دکتر عیسی زاده: تبیین و نشر معارف قرآنی موجب ایجاد آرامش در محیط کاری می‌شود

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، از همکاران دانشگاهی خواست در ماه مبارک رمضان، برای انجام فرایض معنوی و مذهبی وقت بیشتری صرف کنند تا موجب خشنودی خدا و آرامش دل‌های خود شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، در گفت‌وگویی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، در سخنانی به نحوه‌ی انجام فعالیت‌های این نهاد در ماه مبارک رمضان پرداخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرموده، انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده‌شده، زیرا گناهان را می‌سوزاند، گفت: بی‌شک همه‌ی ما در زندگی در پی فرصت‌هایی هستیم که به خداوند متعال نزدیک شده و تقرب بجوییم و از رحمت خاص الهی بهره‌مند شویم.
وی افزود: بنا بر فرمایش پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در روایات شریف، ماه رمضان یکی از فرصت‌های بسیار عالی و مغتنم برای این هدف است.
وی بابیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) که اگر مردم می‌دانستند که ماه رمضان چه اندازه برای آن‌ها مفید است و رحمت خدا را به سویشان جلب می‌کند آرزو می‌کردند که همیشه ماه رمضان باشد، افزود: روایات معصومین (ع) می‌طلبد که ما در ماه رمضان وقت ویژه‌ای برای خود قائل شویم. اگر اهل مراقبتیم، مراقبت‌های خود را بیشتر کنیم، بیشتر قرآن بخوانیم و برنامه‌های معنوی را برای خود تدارک ببینیم.
دکتر عیسی زاده ادامه داد: دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه در طول سال برنامه‌های متنوع و متعددی را در سطح دانشگاه با همکاری استادان، دانشجویان و دیگر همکاران برگزار می‌کند و در بعضی ماه‌ها نیز با توجه به خصوصیت و ویژگی آن ماه، مثل ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، گفت: ماه مبارک رمضان ماه قرآن است و هر چه در این ماه برای تبیین و نشر معارف قرآن تلاش کنیم موجبات آرامش بیشتری برای همکاران دانشگاهی فراهم کرده‌ایم.
دکتر عیسی زاده تصریح کرد: ماه رمضان امسال نیز واحدهای مختلف دفتر نهاد در دانشگاه چندین برنامه را به اجرا گذاشته‌اند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها مباحث تفسیری است. چون تلاوت قرآن بدون تفسیر قطعاً، اثرات و ثمراتی به همراه نخواهد داشت هرچه تفسیر قرآن را در دانشگاه بسط و نشر دهیم به اهداف بلند اخلاقی و علمی بیشتری نائل می‌شویم.
وی از اجرای 14 برنامه فرهنگی و معنوی در سطح خوابگاه‌ها، دانشکده، بیمارستان‌ها و ستاد دانشگاه در ماه رمضان امسال خبر داد و گفت: امسال غیر از برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته انجام می‌شده به‌طور مشخص 14 برنامه در دانشگاه که در سطح شاخصی هستند اجراشده است.
دکتر عیسی زاده، نهضت تفسیر را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نهاد در ماه رمضان عنوان کرد و گفت: این برنامه برای مراکز اداری، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به همراه برگزاری مسابقات و جلسات تفسیری، جلسات حضوری و مجازی برگزارشده است. البته در سال گذشته نیز نزدیک به 100 جلسه تفسیر قرآن در سطح دانشگاه برگزار شد.
وی ادامه داد: هرساله مسابقه‌ی بزرگ تفسیر با محوریت یکی از کتاب‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، برگزار می‌شود. امسال نیز حدود 2300 نسخه از کتاب ده درس امربه‌معروف و نهی از منکر حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، تهیه و بین مجموعه دانشگاه توزیع‌شده است که خانواده‌های آن‌ها نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.
دکتر عیسی زاده ادامه داد: در ماه رمضان مبلغ و مبلغه های ما در سطح خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها و بعضاً بیمارستان‌ها حضور دارند و به سؤالات شرعی بیماران و همراهان آن‌ها پاسخ می‌دهند.
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، یکی از مخاطبین اصلی دانشگاه در ماه مبارک رمضان را اساتید آن دانست و گفت: در ماه مبارک رمضان، کارگاه‌های دانش‌افزایی با موضوعات تفسیری، سبک زندگی اسلامی و مباحث قرآنی برای اساتید برگزارشده است و این برنامه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود سفره‌ی افطاری مختصری است که بعد از نماز مغرب و اشاء در خوابگاه‌ها تدارک دیده‌شده که در بین دانشجویان توزیع می‌شود و با استقبال خوب دانشجویان از نماز جماعت مغرب روبرو شده است.
دکتر عیسی زاده بابیان اینکه، قریب به 50 نماز جماعت در دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: طبق آمار، روزانه بین سه هزاروپانصد تا چهار هزار نفر در نماز جماعت در ماه مبارک رمضان در واحدهای مختلف دانشگاه شرکت می‌کنند.
وی سرکشی به بیماران، برنامه‌های تفسیری و فرهنگی را از دیگر برنامه‌های ائمه جماعات دانشگاه عنوان کرد و گفت: امسال برنامه‌ی ویژه‌ی عیادت از بیماران توسط ائمه جماعات برگزارشده که با استقبال خوبی هم روبرو شده است.
وی اجرای طرح طبیب دوار را از دیگر برنامه‌های این نهاد در ماه رمضان دانست و افزود: طبیبان دوار، متشکل از یک روحانی، یک مبلغه خانم، یکی از پرستاران و نیز یکی از مسئولین بیمارستان هستند که حین عیادت به سؤالات شرعی بیماران و همراهان آن‌ها پاسخ می‌دهند.
دکتر عیسی زاده تصریح کرد: امسال نیز باشکوه بیشتری برنامه ختم قرآن دسته‌جمعی در مراکز بیمارستانی و خوابگاهی برگزارشده بطوریکه در یک ماه رمضان به چند صد دوره ختم قرآن می‌انجامد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است.
وی برگزاری دوره‌های ویژه برای ائمه جماعات برای برنامه‌ریزی در سخنرانی‌ها و دیگر برنامه‌های تبلیغی را از برنامه‌های مهم دفتر نهاد خواند و افزود: کتاب ارزشمند نیم‌قرن تجربه استاد قرائتی که در خصوص تجربیات تبلیغی ایشان و اینکه چگونه می‌توان اثرگذاری تبلیغی داشت، در اختیار تمامی ائمه جماعات و کانون‌های قرآن و عترت دانشکده‌ها گذاشته‌شده و بر استفاده مکرر از این کتاب تأکید شده است.
دکتر عیسی زاده برگزاری اردوی مشهد مقدس برای فعالین کانون‌های قرآن و عترت دانشکده‌ها در قبل از ماه رمضان، نصب پلت لمینت هایی با مضامین آیات و روایات قرآنی در دیوارهای دانشگاه، بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها و توزیع بسته‌های فرهنگی بین بیماران و همراهان آن‌ها را از دیگر برنامه‌های دفتر نهاد در ماه رمضان برشمرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها فضای مبسوطی برای تبادلات فرهنگی است. بدین معنی که نگاه‌ها صرفاً به اساتید یا دانشجویان نیست. هرساله مراجعین بسیاری از اقصی نقاط کشور برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که باید به لحاظ فرهنگی و معنوی نیز تأمین شوند.

خبر: مقدم

 

کلمات کلیدی
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

تنظیمات قالب