برگزاری کمیته بررسی عوامل مرگ مادر پرخطر در معاونت درمان دانشگاه

با حضور معاونین بهداشت و درمان دانشگاه کمیته بررسی عوامل موثر بر مرگ مادر پرخطر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد.

گالری عکس 
این جلسه روز سه‌شنبه 9 شهریور 1395 و با حضور دکتر شریعتی معاون بهداشت و دکتر علی پور معاون درمان و جانشین رییس دانشگاه در کمیته مرگ مادر پرخطر و تعدادی از اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه در تخصص‌های زنان، عروق، قلب، داخلی، بیهوشی به‌منظور بررسی علل موارد اخیر مرگ مادر در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد.
ابتدا دکتر علی پور معاون درمان دانشگاه گفت: طبق روال در خصوص مرگ مادر کمیته‌ای در خود بیمارستان با حضور همکاران اداره سلامت مادر نوزاد و مامایی معاونت درمان و اعضای کمیته بیمارستانی مرگ مادر تشکیل می‌شود که در آن افراد دخیل در پرونده مرگ مادر نیز حضورداشته و مسئله به‌دقت مورد علت‌یابی قرار می‌گیرد و گزارش نهایی آن به این معاونت ارسال می‌شود؛ و سپس در کمیته معاونت درمان با بررسی دقیق پرونده می‌خواهیم اقدامات قابل انجام در هر مورد و راهکارهای جلوگیری از تکرار این حوادث ارائه دهیم. تا انشالله با توجه بیشتر کادر پزشکی، پرستاری و مسئولین بیمارستان بتوانیم به نتایج بهتری دست‌یابیم.
در ادامه دکتر تهرانیان موارد مرگ مادر قابل‌اجتناب را به تفکیک اعلام و در هر مورد به توضیح کاملی از شرح‌حال متوفی، سوابق بیماری و اقدامات درمانی صورت گرفته پرداخت.
معاون بهداشت دانشگاه ضمن اشاره به مسئولیت و جایگاه قانونی در موضع دفاع از حق مردم در برخورداری از سلامت گفت: در این زمینه و به‌خصوص در مورد مرگ مادر باردار که خیلی برایمان اهمیت دارد جدی برخورد می‌کنیم. وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد پس از مرگ بیمار افزود: اقدامات اساسی ما باید پیشگیرانه باشد. از طرفی هم متأسفانه ارجاعات ما از شهرستان‌ها بسیار زیاد و در بسیاری از موارد بدون ضرورت است.
دکتر شریعتی با تأکید بر این‌که اتند مسئول بیمار باید پاسخگو باشد گفت: ما با رزیدنت کاری نداریم و هر مرگ بیمار در هر بیمارستانی که اتفاق بیفتد اتند بیمار مسئول بوده و باید پاسخ بدهد. اگرچه در خیلی جاها گفته می‌شود نباید دنبال مقصر بگردیم بلکه باید فرایند معیوب را پیدا کنیم ولی در این موارد به‌علاوه باید با افراد خاطی جدی برخورد کرد. نیاز است فرآیندها با زمان‌بندی مشخص، به مراکز ابلاغ شوند و مسئولیت پزشک متخصص بیمار کاملاً مشخص و شفاف شود.
در طول این جلسه اعضای هیئت‌علمی حاضر، هریک نظراتشان را در حوزه تخصصی خود در خصوص هر پرونده اعلام کردند. دکتر فروزان نیا عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گروه تخصصی جراحی قلب گفت: به هیچ بهانه‌ای نمی‌توان اقدام موردنیاز بیماری که به مراقبت سریع و اورژانسی نیاز دارد را به تعویق انداخت. دکتر صمدی متخصص بیهوشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز پیشنهاد تشکیل تیم‌های فعال درمانی در مراکز تحت پوشش دانشگاه را ارائه کرد و افزود: باید تیم‌های درمانی هوشیاری در بیمارستان‌ها تشکیل شوند که نسبت به مرگ مادر و مسئولیت مجموعه به این مسئله حساس باشند. همچنین دکتر کریمی یارندی متخصص جراحی اعصاب بیمارستان سینا تأکید کرد به‌هیچ‌وجه نباید در مورد مادر باردار پرخطر به مشاوره توسط رزیدنت اکتفا کرد و لازم است اساتید حضور و مداخله جدی داشته باشند.
معاون درمان دانشگاه بابیان این‌که در تیم مدیریت مرگ مادر پرخطر مسئولیت اصلی به عهده متخصص زنان است گفت: متخصص زنان به‌عنوان فوکال پوینت در موارد مادران باردار پرخطر باید هدایت و کنترل مسیر درمان بیمار را به عهده بگیرد. ما باید بر مادر پرخطر حساس باشیم تا بتوانیم جلوی مرگ را بگیریم. وی در خصوص تشکیل تیم‌های درمانی گفت: در بیمارستان‌های بزرگ مثل مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و شریعتی این تیم‌ها حضور دارند ولی شاید لازم باشد کار گروهی به شکل قوی‌تری دنبال شود.
دکتر علی پور بابیان این‌که تخت ICU خالی نداریم در موارد اورژانسی و به‌ویژه مادر باردار پرخطر به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست افزود: حساسیت نسبت به مادر باردار باید در کارکنان ICU هم ایجاد شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در مراکز این است که اتند بیمار را می‌بیند ولی پرونده بیمار فاقد مهر پزشک معالج است. اینکه ما تنها از وضعیت بیمار باخبر باشیم کافی نیست. به‌علاوه طبق دستورالعمل باید پس از وقوع مرگ بیمار، جسد جهت اتوپسی به پزشکی قانونی جهت بررسی علت مرگ ارسال شود و صدور جواز دفن در بیمارستان قابل‌قبول نیست.
وی بابیان این‌که: در بیمارستان‌های امام و شریعتی مادر پرخطر به‌خوبی مدیریت می‌شود گفت: ما قدردان زحمات همکاران در مراکز تابعه هستیم ولی در مواردیکه نتیجه تلاش‌ها به مرگ مادر ختم می‌شود باید جدی برخورد کنیم.
در پایان دکتر شریعتی از سامانه یکپارچه بهداشت به‌منظور ثبت الکترونیک پرونده بیماران باقابلیت دسترسی آنلاین خبر داد و گفت: این سامانه تحت وب بوده و در راستای برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت راه‌اندازی شده و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران توانسته آن را به‌خوبی اجرا کند؛ که بنا به دستور وزیر محترم بهداشت قرار است این سامانه تا پایان شهریور امسال در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی شده و سیستم تجمیع این اطلاعات نیز در وزارت بهداشت انجام می‌شود.
همچنین معاون بهداشت دانشگاه اعلام کرد: طی یک سال گذشته در حدود 342 واحد تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این طرح اجراشده و تاکنون پرونده بیماری حدود 976 هزار نفر در آن ثبت‌شده است.
توضیح اينکه پزشکان متقاضی جهت استفاده از سامانه یکپارچه بهداشت با اعلام کد ملی خود به معاونت بهداشت دانشگاه می‌توانند به اطلاعات موجود در این سامانه دسترسی پیداکرده و همچنین اطلاعات بیماران خود را نیز وارد کنند.
عکس و خبر: باهو 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تنظیمات قالب