جلسه توجیهی ایمنی بیمار در بیمارستان فارابی برگزار شد

کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان فارابی از تاکید معاونان درمان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر توجه به وقایع ناخواسته (Never Event) و برگزاری جلسه آموزشی در این زمینه برای مسئولان و سرپرستاران خبر داد.

فاطمه قدیمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، به منظور بررسی نواقص حاصل از نتایج بازدیدهای کارشناسان معاونت درمان این دانشگاه و بازدیدهای دوره ای ایمنی بیمار درون بیمارستانی، جلسه توجیهی ایمنی بیمار با حضور مسئولان پاراکلنیک ها و سرپرستاران بیمارستان فارابی صبح دوشنبه 11 اسفند 99 در این مرکز برگزار شد.
فاطمه قدیمی، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمارستان فارابی هدف از برگزاری این جلسه را بررسی نتایج حاصل از بازدیدهای  ایمنی بیمار در بهمن سال جاری و  برنامه ریزی برای انجام اقدامات اصلاحی برشمرد و گفت: با توجه به تاکید معاونان درمان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر توجه به وقایع ناخواسته درمانی (Never Event)، برگزاری جلسه آموزشی برای مسئولان و سرپرستاران ضروری بود. در این جلسه به دنبال آن هستیم تا درباره مواردی مانند مفهوم ایمنی بیمار، جایگاه آن در برنامه استراتژیک بیمارستان، وقایع ناخواسته، تحلیل ریشه ای وقایع و اهمیت جایگاه ایمنی بیمار در مدیریت یک بیمارستان صحبت کنیم.
وی درباره گزارش خطا که به دو صورت خود ایفا و دیگر ایفا و نحوه اعلام خطا که به دو شکل تکمیل فرم به صورت کاغذی و تکمیل از طریق سامانه موارد لازم را بیان کرد و افزود: بیشتر گزارش های خطا در بیمارستان از نوع خطاهای دیگر ایفا بوده و بیشترین خطاهایی که در بیمارستان فارابی شاهد آن هستیم از نوع عدم انطباق و نه خطای واقعی می باشند. در مورد گزارش وقایع ناخواسته توجه به این نکته ضروری است که مسئول یک واحد ابتدا باید از صحت خطا اطمینان پیدا کرده و سپس آن را اعلام و پیگیری لازم را انجام دهد.
قدیمی ایجاد باور و اعتقاد در همه کارکنان، افزایش گزارش داوطلبانه خطاهای ناخواسته، اجرای مداخلات اصلاحی و پایش خطاها را از دیگر اهداف برگزاری این جلسه دانست و در ادامه نقش عوامل سیستمی و محیطی در بروز اشتباهات را برای حاضران مطرح و توضیحات لازم در مورد برنامه عملیاتی، بهبود کیفیت و اقدام اصلاحی در ایمنی بیمار را ارائه کرد.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب