مراسم گرامیداشت روز ملی- جهانی مددکاری و قدردانی از مددکاران نمونه مراکز درمانی دانشگاه

دکتر سعید ناطقی: با سازو کار مناسب در پی تنوع و جذابیت کار مددکار بالینی در مراکز درمانی هستیم

در سومین همایش تقدیر از مددکاران اجتماعی مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر «ضرورت ایجاد جایگاه مددکار بالینی در مراکز درمانی» تاکید شد.

خدمات اجتماعی و بازپیوند به خانواده «همه را در نظر بگیریم»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این همایش که همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام حسین(ع) عصر روز یک شنبه 15 اسفند 1400 در تالار ابن سینا برگزار شد؛ در ابتدا دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به اینکه مددکاری یکی از حرفه هایی است که متاسفانه در دانشگاه مهجور مانده؛ گفت: بنا داریم این موضوع را مرتفع کنیم اما راه برطرف کردن آن این است که فعالیت های این حرفه مقدس بیشتر شود. 
وی با بیان اینکه همکاران مددکار در این حوزه با تمام توان در حال خدمت رسانی به بیماران هستند؛ افزود: فعالیت های مددکاری خیلی گسترده است که همکاران باید نوع برخورد و کار خود را پیشرفته و متمایز تر کنند. 
دکتر ناطقی تصریح کرد: یک مددکار نباید تمام وقت خود را صرف بعد مالی کار بیمار کند؛ بحث های مالی مهم است اما مددکار اجتماعی می بایست در راستای یک مددکار بالینی نیز حرکت کند و بر بالین بیمار هم حضور پیدا کند.
معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه بحث روان شناسی در مددکار اجتماعی باید پررنگ باشد و این موتور محرکه فعال تر از قبل باشد؛ خاطر نشان کرد: مددکار اجتماعی باید در تمامی ابعاد بتواند نقش آفرینی کند. 
دکتر ناطقی گفت: در معاونت درمان دانشگاه ارتباط خوبی را با خیرین برقرار کرده ایم البته نیازمند کمک و مشارکت مددکاران هستیم چرا که باید افراد حقیقی و حقوقی را بدرستی شناسایی و جذب سیستم کنند.
وی با بیان اینکه باید سامانه جامع در بیمارستان ها طراحی و اطلاعات درست را در اختیار مددکاران قرار دهیم، تاکید کرد: باید نیاز بیماران و اینکه چه خدماتی دریافت می کنند، بررسی شود و در صورت لازم به خیرین وصل شوند. 
دکتر ناطقی ادامه داد: تنوع کار در حوزه مددکاری گسترده است و می دانیم کار سختی را هم این عزیزان انجام می دهند و با این منابع محدود نیاز واقعی بیماران را مرتفع می کنند، خدا قوت خدمتتان می گویم و مطمئن هستم اجر خوبی نصیب شما خواهد شد. 
وی در خاتمه با تاکید بر اینکه با سازو کار مناسب به دنبال تنوع و جذابیت کار مددکار بالینی در مراکز درمانی هستیم؛ گفت: امید داریم بزودی با حمایت های معاونت توسعه و درمان دانشگاه این امر مهم به سرانجام برسد. 
 
دانشگاه علوم پزشکی تهران در تمامی ابعاد از جمله راه اندازی رشته مددکاری اجتماعی در کشور پیشرو است
سپس دکتر محمد حسین جوادی رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تعریف رشته مددکاری اجتماعی متناسب با تغییرات اجتماعی در حال تغییر است؛ گفت: مددکاری اجتماعی؛ «یک رشته اجتماعی مبتنی بر عمل است» و به دنبال آن برای فرد «انسجام و مسئولیت اجتماعی» را به همراه می آورد.  
دکتر جوادی متذکر شد: مددکاران در مراکز درمانی علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، بیماران را به طور روانی و اجتماعی نیز مورد حمایت قرار می‌دهند. آموزش مددکاران اجتماعی هر ۱۰ قطب کشور در حوزه مددکاری جامعه‌ای از جمله اهداف این اداره است.
وی با بیان اینکه سه کتاب استاندارد ملی برای خدمات مددکار اجتماعی طراحی شده است؛ افزود: با توکل به خداوند متعال روند رو به رشدی در حیطه مددکار اجتماعی در نظام سلامت را شاهد هستیم و امیدواریم که بتوانیم در سال های آتی این خدمات را توسعه دهیم. 
دکتر جوادی از فرآیند تصویب سختی کار حرفه مددکاری خبر داد و گفت: با ارسال متن پیام تبریک وزیر محترم بهداشت و  با حمایت های معاونت درمان وزارت متبوع ان شاالله بزودی این مهم به سرانجام مطلوب برسد. 
وی از مذاکره با معاونت آموزشی و درمان دانشگاه در خصوص راه اندازی رشته مددکاری اجتماعی سخن گفت و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در تمامی ابعاد در کشور پیشرو است؛ امید داریم در توسعه این حرفه هم حرکت های اثربخشی را شاهد باشیم.    
 
حرکت های جهادی مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی 
پس از آن دکتر محمد حسین صادقیان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه از حضور ارزشمند مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی یاد کرد و گفت: حرکت های جهادی این همکاران تحولات خوبی را برای دانشگاه رقم زده است. 
وی در ادامه از حضور فعال تیم معاونت دانشجویی و فرهنگی در کنار مددکاران اجتماعی مراکز تابعه حمایت کرد و افزود: با برنامه ریزی عملیاتی مدون در سطح دانشگاه فعالیت های مهمی را به پیش خواهیم برد.
وی به مددکاران اجتماعی توصیه کرد که با حوزه خیرین ارتباط خوبی را برقرار کنید چرا که این تعامل می تواند نتایج اثربخشی را به همراه داشته باشد و اینکه در نهایت با قوت و تلاش بیشتر می توانید از مددجویان حمایت بیشتری داشته باشید. 
 
گسترش حرفه مددکاری اجتماعی 
در ادامه دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان دانشگاه با اشاره به اینکه در معاونت درمان سعی داریم حرفه مددکار اجتماعی را گسترش دهیم؛ گفت: بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های ریفرال دانشگاه علوم پزشکی تهران از قشر خاص هستند و در بدترین شرایط به ما پناه می آوردند، از تک تک شما عزیزان درخواست دارم به هر نحوی شده از آن ها حمایت و روی کمک ما هم حساب کنید تا جز رنج بیماری درد دیگری نداشته باشند. 
وی از مرتفع شدن بحث نیروی انسانی مددکار اجتماعی در سطح دانشگاه خبر داد و یادآور شد: خیرین را شناسایی و سمن ها را به ما معرفی کنید تا موانع و چالش ها کم تر شود.  
 
در پایان این همایش پیام تصویری دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه در خصوص روز ملی- جهانی مددکاری اجتماعی خطاب به مددکاران مراکز درمانی دانشگاه پخش شد.  
توضیح اینکه در سومین همایش تقدیر از مددکاران اجتماعی مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از میترا قدیمی، سودابه رشیدی و مجید علیپور (بازنشستگان مددکار) و دکتر مجید چناپارچی، ساره علی محمدی و عالیه امیر پارسی به عنوان مددکاران نمونه مراکز درمانی دانشگاه و از مددکاران اجتماعی با لوح تقدیر قدردانی شد. 
در این مراسم سوگند نامه مددکار اجتماعی قرائت شد.
اجرای موسیقی سنتی، برش کیک بازنشستگان مددکاری که بر روی آن نوشته شده بود« بازنشستگی فصل جدیدی از زندگی است» و گرفتن عکس یادگاری از دیگر برنامه های این همایش بود.  
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب