جلسه توجیهی نحوه اجرای دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: رئيس مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره)گفت "دستورالعمل پرداخت عملكردي مبتني بر عملكرد بيشتر به نفع كاركنان غيرپزشك تدوين شده و اميدواريم شاهد ارتقاي رضايت مندي گروه پرستاري و ساير كاركنان غير پزشك باشيم".

گالري عكس

به گزارش روابط عمومي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره)، جلسه توجيهي نحوه اجراي دستورالعمل پرداخت مبتني بر عملكرد پزشكان در شش ماهه دوم سال 93 مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) با حضور دكتر خراساني رييس، دكتر مهدي رضايي معاون پشتيباني، دكتر رحماني مدير بودجه و رييس دبيرخانه پرداخت عملكردي مجتمع و تعدادي از اعضاي هيات علمي در تالار شهيد مجتمع روز چهارشنبه 31 تير 94 برگزار شد.
در ابتداي جلسه دكتر مهدي رضايي معاون پشتيباني مجتمع گزارشي تحليلي از پرداخت كارانه پزشكان در سال 93 ارائه داد.
وي در اين گزارش به مقايسه پرداخت كارانه در شش‌ماهه اول سال 93 بر اساس نظام نوين اداره بيمارستان‌ها با تعرفه‌ي قبلي و در شش‌ماهه دوم بر اساس دستورالعمل جديد پرداخت مبتني بر عملكرد پزشكان بر اساس اصلاح ارزش نسبي خدمات پرداخت.
ايشان اظهار داشت: مجموع كاركرد پزشكان در 6 ماهه دوم نسبت به 6 ماهه اول 2/2 برابر رشد داشته است اما سهم پرداختي كارانه پزشكان از كاركرد انجام‌شده از 60 درصد شش‌ماهه اول به 50 درصد در شش‌ماهه دوم تقليل يافته است كه علت عمده آن ناشي از روش پلكاني اعمال ضريب كيفي، اعمال ضريب انجام دهنده خدمت و اعمال كسورات بيمه بوده است.
دكتر رضايي افزود: همچنين در توزيع كارانه پزشكان در مقايسه با شش‌ماهه اول، سهم دريافتي پزشكان با كاركرد پايين افزايش و پزشكان باكاركرد بالاتر از متوسط به نسبت كاهش داشته است.
وي تصريح كرد: ميانگين كارانه دريافتي پزشكان در مجتمع پس از اصلاح ارزش نسبي خدمات 52 درصد رشد داشته است بطوريكه از متوسط 5/6 ميليون تومان به ده ميليون تومان رسيده است.
معاون پشتيباني مجتمع همچنين بيان داشت: هدف اصلي دستورالعمل جديد پرداخت پزشكان، ايجاد تعادل در دريافتي پزشكان و حمايت از رشته هاي تخصصي است كه براي حفظ سلامت مردم ضروري بوده اما به علت دريافتي پايين در معرض بي‌انگيزگي و عدم استقبال قرار داشتند. البته پزشكان جوان و تمام‌وقت كه بار اصلي ارائه خدمات پزشكي در مراكز آموزشي يا دولتي را بر دوش دارند و عموماً به علت تمام‌وقت بودن كاركرد بالايي دارند، از عدم‌حمايت كافي در دستورالعمل جديد انتقادهايي دارند.
ايشان يادآور شد: دستورالعمل جديد در مرحله اجراي آزمايشي قرار دارد و همكاران با انعكاس نظرهاي اصلاحي همراه با استدلال منطقي مي‌توانند در بازبيني نهايي تأثيرگذار باشند.
در ادامه دكتر خراساني رئيس مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره)خاطر نشان كرد: اعضاي هيات علمي چنانچه انتقادهايي به دستورالعمل جديد دارند آنرا مطرح كنند ما هم پيگير موضوع خواهيم بود.
در ادامه جلسه سؤالات پزشكان مطرح و پاسخ داده شد كه خلاصه آن به شرح ذيل آمده است:

سوال 1: با توجه به اينكه اينجانب بعنوان جراح اعصاب تمام وقت بسياري از اعمال جراحي سخت را در مركز دولتي انجام مي دهم و استرس زيادي به من تحميل مي شود آيا انصاف است كه 10 درصد از كارانه مرا تحت عنوان ضريب كيفي كسر كنيد؟
ضريب كيفي عملكرد پزشكان هيات علمي برابر ماده 15 دستورالعمل اعمال مي شود از آنجائيكه ساز و كار ارزيابي هنوز تدوين نشده است جهت تسريع در پرداخت ها با تصميم كار گروه دانشگاه براي همه پزشكان دانشگاه علوم پرشكي تهران ضريب كيفي 90 درصد منظور شده است.

سوال2: علت در نظر گرفتن سهم 30 درصدي جزء حرفه اي در آزمايشگاه چه بوده با اين درصد متخصصين آزمايشگاه ناراضي هستند.
محاسبه كارانه خدمات آزمايشگاهي بر اساس اصلاحيه ابلاغي دستورالعمل 30 الي 70 درصد در نظر گرفته شده است كه در كار گروه دانشگاه هاي استان تهران عدد 30 درصد تصويب و اجرا شده است.

سوال3 : چرا كسورات بيمه اي مربوط به Kي دوم از سهم پزشك از جمله پزشكي هسته اي كسر شده است در صورتيكه پزشكان در آن هيچ قصوري نداشته اند.
متاسفانه سازمان هاي بيمه گر كاي دوم پاراكلينيك را علي رغم اينكه در تعهدات 6 ماهه دوم سال 93 آنها بوده است نپذيرفته اند و كسور زده اند لذا بر اساس ماده 14 دستورالعمل بيمارستان ها مكلف بوده اند كسورات بيمه اي را از كاركرد پزشكان مربوطه كسر كنند. مجتمع با همكاري دانشگاه پيگير بازگرداندن اين كسورات بوده و اميدواريم به نتيجه برسيم.

سوال4: چرا 10 درصد كسور هم مربوط به انجام خدمت لحاظ كرديد؟

در ماده 7 دستورالعمل در نحوه محاسبه جزء حرفه اي در 4 بند بسته به چگونگي انجام خدمت متفاوت است. اگر خدمتي بطور مستقيم توسط هيات علمي انجام شود 100 درصد ارزش نسبي، اگر با حضور  و نظارت مستقيم وي باشد 80 درصد و چنانچه با مسئوليت پزشك و توسط دستيار انجام شود 50 درصد ارزش نسبي بعنوان كاركرد محسوب مي شود بر اساس تصميم هيات اجرايي مجتمع با توجه به حضور قابل توجه دستياران در اين مركز، بصورت كلي 90 درصد ارزش نسبي خدمات ملاك محاسبه قرار گرفته است و براي سال جاري روش خود اظهاري پيشنهاد شده است كه در صورت تصويب و پيشنهاد در كار گروه دانشگاه اعمال خواهد شد.

سوال5: روش محاسبه پلكاني به ضرر پزشكان تمام وقتي است كه حداكثر تلاش را مي كنند و در واقع يك روش تنبيهي است چرا چنين دستورالعملي تدوين شده است؟
روش محاسبه پلكاني در ماده 10 دستورالعمل آمده است. با توجه به صحبت هايي كه از سوي مسئولين معاونت درمان وزارتخانه شده است روش پلكاني جهت تعديل كارانه پزشكان با كاركرد بالا در نظر گرفته شده است. ضمن آنكه در اصلاحيه هاي بعدي اختيار 15درصد افزايش يا كاهش در پله پنجم به كار گروه دانشگاه ها واگذار شده است./ق

خبر:رضازاده
عكس: جواد جعفري خضري

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده:

تنظیمات قالب