برگزاری جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی معاونت درمان

دکتر علامه بر انجام پژوهش های میدانی در خصوص میزان اثرگذاری مامای همراه در زایمان ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی این معاونت با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، دکتر اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان دانشگاه، دکتر فهیمه قطبی زاده مشاور معاون درمان در امور زنان و زایمان و معاون درمان گروه زنان، الهه خالو نظری مسئول مامایی گروه مادر، نوزاد و مامایی، ریحانه اسماعیلی کارشناس برنامه ترویج زایمان طبیعی دانشگاه و سایر اعضا چهارشنبه 6 اسفند در سالن حکیم برگزار شد.

در این جلسه اسماعیلی به ارائه گزارشی از آمار مربوط به سزارین نخست زا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، آمار انجام زایمان بی‌درد در مراکز و بخشنامه مامای همراه پرداخت.

خالو نظری در خصوص استقرار مراکز مشاوره مامایی گفت: استقرار این مراکز در بخش‌های تابعه کمک خواهد کرد کلاس‌های بارداری با شرایط و امکانات مناسب‌تر و مفیدتری ارائه شود و مادر آموزش‌دیده از وجود مامای همراه در انجام زایمان طبیعی سود خواهد برد.

دکتر آل یاسین گفت: باید برای بحث مامای همراه به خروجی‌ها توجه کرد و ببینیم آیا هزینه‌ای که دارد در مقابل عملکرد آن مناسب است. در خصوص سزارین‌های تقویمی، لازم است سخت‌گیری‌ها در درج تاریخ دقیق زایمان در پرونده با دلایل و شواهد علمی وجود داشته باشد. برای مراکز مشاوره از نیروهای و امکانات موجود استفاده کنیم.

دکتر گنجعلی خان گفت: باید دلایل افزایش سزارین نخست زا ریشه‌ای بررسی شود. در این زمینه اقدامات تشویقی در کنار اقدامات تنبیهی وجود داشته باشد. برای انجام سزارین نخست زا در زیر 37 هفته کمیته علمی پزشکی تشکیل‌شده و ممیزی کنیم.

دکتر قطبی‌زاده گفت: برای کاهش سزارین باید نگرش مادر باردار ر ا تغییر داد. آموزش و کلاس‌های زایمان فیزیولوژیک را قوی‌تر از قبل انجام دهیم.

دکتر توکلی مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت به ارائه گزارشی از کلاس‌های مجازی آمادگی برای زایمان در کل پایگاه‌ها، تعداد افراد شرکت‌کننده، تأثیر آن‌ها بر میزان زایمان طبیعی نخست زا و سودمندی آن پرداخت.

دکتر علامه گفت: تصویر کلی و بررسی مداخلات در سزارین‌ها و شواهدی از حضور مامای همراه و تأثیرات آن به‌صورت پژوهش میدانی مشخص شود که بتوانیم بر اساس مستندات و میزان سودمندی آن تصمیم‌گیری کنیم. مادران باردار نسبت به انجام زایمان بدون درد آگاه شوند و بیمارستان‌ها شرایط آن را رعایت کنند.

دکتر آل یاسین افزود: محتویات آموزشی کلاس‌ها در کمیته علمی بررسی شود و روان‌پزشک بالینی در کلاس‌های زایمان حضورداشته باشد.

در پایان دکتر گنجعلی خان بر تشکیل کمیته علمی ویژه بررسی پرونده‌های سزارین زیر 37 هفته و گزارش مشکلات اجرای زایمان بی‌درد در مراکز تحت پوشش تأکید کرد.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب