تشریح برنامه‌های معاونت توسعه در هفته سلامت

دکتر توکلی: نشاط را می‌توان با برنامه‌های ورزشی،تفریحی و با اعتمادسازی برای مردم به‌دست آورد

معاون توسعه و برنامه ریزی منابع دانشگاه، تخفیف ویژه بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، بازدید رایگان از باغ پرندگان، توزیع میان وعده سالم برای کارکنان و برپایی غرفه‌های سلامت را ازجمله برنامه‌های معاونت توسعه در هفته سلامت عنوان کرد.

دکتر توکلی با بیان اینکه  18 فروردین به نام روز جهانی بهداشت نام‌گذاری شده است اما با توجه به تعطیلات عید نوروز و فرصت محدود برنامه‌ریزی،  هفته سلامت یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با شعار "زندگی سالم با نشاط و امید" برگزار می‌شود  افزود: یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت است و در این هفته با توجه به موضوعات نام‌گذاری شده با کمک همکاران حیطه سلامت برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، سلامت را موهبتی الهی دانست که در سایه آن زندگی شیرین و پرنشاط می‌شود و گفت: بی‌شک حق تمام آحاد جامعه است که از زندگی سالم و رفاه اجتماعی برخوردار شوند.
وی با اشاره به ابعاد گسترده سلامت گفت: سلامتی از ابعاد گوناگون و گسترده‌ای نظیر سلامت روان، سلامت محیط، سلامت غذا و ... تشکیل‌شده که دستیابی به هر یک از این مقوله‌ها نیازمند اقدامات اساسی همچون سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، عملیات اجرایی، کنترل و نظارت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است.
 معاون توسعه دانشگاه با بیان اینکه امسال موضوع "افسردگی" موردتوجه سازمان بهداشت جهانی قرارگرفته است افزود:  سازمان جهانی بهداشت همه‌ساله با توجه به مسائل و مشکلات عمده مربوط به بهداشت عمومی دنیا، محورهای خاصی از سلامت را  مورد تاکید قرار می‌دهد و توجه مسئولین و مردم را به اهمیت و اجرای آن معطوف می‌دارد. امسال نیز این هفته جهانی با موضوع "افسردگی" موردتوجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره تأثیر افسردگی در سلامتی گفت: اگر انسان با تلاش خود به وضعیت مطلوبی دست یابد و ما هم از نظر بهداشتی شرایط خوبی را برای او مهیا کنیم اما او  فردی افسرده و دچار تنش‌های اجتماعی باشد، بازهم زندگی سالمی ندارد. ازاین‌رو  بهداشت روان جزو مقوله‌های بهداشتی مهم قلمداد می‌شود و به همین دلیل این هفته با عنوان امید و نشاط نام‌گذاری شده است.
دکتر توکلی با بیان اینکه نشاط را می‌توان با برنامه‌های ورزشی و تفریحی و با اعتمادسازی  برای مردم به‌دست آورد به برنامه‌های معاونت توسعه در این هفته اشاره کرد و گفت: هفته سلامت فرصتی است تا با بازنگری و نگاه مجدد به توانمندی‌ها، دستاوردها و انتظارات موجود، در قالب برنامه‌ای منسجم و کلان همراه با سایر دستگاه‌های مسئول در مسیر تحقق سلامت مردم گام برداریم.
وی افزود: روز جمعه یکم اردیبهشت‌ماه با عنوان "تحرک بدنی، تفریحات سالم و فعالیت‌های گروهی" نام‌گذاری شده است؛ در این روز با همکاری سایت نت برگ تخفیف 54 درصد برای کلیه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت حضور در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به‌عنوان تفریحی سالم همراه با خانواده محترم در نظر گرفته‌شده است.
معاون توسعه دانشگاه با اشاره به برنامه‌های روز شنبه دوم اردیبهشت‌ماه با عنوان "غذای سالم - جامعه سالم" گفت: اغلب کارمندان و افرادی که مشغول کار هستند توجهی به تغذیه‌شان ندارند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. بررسی تازه پژوهشگران نشان داده با افزایش پنج درصدی کیفیت غذا و فضای تغذیه‌ای کارمندان, راندمان کاری آنها یک برابر و با افزایش 10 درصدی همان شاخص‌ها, راندمان یک و نیم تا دو برابر افزایش می‌یابد. بر این اساس و هم‌راستا با این روز توزیع میان وعده سالم برای کلیه پرسنل ستادی به مدت یک روز پیش‌بینی‌شده است.
دکتر توکلی به بیان برنامه‌های روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه با عنوان "سفیران سلامت- نهادهای اجتماعی" پرداخت و گفت: خوشبختانه مردم کشور ما، مردمی متدین هستند و نهادهای اجتماعی مثل خیریه‌ها،کانون‌های سلامت شهرداری در نواحی مختلف و...  به تعداد زیاد  تأسیس شده‌اند که می‌توانند به بهداشت و سلامت مردم کمک کنند. در این روز با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری غرفه‌ای به‌منظور معرفی شرح وظایف و فعالیت‌های سفیران سلامت و دعوت از مخاطبان به‌منظور عضویت به‌عنوان سفیر  سلامت محل زندگی خود در نظر گرفته‌شده است.
وی افزود: در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه که با عنوان "طرح تحول سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی" نام‌گذاری شده، غرفه‌های سلامت در قالب مشاوره‌های روانشناسی، تغذیه و پزشک به‌منظور خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره‌های لازم برای هر یک از پرسنل علاقه‌مند پیش‌بینی‌شده است. در این راستا کارگاهی با سخنرانی سرکار خانم دکتر بیات ریزی در نظر گرفته‌شده است.
معاون توسعه دانشگاه با بیان اینکه روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه با عنوان "سلامت روان - نیاز همه" نام‌گذاری شده است افزود: متاسفانه در جامعه ما سلامت روان مقوله فراموش‌شده است اگر به فردی بگوییم دچار افسردگی است سعی بر پنهان کردن مشکل روان خود دارد درحالی‌که این یک واقعیت است.
وی افزود: در حال حاضر 50 درصد افراد جامعه مشکلات روانی دارند و اگر در این رابطه اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود و افراد به مشاوره خانواده و اجتماعی مراجعه و مشکلات روانی خود را با روش‌های غیر دارویی برطرف کنند، گامی بلند به سمت بهداشت عمومی جامعه برداشته‌شده است.
دکتر توکلی با اشاره به برنامه روز چهارشنبه ششم اردیبهشت با عنوان "هنر و رسانه و سواد سلامت" گفت: در این روز اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای افزایش سطح سواد سلامت و بهداشت مردم انجام می‌شود و چراکه اگر بتوانیم سواد سلامت جامعه را ارتقا دهیم که این وظیفه دانشگاه علوم پزشکی، صداوسیما و آموزش‌وپرورش است و مردم را در بهداشت و درمان خودشان مشارکت دهیم، بی‌شک با هزینه‌های کمتر و تأثیرگذاری بیشتر سلامت مردم را تأمین کرده‌ایم.
معاون توسعه دانشگاه برنامه آخرین روز هفته سلامت با عنوان "نهاد خانواده و مسئولیت های اجتماعی" بازدید رایگان از باغ پرندگان بیان کرد و گفت: در آموزه‌های دینی جامعه ما، نهاد خانواده از جایگاه خوبی برخوردار است و اگر با آموزش‌ها، خانواده‌ها را تقویت کنیم بسیاری از مشکلات بخش‌های درمانی و تشخیصی با سهولت بیشتر حل‌وفصل می‌شود و سلامت، نشاط و  امید در جامعه افزایش میابد. به این مناسبت با همکاری شهرداری منطقه 4 تهران تخفیف 100 درصد ورودی برای بازدید از باغ پرندگان به مناسبت هفته سلامت در نظر گرفته شد.
تنظیم: سمیرا کرمی
عکس: سیدمیثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

3 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

سلام آقای دکتر شما اگر همت کنید و مطالبات ما را پرداخت کنید ما شاد می شویم و مطمئن باشید از افسردگی و خمودگی بیرون خواهیم آمد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

برادر گرامی جناب آقای دکتر توکلی درست است که میتوان نشاط را برنامه ریزی با ورزش و تفریح به خانواده ها داد ولی آیا با دقدقه های اقتصادی جایی برای برنامه ریزی مواردی که عنوان نموده اید باقی می ماند لطفا در خصوص پرداخت حق عائله مندی به زنان مجرد و پرداخت 35% اقدام نمائید آن وقت شاید بتوان کمی به این موارد برای سلامتی نیز فکر کرد

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
بابک

بابک

78/10/11 - 00:00

سلام جناب آقای دکتر توکلی مدیری سلامت و از نظر علمی متخصصی زبردست میباشند، برخی موارد و تصمیمات بالادستی هم به امور مملکت برمیگردد. انشاءالله خد اوند بر توفیقات ایشان بیافزاید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب