همایش هفته سلامت با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

دکتر قناعتی: علم دانشگاه باید در اختیار مردم باشد

در همایش هفته سلامت از «سامانه شهاب» که مربوط به آموزش هوشمند و از راه دور بهداشت به سفیران سلامت و جامعه است رونمایی شد.

 دکتر قناعتی,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این همایش که با حضور مراقبان سلامت، سفیران برگزیده سلامت، دبیران شورایاری‌ها و برگزیدگانی از مدارس، خانه مشارکت، سفیران دانش‌آموزی و نمایندگان شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها 20 اردیبهشت 1401 در سالن اجتماعات ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه با تبریک هفته سلامت، صحت و امنیت را دو نعمت مجهول دانست که در صورت نبود آن، به درک عظمت آن می‌رسیم و گفت: براساس اعلام‌ سازمان بهداشت جهانی در همه‌گیری کرونا ۱۵ میلیون از جمعیت جهان را از دست دادیم که این نشان می‌دهد مدیریت سلامت نیاز به توجه جدی دارد.
رئیس دانشگاه با قدردانی از تلاش‌های حوزه بهداشت در دوران کرونا  گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوز اول واکسیناسیون را بیش از 100 درصد پوشش داد و افزون بر جمعیت تحت پوشش دانشگاه، بخشی از مناطق مربوط به  دانشگاه‌های ایران و شهید بهشتی هم واکسینه شدند. در دوز دوم، بیش از 90 درصد موفقیت داشتیم و در این مرحله باید افراد چاق، کسانی که بالای 60 سال سن و یا بیماری زمینه‌ای دارند را تشویق کنیم دوز سوم و چهارم را هم بزنند.  
دکتر قناعتی تلفات ناشی از کرونا را به جنگ تحمیلی تشبیه کرد و با اشاره به اهمیت حفظ جان یک فرد در جامعه  گفت: شهدای جنگ تحمیلی اغلب جوانان و افراد مجرد بودند اما در دوران کرونا پدر و مادرها جان خود را از دست دادند و این خانواده‌های بسیاری را در معرض آسیب‌های اجتماعی و فقر قرار می‌دهد. هر مرگی که اتفاق می‌افتد بیش از 100 هزار دلار به جامعه آسیب می‌زند و این یادآوری می‌کند که نجات جان افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است.
رئیس دانشگاه با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی «سلامت سیاره ما، سلامت ما» و تأثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی بر سلامت گفت: مفهوم این شعار این است که بدون همکاری اجزای عالم، نمی‌توانیم سلامت را برقرار کنیم. دنیای امروز تحت تأثیر آلودگی بسیار گازهای گلخانه‌ای قرارگرفته به‌طوری‌که سالانه 13 میلیون نفر از مردم جهان به خاطر آلودگی هوا می‌میرند و 99 درصد از مردم جهان هوایی را استنشاق می‌کنند که از استانداردهای سلامت کامل برخوردار نیست.
وی افزود: باتوجه به اینکه 20 درصد از  گازهای گلخانه‌ای از طریق وسایل حمل‌ونقل تولید می‌شود با استفاده از دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توانیم شدت آلودگی را کمتر کنیم. از سوی دیگر بسته‌بندی مواد غذایی نیز باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود این درحالی است که بامعضل پرخوری و چاقی مواجه هستیم که از عوامل هشداردهنده سلامت محسوب می‌شود.
دکتر قناعتی با قدردانی از خیرین و سفیران سلامت، همکاری و کمک آنان با دانشگاه را خواستار شد و گفت: یکی از اولویت‌های ما اجتماعی سازی دانشگاه است. علم دانشگاه باید در اختیار مردم باشد و توان مردم در اختیار دانشگاه قرار بگیرد که با کمک هم بتوانیم مشکلات را حل کنیم.  
رئیس دانشگاه با تأکید براهمیت جایگاه علم در ارتقا سلامت جامعه گفت: براساس مطالعات انجام‌شده در دوران کرونا، افراد با تحصیلات لیسانس به بالا کمتر از افراد زیر دیپلم دچار مرگ‌ومیر شدند که این نشان می‌دهد علم و آگاهی می‌تواند از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کند و سطح علمی و فرهنگی جامعه را ارتقا دهد.  
دکتر قناعتی با اشاره به دغدغه خود در توجه به زندگی معنوی و زنده نگه‌داشتن فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی گفت: متأسفانه در جامعه ما صحبت‌های علمای علمی و اخلاقی کمتر از یک خواننده بی‌اخلاق موردتوجه قرار می‌گیرد که این نیاز به آسیب‌شناسی دارد. امروزه جایگاه حافظ و مولانا و سعدی که می‌توانند به ارتقا زندگی معنوی ما کمک کند کمرنگ شده است.
وی در تکمیل سخنان خود افزود: سلامت معنوی موردتوجه سازمان بهداشت جهانی نیز قرارگرفته است. بیماران امیدواری که توکل و زندگی معنوی دارند معمولاً از طول عمر بیشتری برخوردارند و وقتی می‌میرند که امید معنوی خود را از دست می‌دهند. جامعه امروز ما در معرض تهاجم به بزرگان و دستاوردهای ارزشمند قرارگرفته که این به دلیل برنامه‌ریزی کلانی که پشت این مسائل وجود دارد و می‌خواهند ما را از هویت ایرانی اسلامی ارزشمند خود تهی کنند.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود با تأکید براینکه رسالت ما حفظ فرهنگ غنی کشورمان است افزود: فرهنگ ما سرشار از گذشت، احترام به دیگران، مهربانی و پاسخ بدی را با خوبی دادن و نگاه عادلانه و ایثارگران است و ما برای ارتقا سلامت و نشاط جامعه نیاز داریم که این فرهنگ را زنده و پایدار نگه‌داریم.

فرهنگ سازی، عامل بازدارنده تخریب محیط زیست

در ابتدای همایش نیز، دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه با گرامیداشت هفته سلامت گفت: در جهان 17 آوریل را به‌عنوان روز جهانی سلامت نام‌گذاری کرده‌اند اما در کشورمان به دلیل اهمیت موضوع سلامت و ارزش کار همکاران این حوزه یک هفته را به این مهم اختصاص داده‌ایم.
دکتر اولیایی منش با اشاره به شعار هفته سلامت امسال گفت: برای جلوگیری از تخریب و آلودگی آب، خاک، هوا و غذا بیش از کار اقتصادی، نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و کسانی که در حوزه  آموزش سلامت، کار می‌کنند، می‌توانند در این فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر باشند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل زیست‌محیطی گفت: در جهان دو میلیارد نفر دسترسی به آب سالم، 3.6 میلیارد نفر دسترسی به سرویس بهداشتی و 99 درصد جمعیت دسترسی به هوای پاک ندارند که این نشان‌دهنده لزوم توجه به مسائل زیست‌محیطی است.

همگان مسئول اصلاح وضع موجود

سپس دکتر نسترن کشاورز، مشاور سازمان بهداشت جهانی، اهمیت تغییر رفتار خانواده‌ها، مدارس و جامعه را در حفاظت از سیاره زمین تشریح کرد و گفت: یکایکمان در وضعیت موجود مقصر و برای بهتر شدن آن مسئول هستیم. برگزاری این همایش نیز نشان‌دهنده پیشرو و خلاق بودن دانشگاه علوم پزشکی تهران است که جامعه دانشگاهی را در کنار عموم جامعه قرار داده تا  تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

رتبه پنجم کشور در آلودگی هوا

در ادامه دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیط ‌زیست با اشاره به تأثیر عوامل محیطی و اقلیمی برسلامت؛  جایگاه کشور را ازنظر آلودگی هوا در سال 1990 در رتبه ششم و در سال 2019 در رتبه پنجم بیان کرد و گفت: سالانه 80 هزار مرگ منتسب به عوامل خطر محیطی اتفاق می‌افتد که 20 درصد کل مرگ‌های کشور است و این نشان می‌دهد که نه‌فقط امسال بلکه باید در تمامی سال‌ها به این مقوله توجه کنیم.



سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب