دکتر مصداقی نیا، نشست مجمع جهانی سلامت را فرصتی برای تبادل تجربیات دانست

سرگروه پانل تغییرات بهداشتی جهان، برگزاری هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را زمینه ای برای تسهیل رفت و آمد علمی به داخل کشور و تبادل تجربیات میان دانشمندان دانست.

دکتر علیرضا مصداقی نیا، رییس پژوهشکده محیط زیست و سرگروه پانل تغییرات بهداشتی جهان در هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت گفت: یکی از مباحث مهم کنفرانس M8 که بناست در اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش برگزار شود، به مسئله محیط زیست و بهداشت محیط می پردازد و با توجه به تجربیاتی که پژوهشکده محیط زیست و گروه بهداشت محیط در دانشکده بهداشت داشتند مسئولیت این پانل بر عهده ما گذاشته شد.
وی به برگزاری سه پانل مجزا با عنوان آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و مسئله آب در ذیل پانل اصلی اشاره کرد و افزود: تغییرات آب و هوایی، تاثیرات زیادی بر سلامت جامعه دارد و پدیده ای پیش رونده در دنیای مدرن است. این پدیده می تواند آسیب های متفاوتی را از جمله اقتصادی، زیست محیطی، تغییرات جمعیتی و مشکلات تامین غذا بر جوامع وارد کند. به عنوان مثال وقتی تغییرات آب و هوایی موجب خشکسالی شود، مردم ناچار می شوند به تدریج محل زندگی خود را برای تامین غذا ترک کنند. همچنین می تواند طوفان های گردو غبار ایجاد کند و موجب  بیماری های نو پدید و یا بازگشت بیماری های گذشته شود. برخی از کشورها حتی با تغییرات آب و هوایی ممکن است مشکلات گسترده تری داشته باشند که منجر به تخلیه و یا زیر آب رفتن یک شهر شود.
رییس پژوهشکده محیط زیست خاطر نشان کرد: از آنجا که این مسئله، موضوعی مهم برای سازمان ملل و بحث روز دنیاست و همچنین به دلیل اینکه افراد سرشناسی از سازمان ها و کشورهای مختلف در نشست مجمع جهانی مشارکت دارند، حیفمان آمد که از این فرصت و از امکاناتی که در اختیارمان قرار می گیرد برای پرورش بهتر مسئله در داخل کشور استفاده نکنیم.
دکتر مصداقی نیا، آلودگی هوا و سلامت را از دیگر پانل ها خواند و تصریح کرد: ایران در سال های نه چندان دور با تغییرات جمعیتی و مهاجرت مردم از روستا به شهر مواجه شده است به نحوی که در گذشته 35 درصد جمعیت کشور، در شهرها زندگی می کردند و اکنون 80 درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند. این موضوع کشور را با شهرنشینانی مواجه ساخته که برایشان نقشه راه مشخصی تعیین نشده و این مسئله بالانس اکولوژی شهری و مکانیسم های آرامش شهر را بر هم زده است.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از پدیده های شهر نشینی نادرست این است که شهر به قدرکافی از وسایل نقلیه عمومی برخوردار نیست و مردم ناگزیر به استفاده از وسایل شخصی هستند در حالی که استانداردهای لازم را ندارد. در پی آن پدیده آلودگی هوای کلان شهرها رخ می دهد و در این شرایط تعداد روزهای پاک و سالم شهر تهران در سال بسیار کم است.
رییس پژوهشکده محیط زیست، سپس به اهمیت آلودگی هوا از سوی سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت به خوبی مشخص کرده است که جایگاه آلودگی هوا در سلامت مردم چگونه است و متاسفانه روز به روز این جایگاه تاثیر گذارتر می شود به نوعی که می تواند موجب مرگ و میر زود رس مردم دنیا شود. شاید 7 یا 8 میلیون نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زود رس می شوند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس آمارها، حدود 35 میلیون نفر از جمعیت کشور از هوای نادرست استشمام می کنند که باید راه حل مناسبی برای آن اندیشید. از این رو یکی از پانل های نشست به آلودگی هوا اختصاص دارد.
دکتر مصداقی نیا، پدیده آب را از دیگر پانل های نشست خواند و تاکید کرد: متاسفانه کشور، در سال های بد خشکسالی قرار دارد و کمبود آب و کمبود منابع اب در دسترس می تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد. چرا که هر چه از این منبع بیشتر استفاده شود و جانشین مناسب برای آن ایجاد نشود، کیفیت آب از بین می رود.
وی افزود: سرانه آب برای هر ایرانی در 45 سال پیش حدود 5 هزار متر مکعب در سال بوده که اکنون این رقم به هزارو 300 متر معکب در سال رسیده است که مسئله بسیار خطرناکی است و اصطلاحا می گوییم دچار استرس آبی شده ایم. در این شرایط کشور، باید برای تامین منابع آبی بیاندیشد. متاسفانه در سالهای گذشته، برداشت بسیار زیادی از منابع آبی کشور برای کشاورزی انجام شده و سفره های آبی پایین رفته است، در نتیجه کیفیت آب نیز از بین رفته است. لذا یکی از پانل ها به موضوع آب می پردازد که البته هنوز برگزاری آن قطعی نشده است.
دکتر مصداقی نیا سپس به معیارهای انتخاب سخنرانان و میهمانان اشاره کرد و گفت: سعی کردیم افرادی دعوت نماییم که از یک سو دید آکادمیک و از سوی دیگر دید اجرایی داشته باشند و بتوانند وضعیت کشور را به خوبی تبیین نمایند. همچنین تلاش کردیم تنها تئوری ها مطرح نشود بلکه تجربیات، دستاوردها و مشکلات کشور نیز مطرح شود تا بتوانیم مقایسه درستی از وضعیت دنیا و شرایط کشور داشته باشیم.
سرگروه پانل تغییرات بهداشتی جهان، میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را به فال نیک گرفت و گفت: می دانم که دانشگاه علوم پزشکی تهران به شدت علاقمند به برگزاری آبرومند این کنفرانس است. این نشست می تواند از چند جهت برای کشور دارای اهمیت باشد؛ نخست اینکه می توانیم اطلاعات علمی و اجرایی به روزتری داشته باشیم و دیالوگی میان دانشگاهیان و مجریان داخلی و خارجی برقرار شود و از سوی دیگر در شرایطی که کشور تحت فشارهای خارجی قرار گرفته اگر بتوانیم این نشست را آبرومند برگزار نماییم می تواند تبلیغات خوبی برای کشور باشد و رفت و آمد علمی داخل کشور را تسهیل نماید.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تنظیمات قالب