دل نوشته‌ای در سوگ استاد محمد مهدی اصفهانی (ره) به قلم دکتر نیکنام

دکتر نيکنام با انتشار دل نوشته‌ای در سوگ استاد محمد مهدی اصفهانی (ره) نوشت: تواضع مثال زدنی و حیای زائدالوصف ایشان از آبشخور تقوای متکی برایمان وی بهره می‌گرفت.

متن کامل اين دلنوشته به شرح زير است:

عزیز دیگری رخ در نقاب خاک کشید، و از هیچکس در تغییر این مشیت الهی کاری ساخته نبود.
"إذا جاء أجلهمْ لایستأْخرون ساعةً ولا یسْتقْدمون"(1)
"هنگامی که اجل آنها فرارسد نه ساعتی تاخیر می کنند و نه پیشی می‌گیرند."
مرگ دیر و زود ندارد.
سخن از عزیز سفر کرده‌ای است که با کمند ایمان و عمل صالح، دل هر آن کس که با او حشر و نشری داشت را ربوده بود. و این از سنن الهی است که قرآن درباره آن می‌فرماید: "إنّ الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات سيجْعل لهم الرّحْمن ودًّا"(2)
"مسلما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد."
رضای حق بطلب تا خدای آدمیان
مکان عشق تو سازد قلوب آدمیان
تلخی خبر درگذشت استاد مرحوم دکتر اصفهانی، از ذائقه و یاد دوستان او هرگز زدوده نخواهد شد. با شنیدن این خبر غمبار شعر رودکی که در رثای شهید بلخی سروده است به خاطرم آمد که:
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی (ره) خردمندی مومن بود. او برخوردار از ایمان اسلامی بود که در وجودش ریشه دوانده و به ثمر نشسته بود. ثمره ایمان تقوی است؛ و در گفتار و کردار او ویژگی‌های یک انسان متقی متجلی بود. تواضع مثال‌زدنی و حیای زائدالوصف ایشان از آبشخور تقوای متکی برایمان وی بهره می‌گرفت. او در بین خوبان، گوی سبقت را در بسیاری از جهات از دیگران پیشتر برده بود. او برای جامعه متعهد پزشکی زینت بود. آنگونه زینتی که امام صادق علیه السلام از شیعیان خود انتظار دارد، آنجا که می‌فرماید:
"کونوا لنا زیْنا ولا تکونوا علیْنا شیْنا..."(3)
"زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما"
از ویژگی‌های یک انسان متقی، کسب آمادگی برای سفر آخرت است. مرحوم دکتر اصفهانی (ره) هم خود اینگونه بود و هم دیدار، سخنان و رفتارش انسان را به این مهم توجه می‌داد. یکی از همین دست انسان‌های دغدغه‌مند نسبت به سفر آخرت می‌گفت من دائما با خود می‌خوانم که:
بار سفر چه بسته‌ای مرگ خبر نمی‌کند!
هرکه نبسته بار خود در این سفر چه می‌کند ؟
تقوی توشه این دنیا و آخرت است. امیرالمومنین امام علی علیه السلام هنگام بازگشت از صفین و در حین نزدیک شدن به گورستان کوفه سخنان حکیمانه‌ای خطاب به مردگان درباره مرگ و زندگی فرمودند که ناظر به اتفاقاتی است که پس از مرگ انسان‌ها در مورد امور دنیایی آنها رخ می‌دهد. سپس ادامه دادند:
"هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ ـ ثمّ التفت إلى أصحابه ـ فقال : أما لو اذن لهم في الكلام لأخبروكم أنّ خير الزّاد التّقوى ".
"اين خبرى است كه ما داريم؛ حال شما چه خبر داريد؟ امام سپس رو به ياران خود كرد و فرمود : بدانيد كه اينان (مردگان) اگر اجازه سخن گفتن داشتند، به شما خبر مى‏ دادند كه : بهترين ره توشه، تقوا است".(4)
دکتر محمد مهدی اصفهانی (ره)، اندیشمندی تلاشگر در این دنیا بود، اما هوشمندانه و عاقبت اندیشانه از برگرفتن توشه آخرت از رهگذر دنیا، هرگز غافل نبود. رحمه الله علیه.
دکتر محمد حسین نیک نام
25 فروردین 1396


1- سوره یونس، آیه49
2- سوره مریم، آیه 96
3- امالی صدوق، ص 327، ح17
4- نهج البلاغه حکمت 130

 

 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تنظیمات قالب