چهارده نشانه عشق به کار

دکتر ترابی: آرمان های سازمانی وعشق به کار موجب تمرکز بر موفقیت هاست

در سی و یکمین جلسه خوش‌نامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، "عشق به کار" به عنوان بخش جدایی ناپذیر از عشق به برند عنوان شد و بر ضرورت باز آفرینی آرمان های سازمانی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی، گفت: اگر عشق به کار در جایگاه درست خود قرار گیرد، برندینگ می تواند در سازمان ها جاری و ساری شود. در واقع عشق به کار به عنوان بخشی از عشق به برند در برند سازی داخلی مطرح و درجه‌ای از یک وابستگی عاطفی پرشور تعریف می‌شود که یک فرد راضی با یک برند خاص دارد.
وی عوامل متعددی را در ایجاد عشق به کار مؤثر دانست و افزود: یکی از پیش‌نیازهای وابستگی عاطفی و عشق به کار، رضایت از برند است. تصورات ناشی از برند تأثیر معناداری بر عشق به برند، اعتماد به برند و رضایت دارد این تصاویرمی‌تواند با ایجاد شبکه‌ای ذهنی و ارتباطات فراوان در ذهن مخاطب، حسی از اعتماد و رضایت را در فرد ایجاد کنند و حتی گاهی با پیوندزدن برند با کودکی و خاطرات مهم فرد و به‌ویژه خاطراتی که در کنار خانواده و دوستان داشته است، حس محبت را از افرادی که برای شخص مهم هستند، به برند انتقال دهند و حسی مانند عشق را در فرد درباره کار و برند ایجاد کنند.
دکتر ترابی با بیان اینکه "بدانیم هیچ شغلی  به معنای کامل ایده آل نیست" خاطر نشان کرد: تمامی مشاغل در جهت ایده آل ها تلاش می کنند اما در هر کاری تجربه های سرد و روزهای سخت وجود دارد. حتی صمیمانه ترین رابطه ها نیز ممکن است روزهای سردی را داشته باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، محدودیت های ذهنی را موجب تغییر احساس و رفتار دانست و گفت: محدودیت ها در نحوه برخورد با موضوعات اثر می گذارد و یادگیری عاطفی را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که در یادگیری عاطفی باید نگاه و توجه به موضوعات مثبت باشد اما محدودیت باعث می شود این توجه به سمت موضوعات منفی سوق پیدا کند.
دکتر ترابی در ادامه افزود: گاهی کارهایی انجام می دهیم که علاقه ای به آن نداریم اما اینکار را برای افراد یا سازمانی انجام می دهیم که دوستش داریم.
وی با اشاره به 14 نشانه عشق به کار گفت: مادامیکه به کار خود عشق داریم، هرگز در مورد دیگران به صورت کلی صحبت نمی کنیم بلکه در مورد کارهای جالبی که دیگران انجام می دهند صحبت می کنیم (مسیر یادگیری عاطفی). به عنوان مثال ممکن است در مورد دانش و مهارت افراد صحبت نکنیم بلکه به کارهای خوبی که او می تواند انجام دهد توجه کنیم. اگر عشق به کار وجود داشته باشد، نگاه افراد به کار، همچون نگاه به فرزند می شود و به آن عشق مشترک دارند.  
مدیر روابط عمومی دانشگاه، دومین نشانه عشق به کار را "تمرکز بر آنچه می توانیم به جای آنچه مجبور به انجام آن هستیم" دانست و یادآور شد: در این شرایط شما همه چیز را با عشق پیگیری می کنید و هیچ اجباری در کار نیست. گاهی ممکن است حتی در شرایط ملال آور قرار بگیرید اما علاقه موجب تداوم آن می شود. همچون فوتبالیستی که ناگزیر از انجام تمرین های سخت ورزشی است تا بتواند به کار مورد علاقه خود (فوتبال) بپردازد.
دکتر ترابی، در ادامه افزود: افراد علاقمند به کار به مخاطبان داخلی و خارجی  تنها به عنوان یک لیست نگاه نمی کنند بلکه به رضایت فردی و گروهی مخاطبان اهمیت می دهد و برای آن برنامه ریزی می کند. حس تعهد، باعث می شود که فرد به فیدبک مخاطبان اهمیت دهد و آنها را اجرایی کند.
وی "لذت بردن از زمان کاری" را از دیگر علایم عشق به کار خواند و گفت: افراد علاقمند به کار، همان میزان که در منزل شاد هستند، در محیط کار نیز شاد هستند و از آن لذت می برند. برای آنها کار قسمتی از زندگیشان است و در آن احساس زنده بودن دارند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینکه "علاقمندان به کار از مشارکت در جلسات سازمانی لذت می برند" چرا که خود را بخشی از فرآیند تغییر می بینند، تاکید کرد: آنها تمامی ارزش های مورد علاقه خود را در کار لمس می کنند لذا به بهترین دوستان، کار در سازمان خود را توصیه می کنند.
دکتر ترابی، "تمرکز بر پیروزی به جای اندیشیدن در مورد بقا و نجات" را از دیگرویژگی های عاشقان به کار دانست و افزود: این افراد در مورد از دست دادن کار نگران نیستند بلکه تلاش می کنند تا از پتانسیل های خود استفاده کنند و در سازمان فردی موثر باشند. این افراد با مدیر کار می کنند و نه برای مدیر. آنها احساس با ارزش بودن و اعتماد از سوی مدیر خود دارند.
وی تصریح کرد: هنگامی که عاشق کار باشید، به همکارتان اجازه افول و گوشه گیری نمی دهید. همه افراد در کار دچار فراز و فرود می شوند از این رو با تشویق و تحسین، اجازه عبور از حداقل ها را نمی دهد. از آنجا که آنها سرگرم کار هستند، به ندرت به ساعت نگاه می کنند و برای اتمام ساعت کاری لحظه شماری نمی کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینکه حس موفقیت در عاشقان به کار تنها به جهت رشد سازمانی و کسب درآمد نیست، یادآور شد: هر فردی علاقه به ترفیع درجه و درآمد بیشتر دارد اما در برخی موارد، پول بیشتر باعث رضایت در کار نمی شود.
وی "داشتن لیستی از کارهای فردا" و "کمک بدون تامل" را از دیگر ویژگی های عاشقان به کار خواند و گفت: هنگامی که عاشق کار باشید، برای موفقیت همکارانتان به آنها کمک می کنید و موفقیت آنها را به دست تقدیر نمی سپارید.
دکتر ترابی، فکر نکردن به بازنشستگی را آخرین نشانه علاقه مندی به کار دانست وی بر ضرورت باز آفرینی آرمان های سازمانی تاکید کرد و گفت: اگر آرمان سازمان ها احیا شود، افراد خود را با آرمان ها تطبیق می دهند و برای حفظ و ارتقای آن تلاش می کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، سپس با بیان اینکه توجه به "عواقب بد" نیز می تواند باعث تعادل در تصمیم  شود، به الگوی فرانظری عواقب انتخاب بد اشاره کرد و گفت: افراد بر اساس دستاوردها و هزینه های بالقوه، رفتار جدید را می سنجند و تصمیم می گیرند.
وی به نقش "پیش تفکر" در انتخاب برند اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار یک فرآیند نظام مند است و مراحل مختلفی دارد که از آن به عنوان فرآیند تغییر یاد می شود. این فرآیند با یک پیش تفکر آغاز و در ادامه به تفکر، آمادگی، عمل و پایداری ختم می شود.
دکتر ترابی، با بین اینکه "افراد یک رفتار را تغییر نخواهند داد مگر آنکه مزایای بیشتری را نسبت به معایب درک کنند" افزود: پیش تفکر از محیط ناشی می شود و مادامی که پیش تفکر وارد چرخه تغییر شد، اگر نگاه مثبت باشد، منجر به تغییر پایدار می شود.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب