیده در هفدهمین جشنواره ابن‌سینا انتخاب شد از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات بوده است و ان شاءالله بزودی شاهد ایندکس شدن در Scopus نیز باشیم.
وی گفت: راه‌اندازی و تجهیز پنج آزمایشگاه مواد دندانی، آسیب‌شناسی، میکروبیولوژی دهان، سلولی مولکولی و مطالعات حیوانی از دیگر فعالیت‌های این مرکز بوده است و به معرفی تجهیزات و امکانات موجود در آزمایشگاه ها اشاره کرد.
در ادامه دکتر محدثه حیدری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی به معرفی مرکز پرداخت و گفت: این مرکز در سال 88 موفق به اخذ موافقت اصولی و در سال 92 موافقت قطعی گرفت. وی پس از معرفی رئیس مرکز و اعضای هیئت مؤسس و شورای پژوهشی ادامه داد که این مرکز اولین مرکز برگزارکننده دوره PhD by research  از سال 92 بوده است و دو فارغ‌التحصیل و یک دانشجو در حال تحصیل را در پرونده خود دارد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایمپلنت پس از اعلام امتیازات ارزشیابی سالیانه مرکز و تعداد مقالات و طرح‌ها و پتنت ثبت شده مرکز، افزایش کارایی سیستم ایمپلنت ایرانی، درمان پری ایمپلنتیتیس، ورود به عرصه ایمپلنتولوژی دیجیتال، تولید ممبران و سایر مواد مؤثر در درمان‌های رژنرایتو  را از اهداف این مرکز برشمرد و طراحی و تولید سیستم ایمپلنت ایرانی و ساخت ممبران جایگزین پیوند آزاد لثه را تشریح کرد.
سپس دکتر بوالهری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات لیزر در دندانپزشکی به معرفی این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز در سال 88 راه‌اندازی شد و موافقت اصولی گرفت و در سال 91 موفق به اخذ موافقت قطعی شد وی پس از معرفی رئیس و معاون و اعضای شورای پژوهشی به بیان این مطلب پرداخت که این مرکز یک دانشجوی فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی پژوهشی و دو دانشجوی در حال تحصیل دارد. وی اهداف مرکز را توسعه و به‌کارگیری دانش بشري درزمینه ليزر، انجام تحقيقات كلينيكي و لابراتواري دندانپزشكي با تأکید بر استفاده از ليزر، ايجاد بستر مناسب براي اعضا هيئت علمي جهت استفاده از تکنولوژی لیزر در كارهاي تحقيقاتي، ترغيب تشويق و به‌کارگیری محققين، و كوشش در جلب‌توجه و همكاري مراكز تحقيقاتي و اجرايي مربوطه در داخل كشور ليزر برشمرد.
دکتر بوالهری پس از بیان امتیازات ارزشیابی سالیان گذشته، آمادگی مرکز را برای پذیرش طرح‌های پژوهشی و پذیرش بیمار برای انجام کارهای لیزر در دندانپزشکی اعلام داشت و از انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه جنوا ایتالیا یادکرد و دوره های آموزشی برگزار شده در مرکز را معرفی کرد.
در پایان دکتر محمدرضا خامی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی دندان به معرفی این مرکز پرداخت.
وی گفت: این مرکز را باهدف ارتقاء سلامت دهان و دندان و بهبود کیفیت زندگی مردم در تابستان 92 تاسیس شد و به دنبال توسعه دانش و تولید شواهد علمی در حوزه ارتقاء سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی با تأکید بر پژوهش‌های جامعه نگر است و می‌کوشد با بهره‌گیری از قوی‌ترین گروه متخصصین و محققین حوزه ارتقاء سلامت دهان در کشور به توانمندسازی محققین جوان بپردازد تا با استفاده از روش‌های مبتنی بر شواهد به نیازهای جامعه در حوزه سلامت دهان در سطح کشور پاسخ دهد. دکتر خامی برقراری ارتباط مؤثر با افراد و سازمان‌های کلیدی در سطوح وزارتخانه و انعقاد تفاهمنامه با سازمانهای مختلف در ابعاد مختلف مشاوره، پژوهش و تحقیق و سایر فعالیت‌های مرکز را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در جلب حمایت مسئولان سطوح سیاست‌گذار و اجرایی دانست. در ادامه انجام تحقیقات درزمینه ملاحظات اخلاقی در مطالعات پیشگیری پوسیدگی دندان را از اولویت‌های مرکز برشمرد.
سپس دکتر رکن گفت در پژوهشکده باید رأس، مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی باشد چراکه مهم‌ترین مسئله در دندانپزشکی پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه است و این مرکز می‌تواند اقدامات اساسی در جهت پیشگیری پوسیدگی جامعه انجام دهد. به علاوه ایشان بر لزوم عملکرد بهتر و پرتلاش تر در این مرکز تاکید کردند. توقع از این مرکز بسیار زیاد است، برنامه چهارساله خود جدی بگیرید و فکر کنید  ازنظر من این مرکز جوان اهمیت زیادی دارد.
در انتها دکتر شهرو اعتماد مقدم معاون بین‌الملل پژوهشکده اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت را برشمرد و توضیح داد.
در پایان نیز پرسش و پاسخ اعضا در مورد مراکز تحقیقاتی و پیشنهاد‌ها و تبادل  نظرات اعضا در خصوص مراکز مختلف انجام شد.
خبرنگار و عکاس: سمیه عبدالمالکی

سمیه  عبدالمالکی
تهیه کننده:

سمیه عبدالمالکی

تنظیمات قالب