نشست رئیس دانشگاه با مسئولان روابط عمومی‌ واحدها

دکتر کریمی: کوشش کنید روابط عمومی در دانشگاه برند شود

دکتر کریمی با قدردانی از تلاش‌های مسئولان روابط عمومی‌ها، بر تعامل بیشتر همکاران این حوزه با مسئولان واحدهای زیرمجموعه دانشگاه تأکید کرد.

گالری عکس

در این نشست که 1 تیر 99 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی رئیس دانشگاه، بابیان اینکه هدف از تشکیل این نشست ابراز تشکر قلبی، خداقوت و خسته نباشید به همکاران روابط عمومی و شنیدن درد دل‌ها و مسائل آنان است افزود: یکی از واحدهایی که در همه صحنه‌های پابه‌پای پزشکان، پرستاران و حوزه خدماتی حضور دارند درحالی‌که ممکن است خودشان در معرض خطر قرار بگیرند و آسیب ببیند همکاران روابط عمومی هستند. در بازدیدی که از بیمارستان‌ها داشتم برخی از همکاران را از نزدیک دیدم ولی لازم می‌دانم بار دیگر به‌صورت حضوری از تلاش شما تشکر کنم.

تأکید بر نقش روابط عمومی

دکتر کریمی با اشاره به نقش روابط عمومی در واحدها گفت:من با ادبیات روابط عمومی وارد بحث نمی‌شوم بلکه با زبان ساده می‌خواهم به جایگاه این حوزه تأکید کنم. در دانشگاه مجموعه‌های مختلفی در همه زمینه‌ها مشغول فعالیت هستند و دستاوردهایی دارند که باید در قالب فیلم، خبر، داستان و مستند و... به‌نمایش گذاشته شود و این وظیفه مسئولان روابط عمومی دانشگاه و واحدها است که این کار را انجام دهند.

روابط عمومی آیینه‌وار و پرتوافکن

رئیس دانشگاه با طرح این پرسش که نمی‌دانم چقدر با مسئولان واحدهای خود ارتباط نزدیک دارید و می‌توانید مسائلتان را با آنان درمیان بگذارید؟ به دو وظیفه مهم روابط عمومی‌ها اشاره کرد و افزود: من فکر می‌کنم روابط عمومی و سرمایه‌هایی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند 2 وظیفه مهم برعهده دارند. اول اینکه باید آینه باشند و تمام حوادث و اتفاقات، پیشرفت‌ها و تولیدات علمی را همچون آینه منعکس کنند. اما این کافی نیست و در کنار آن باید همچو نورافکن به قسمت‌های تاریک واحدها و هزاران هزار کاری که در عرصه‌های مختلف انجام می‌شود ولی ممکن است دیده نشود بتابند و آن‌ها را قابل‌رؤیت کنند.

به سراغ رویدادهای مهم بروید

دکتر کریمی با یادآوری این نکته که مسئول روابط عمومی نباید در اتاقش بنشیند تا خبرها و رویدادهای مهم مربوط به روش‌های نوین درمانی، تربیت بهترین جوانان مملکت که برای آموزش به این دانشگاه می‌آیند و سایر دستاوردهای علمی و... را به او منتقل کنند؛ تا اطلاع‌رسانی کند افزود: باید به سراغ رویدادها بروید و فعالیت‌ها را به تصویر بکشید و در این زمینه فعال‌تر و  با حس مسئولیت‌پذیری بیشتر اقدام کنید هرچند که می‌دانم شما این ویژگی را دارید.
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه روابط عمومی باید فعال‌تر، آیینه‌وارتر و پرتوافکن‌تر از سایر واحدها باشد افزود: از روسای خود بخواهید جنبه‌های مادی و معنوی فعالیت‌های خود را معرفی کنند تا به تصویر بکشید.

عملکرد روابط عمومی‌ها در بحران کرونا و دید شدن ظرفیت‌های آشکار و پنهان دانشگاه

دکتر کریمی بار دیگر از تلاش‌های همکاران روابط عمومی بخصوص در 4 ماهه گذشته قدردانی کرد و گفت: نتیجه تلاش شبانه‌روزی شما را به شکل‌های مختلف می‌دیدم و این باعث خوشحالی است که فعالیت‌های دانشگاه دیده می‌شود البته این دیده شدن نه به معنای تظاهر ظاهری بلکه به مفهوم دیده شدن ظرفیت‌های پنهان و آشکار واحدهاست.

جایگاه روابط عمومی باکیفیت کار آن دیده می‌شود

در بخش دیگری از این نشست، رئیس دانشگاه، پس از شنیدن سخنان مسئولان روابط عموی واحدها گفت: جایگاهتان را خودتان در محل کارتان تعریف کنید.  عملکرد و رفتار افراد معمولاً جایگاه آنان را تعیین می‌کند. دیده شدن با دستورالعمل و بخش‌نامه صورت نمی‌گیرد بلکه جایگاه شما باکیفیت کارتان دیده می‌شود.

انسان‌ها و ظرفیت‌های بسیار آنان

دکتر کریمی ظرفیت همه انسان‌ها را بسیار دانست و گفت: انسان‌ها ظرفیت‌های بسیاری دارند و کاری که درحال حاضر انجام می‌دهند فقط گوشه‌ای از ظرفیت آن‌هاست مطمئناً اگر هریک از شما در جایگاه مناسب‌تری قرار بگیرید می‌توانید توانمندی‌های بیشتری از خود نشان دهید.

ارزش کار روابط عمومی را دست‌کم نگیرید

رئیس دانشگاه بابیان اینکه حتی اگر ده‌ها رئیس دانشگاه، بیمارستان و دانشکده بیایند و بروند افرادی که پتانسیل و ظرفیت دارند و ارزان‌فروشی نمی‌کنند باقی می‌مانند افزود: به‌خوبی می‌دانم بسیاری از سرمایه‌های انسانی دانشگاه به دلیل شرایط خاص کشور ازنظر مادی در مضیقه هستند و ما به‌عنوان مسئول باید حتماً به فکر آنان باشیم ولی به‌هرحال این امر نباید باعث ارزان‌فروشی در کارمان شود. به عبارتی ارزش کارمان را دست‌کم نگیریم.

تأکید بر نگاه متفاوت به سرمایه‌های انسانی روابط عمومی‌ها

دکتر کریمی با تأکید بر نگاه متفاوت به سرمایه‌های انسانی که در روابط عمومی‌ها کار می‌کنند افزود: این‌یک اصل دوطرفه است. ابتدا افرادی که در این مسئولیت هستند باید مهارت و تجربه این کار را کسب و جایگاهشان را تعریف کنند. در این صورت خودبه‌خود مسئولان واحدها نیز جایگاه شما را می‌پذیرند. از سوی دیگر افرادی که جذب روابط عمومی‌ها می‌شوند قطعاً عشق و علاقه‌ای به کاردارند که باعث می‌شود بدون توجه به مبلغ دریافتی خود در ساعات مختلف شبانه‌روز کار کنند. هرچند که این امر نافی مسئولیت ما در حل مشکلات معیشتی شما نیست.

هنر استفاده از ظرفیت‌ها و انجام وظایف متعدد

رئیس دانشگاه، بابیان اینکه تعدد وظایف مسئولان روابط عمومی در واحدها ویژگی منفی نیست افزود: در کشورهای پیشرفته یک منشی بخش، ده‌ها کار متنوع را انجام می‌دهد. عملکردشان نیز موفقیت‌آمیز است. اینکه بعضی از همکاران بیان می‌کنند وظایف متعددی  برعهده دارند چیز عجیبی نیست و این هنر شماست که از ظرفیت‌های مختلف خود استفاده کنید. اگر مسئولیت روابط عمومی را به شما سپرده‌اند قطعاً این توانمندی را در شما دیده‌اند.

برای اصلاح مشکلات دست‌به‌کار شوید

دکتر کریمی با تأکید براینکه اگر قرار است کاری درست شود به دست خود شما درست می‌شود گفت: بیان مسائل بدون راه‌حل نمی‌تواند مؤثر باشد. منتظر نمانید کسی پیدا شود تا مشکلات را حل کند اگر می‌خواهید اصلاحی صورت گیرد خودتان راه‌حل بدهید و کمک کنید مشکلات برطرف شود.

حمایت رئیس دانشگاه از روابط عمومی واحدها

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های همکاران روابط عمومی تشکر کرد و گفت: حضور دکتر ترابی در روابط عمومی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم برند روابط عمومی هم در دانشگاه دیده شود. همه افراد در جایگاه و دوره مسئولیت خود تلاش می‌کنند اما زمان که می‌گذارد افراد با ایده‌های جدید می‌آیند و به مجموعه اضافه می‌شوند. ما هم در دانشگاه حمایت می‌کنیم تا مسائل شما در چارچوب اختیارات دانشگاه برطرف شود.

بیش از 120 مصاحبه در مستند مسیرنمای کووید 19

دکتر ماشاالله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز ضمن تشکر از دکتر کریمی بابت پیشنهاد برگزاری نشست امروز گفت: مدتی است بحث مستندسازی مسیرنمای پیشرفت مدیریت کووید 19 را شروع کرده‌ایم و خیلی از همکاران در جریان این موضوع هستند و در این زمینه مشارکت دارند.
وی در ادامه گزارش مبسوطی از مستندسازی کووید 19 ارائه داد و افزود: تاکنون 135 مصاحبه انجام‌شده و همکاران ستادی و واحدهای تابعه دانشگاه (بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها) مجری مصاحبه‌ها بودند و از تمامی گروه‌های مختلف کاری مصاحبه‌ها انجام‌شده است.
دکتر ترابی ادامه داد: مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های ابتدایی این مستندات را خانم نجمه باهو به عهده داشته‌اند که جا دارد در این فرصت مغتنم از فعالیت‌های جهادی ایشان تشکر کنم. امیدوارم با توکل به خداوند متعال و با کمک و مشارکت همه دوستان بتوانیم کار را باانرژی بیشتری هدایت کنیم.
وی گفت: با حمایت‌های دکتر کریمی، دکتر بیگلر، خانم چترروز و مهندس ارسیلو ان شاالله در هفته‌های آتی فضای استودیو شفا را تغییر خواهیم داد که این امر سرعت ضبط فرآیندهای مجموعه را افزایش خواهد داد.

تأکید بر  یکپارچه سازی روابط عمومی‌ها

وی با اشاره به اینکه این حجم از کار مستندسازی نیاز به یک روابط عمومی یکپارچه دارد؛ افزود: درست است که در بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها ساختار روابط عمومی درست کرده‌ایم، برای اینکه کار مسیر بهتر و کامل‌تری داشته باشد و راحت‌تر جاری شود؛ اما این برای این نیست که بگوییم یک دانشکده، یک بیمارستان یک پرچم متفاوت داشته باشند. در حال حاضر در دانشگاه حدود صد آرم داریم که این آرم‌ها را همکاران محترم روابط عمومی‌ها علم کرده‌اند. چراکه احساس می کردند برای بهتر دیده شدن لازم است آرم جدیدی طراحی کنند، که البته با این رویکرد، ضد خود عمل کرده اند و باعث شده اند علاوه براینکه خودشان بهتر دیده نشوند، دانشگاه نیز دچار آسیب شود. اگر مجموعه‌های بزرگ دنیا را مشاهده کنید یک آرم در رأس قرار دارد و سایر اسامی زیر آن تغییر پیدا می‌کند.

یک دست صدا ندارد

دکتر ترابی، بابیان اینکه یک دست صدا ندارد و دست خدا با جمعیت است؛ برگزاری این جلسه را فرصت خوبی برای تجدید میثاق یکپارچه‌سازی روابط عمومی دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید دست‌به‌دست هم کار را پیش ببریم اولین محصول این مدل همکاری 135 مصاحبه با کمک همه دوستان روابط عمومی است. می‌خواهیم شکل جدیدی از این اتحاد و یکپارچگی به منصه ظهور برسد تا بتوانیم همان‌طور که دکتر کریمی فرمودند نورافکن به فعالیت‌های مختلف واحدها بتابانیم.
وی افزود: قطعاً برای اینکه شاهد این اتفاق باشیم نیاز به بازآفرینی ساختارها و فعالیت‌هایمان داریم این بازآفرینی را با مشارکت شما دوستان روابط عمومی انجام خواهیم داد. تاکنون پنج جلسه در مورد برندینگ یا خوش‌نامی دانشگاه برگزار کرده‌ایم و سعی داریم اصول این کار را در مجموعه فراهم کنیم.

کووید و بازآفرینی اندیشه ها و نگرش ها

مدیر روابط عمومی دانشگاه ادامه داد: بحث کووید در دانشگاه، کشور و جهان سبب شد که یک بازآفرینی نسبت به اندیشه‌ها و نگرش‌ها اتفاق بیفتد که البته این در همه ابعاد جامعه قابل‌مشاهده است اما در حوزه پزشکی جلوه بیشتری پیداکرده است؛ چراکه در مرکز بحران قرار داشته‌اند برای اینکه بتوانند خدمات مطلوب ارائه دهند این بازآفرینی را باید همکاران روابط عمومی تبیین و کامل کنند و به نقطه و جایگاه خودش برسانند.

با مشارکت و همکاری هر غیرممکنی، ممکن می‌شود

وی یادآور شد: قصد من از ارائه گزارش در این جلسه این بود که بیان کنم اگر مشارکت و همکاری در مجموعه باشد یک اتفاق ناشدنی چطور امکان پذیر می‌شود؛ اگر این اتفاق امروز میسر شده فقط با همدلی و مشارکت همه بزرگواران و همکاران روابط عمومی صورت گرفته است. وقتی ما در کنار هم قرار می‌گیریم و یک حرف را باهم تکرار می‌کنیم و یک موضوع را مورد هدف قرار می‌دهیم انرژی ما بیش از گذشته می‌شود؛ اما اگر تفاوت در دیدگاه بیفتد البته که تفاوت‌ها گاهی مؤثر هستند اما باید تمرکز ما روی نواحی اشتراک باشد و اهداف مشترک داشته باشیم ضمن احترام به تفاوت‌ها؛ در تمام برنامه‌ریزی باید اشتراک‌ها مشخص شود. مستندسازی کووید 19 یک نمونه شفاف در طی دو ماه گذشته است که شاید معادل یک سال کار صورت گرفته با کمترین امکانات و با بیشترین از خود گذشتی ها بوده است.
وی تصریح کرد: با اشاره به اینکه با موج دوم کرونا در کشور روبرو می‌شویم، همه واحدهای تابعه دانشگاه به این فکر هستند که بتوانند، از این موج هم گذشته و موفق‌تر عمل کنند. در این موج هم، کار همه همکاران فوق‌العاده مهم و حساس است.

قدردانی از همکاری روابط عمومی واحدها

دکتر ترابی ضمن تشکر از تک‌تک همکاران ستادی و واحدهای تابعه، گفت: در این مدت هر وقت تماس گرفتیم و هماهنگی خواستیم باجان دل انجام دادند که می‌خواهیم این اتحاد شکل کامل‌تری پیدا کند برای این کار هم بحث استفاده از نیروهای جهادی را شروع کرده ایم البته که همه همکاران روابط عمومی جهادی وارد کارشده‌اند. تجلی واقعی نیروی جهادی را در همکاران شاهد هستیم اگر این عشق در شما نباشد کارتان آن طوری نمی‌شود که مخاطب می‌پسندد اگر احساس بر روی آن سوار نباشد مخاطب هم از آن استقبال نمی‌کند.
وی در پایان از توسعه شبکه اینستاگرام روابط عمومی خبر داد و گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه آن تصویب‌شده و به‌زودی به تمام واحدها تابعه ابلاغ خواهد شد که البته تمام این فعالیت‌های گسترده با مشارکت جمعی میسر می‌شود امیدواریم از فرصت‌ها بهینه استفاده کنیم و فعالیت را به‌نمایش بگذاریم چراکه انگیزه مجموعه را قوی‌تر می‌کند.
در ادامه نشست هریک از مسئولان روابط عمومی واحدها و همکاران ستاد روابط عمومی دانشگاه به بیان مسائل و پیشنهادهای خود پرداختند.

زینب جعفرقلی مسئول روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امیراعلم،
ازفرصت پیش آمده ابراز خرسندی کرد و گفت: سعی کرده ام به عنوان نیروی جهادی در مجموعه ظاهر شوم و از روزهای کرونایی خبر و عکس تولید کنم چرا که از نزدیک شاهد خدمات شبانه روزی کادر درمان بوده ام و دوست داشتم فعالیت های روابط عمومی را هم به نمایش بگذارم. با تمام توان در این واحد خدمت می کنم. 

مهدی صدفی مسئول روابط عمومی بیمارستان ضیائیان،
به بیان خاطراتی شیرین و خدماتی که انجام داده اند، در دوران کرونا اشاره کرد.

غلامرضا آسیابی مسئول روابط عمومی بیمارستان سینا، ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: در موج اول و دوم کرونا با تمام توان کار می کنیم تا بازخورد تمام زحمات همکاران را به نحوه شایسته نشان دهیم.

مرادی مسئول روابط عمومی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره)، از فعالیت های روابط عمومی مجتمع که در دوازده محور در حال انجام و پیگیری است، گزارشی ارائه داد.

ایمانی مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، به فعالیت های خبری تولید شده در دوران کرونا و ارتباط شبکه با رسانه ها اشاره کرد.

شیماالسادات عطری مسئول روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، از نقش و ارتباط سازنده با رسانه ها، تولید محتوا با زبان عام و فعالیت های گسترده همکاران روابط عمومی صحبت کرد.

نسیبه جلالوند مسئول روابط عمومی دانشکده بهداشت، به ایجاد و ساماندهی پست سازمانی مسئول روابط عمومی در تمام واحدها اشاره کرد و خواستار حمایت در این زمینه شد. 

مهدی گلپایگانی سردبیر روابط عمومی، به فرصت های پیش آمده در روابط عمومی که باید بهینه استفاده کرد اشاره و به بیان خاطره ای در این زمینه پرداخت. 

مهندس سارا نعیمی مسئول واحد انفورماتیک روابط عمومی ستاد، به  نقش و اهمیت حوزه انفورماتیک در روابط عمومی در تولید محتوا اشاره کرد.

سمیرا کرمی کارشناس روابط عمومی و خبرنگار حوزه ریاست، با قدردانی از حمایت های رئیس دانشگاه از مجموعه روابط عمومی ها  گفت: شهادت می دهم اگر رئیس دانشگاه برتعامل روابط عمومی ها و مسئولان واحدها تاکید دارند شخصا به آن عمل می کنند و خوشحالم در سایه حمایت های پدرانه ایشان خدمت می کنم. امیدوارم با حضور موثر دکتر ترابی در روابط عمومی نیز جایگاه روابط عمومی دانشگاه بیش از پیش ارتقا یابد.

در ادامه نیز نجاری مسئول روابط عمومی بیمارستان بهارلو، ابراهیمی مسئول روابط عمومی بیمارستان رازی، منتی مسئول روابط عمومی بیمارستان فارابی، دکتر پورآرام مسئول روابط عمومی دانشکده تغذیه و اسماعیلی مسئول روابط عمومی مرکز قلب تهران به بیان مسائل و مشکلات پیش روی روابط عمومی اشاره و کارهای پیش روی روابط عمومی ها و نقش آن در سازمان را ارایه کردند. 
در پایان، نجمه باهو مسئول روابط عمومی معاونت درمان گفت: همواره تعصب خاصی به مجموعه درمان و بیمارستان های دانشگاه داشته و دارم. احساس من این است که ما روابط عمومی ها هستیم تا پرده ای از این زیبایی ها، رنج ها، کمبودها، عشق ها و همدلی های درون بیمارستان ها را هم در خود دانشگاه و هم در جامعه به نمایش بگذاریم. مردم باید بدانند در بیمارستان ها چه اتفاقات فرابشری در حال انجام است. همیشه به دوستانم گفته ام آرزویم این است که در یکی از بیمارستان ها و از نزدیک در انعکاس تلاش تیم های درمانی کمک کنم.
در پایان متنی را با اقتباس از یکی از نوشته های آقای محمد صالح علا به ساحت پاک و مقدس تمامی ابرانسان هایی که خداوار در حوزه سلامت دانشگاه و کشور به ویژه در شرایط کنونی تلاش می کنند  تقدیم می کنم.
محبوب من، محبوب من
من دائما شما را دوست می دارم
چه در گرانی، چه در ارزانی
چه در تحریم چه در توافق
چه در جنگ، چه در صلح
من دائما شما را دوست می دارم
چه سیر باشم چه گرسنه
چه شادمان باشم چه غمگین
من دائما شما را دوست می دارم
خوابم شما را دوست می دارم
بیدار می شوم شما را دوست می دارم
چه در سلامت چه در بیماری
من یکسره شما را دوست می دارم
چه در پشت لنز دوربین عکاسی و چه در حال نوشتن احوال این روزهای دانشگاه من شما را دوست می دارم
در زیر پوشش ماسک های N95 و جراحی پزشکان و پرستاران من شما را دوست می دارم
در آن لباس های فضایی بخش های کووید شما را دوست می دارم
با همه خستگی های بیمارستانی ها در شیفت های سنگین کاری، شما را دوست می دارم
با زخم های به جامانده از اثر ماسک ها بر چهره های رنجور اما امیدوار  کادردرمانی، شما را دوست می دارم
در نفس های به تنگ آمده سالمندان در بخش های ویژه بیمارستان ها،
من شما را دوست می دارم
من همواره شما را دوست می دارم
محبوب من فکر می کردم شما تنها اتفاق خوب این جهانید
اما این روزها ساکنان بیمارستان های سرزمین مادری ام گویی در عشق با تو در رقابتند
محبوب من، محبوب من
این روزها هم تو را و هم اهالی بیمارستان های وطنم را دوست می دارم
محبوب من ببخشید که اینچنین شما و ایشان را دوست می دارم
آنچه من و دوستانم از پشت دوربین عکاسی و در متن اخبار ثبت کرده ایم روایت بی نظیری از عاشقانه های بی تکرار و نقش آفرینی قهرمانانه کسانی است که اینبار به نام مدافعان سلامت نشان گرفته اند
و ما نه فقط مدافعان سلامت که مدافعان عشق، شرف، انسانیت و بسیاری از ارزش های مغفول مانده بشری را به تصویر کشیده ایم
دم مسیحایی تان همیشه گرم، مدافعان سلامت دانشگاه عزیز علوم پزشکی تهران و کشور بزرگ ایران،
بسی مباهات که در نفس های اهوراییتان نفس می کشم و در مسیر سبز خدمت به شما گام بر می دارم.
 
خبرنگاران: سمیرا کرمی/ الهام علی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب