برگزاری کنفرانس علمی رتینوپاتی نوزادان نارس و مراقبت های پرستاری در بیمارستان فارابی

دبیر اجرایی کنفرانس علمی رتینوپاتی نوزادان نارس و مراقبت های پرستاری، نقش پرستاران در توجیه والدین کودکان مبتلا برای مراجعه به موقع و پیگیری مناسب را کلیدی دانست.

گالری عکس1
گالری عکس2
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، کنفرانس علمی یک روزه با عنوان رتینوپاتی نوزادان نارس(ROP) و مراقبت های پرستاری روز پنجشنبه 14تیر ماه 1397 در سالن آمفی تئاتر پروفسور شمس بیمارستان فارابی برگزار شد.
این برنامه توسط واحد آموزش پرستاری بیمارستان فارابی با همکاری گروه ویتره و رتین و مرکز غربالگری ROP این بیمارستان و حمایت معاونت درمان دانشگاه برگزار و برای پرستاران دارای امتیاز بازآموزی بود.
 دکتر افسر فراهانی، متخصص چشم پزشکی و دبیر اجرایی دربیان اهداف برنامه اظهار داشت: این برنامه سالهای قبل در همایش کشوری ROP و در کنار برنامه پزشکان برگزار می شد و کنفرانس امروز اولین سمینار پرستاری ROP مستقل است که در بیمارستان فارابی اجرا میشود.
وی به اهمیت نقش کلیدی پرستاران در مراقبت ROP اشاره کرد و گفت: طبق مطالعه انجام شده مشاوره وتوصیه های پرستاری در زمان ترخیص نوزاد از بخش های NICU و چشم پزشکی در کاهش موارد Stage  4 و 5 بیماری که منجر به نابینایی کودک می شود نقش موثری دارد. به همین دلیل باید از گروه پرستاری به عنوان مهره کلیدی در تیم مراقبت ROP به خوبی استفاده کرد.
دکتر فراهانی همچنین گفت: پرستاران کلیدی ترین نقش را در توجیه والدین کودکان مبتلا برای مراجعه به موقع و پیگیری مناسب دارند چون ساعات طولانی را با کودک و والدینش سپری می کنند و بیشترین ارتباط کلامی را با والدین دارند. 
وی تاکید کرد به همین دلیل لازم است پرستاران اطلاعات کاملی در مورد بیماری داشته باشند و نقش  اساسی خود را در اطلاع رسانی به والدین، مراقبت مناسب در زمان بستری، اطلاع رسانی کافی در پیگیری  به خوبی ایفا نمایند.
دکتر رامک روحی پور، عضو هیئت علمی گروه رتین و دبیر علمی برنامه نیز با قدردانی از زحمات دکتر رضا کارخانه، رییس پیشین بخش رتین که نقش محوری در راه اندازی واحد ROP بیمارستان فارابی  و تشکیل کمیته کشوری ROP  داشتند و دکتر محمد ریاضی بر اهمیت افزایش دانش و مهارت پرستاران بخش های نوزادان و چشم پزشکی در زمینه این بیماری تاکید کرد و روش های درمان طبی و جراحی این بیماری شرح داد.
 عناوین نوزاد نارس و مخاطرات نارسی، عوامل خطر ROP در حاملگی، تولد و پس از تولد، پاتوژنز ROP ، طبقه بندی و مراحل بالینی ROP ، روش های معاینه و گاید لاین کشوری ROP و نقش تله مدیسین در غربالگری ROP در بخش اول برنامه توسط دکتر ویسی زاده، دکتر فاطمه بازوند، دکتر مرجان ایمانی، دکتر نازنین ابراهیمی ادیب و دکتر حسن خجسته  بیان شد.
 در بخش دوم برنامه نیز زهرا امامی، آمنه آبرون و نسترن سلیمی به ترتیب در مورد آماده سازی قبل از معاینه و مراقبت های حین آماده سازی و معاینه نوزاد نارس، مراقبت پرستاری قبل و بعد از درمان ROP و آشنایی با سامانه و ارتباط الکترونیک در تله مدیسین سخنرانی کردند. در ادامه این کارگاه نیز آموزش کار با دستگاه رتکم (Retcam) به صورت عملی برای حاضرین ارائه گردید.
عکس و خبر :امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

تنظیمات قالب