• تاریخ انتشار : 1398/02/22 - 09:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 4220
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در مسیر تحقق پژوهش پاسخگو

راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت شعبه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه/ حرکت در جهت نوآوری، فناوری و خلق ثروت دانش‌بنیان

مرکز رشد فناوری سلامت شعبه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای بستر مناسب تحقق مأموریت پژوهشگاه در عرصه فناوری و نوآوری راه‌اندازی شد.

گالری عکس 
در ابتدای این مراسم که شنبه 21 اردیبهشت 98 در سالن همایش‌های مرکز رشد فناوری سلامت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برگزار شد؛ دکتر عطاالله پور عباس رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه به معرفی پژوهشگاه در یک نگاه پرداخت و گفت: حرکت در راستای کشف نیازهای واقعی جامعه، نوآوری، توسعه فناوری و خلق ثروت دانش‌بنیان ازجمله مأموریت‌های مهم مراکز تحقیقاتی کشور است. 
وی افزود: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به‌عنوان چشم‌اندازی برای آینده خود، تکمیل چرخه پژوهش و تمرکز بر خلق ثروت دانش‌بنیان از مجرای توسعه پژوهش‌های کاربردی را سرلوحه کار خود قرار داده است، پژوهشگاه در این راستا، به‌عنوان یک گام محکم، متعهد به تأمین زیرساخت‌های لازم برای استقرار نظام نوآوری در حوزه غدد و متابولیسم شده است. 
وی با اشاره به مأموریت مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه؛ افزود: مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم باهدف تکمیل چرخه پژوهش در این مرکز و تلاش جهت تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات قابل‌عرضه و خلق ثروت دانش‌بنیان مبتنی بر اسناد بالادستی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده است؛ این مرکز با بهره‌مندی از مشاوران برجسته در حوزه‌های مختلف صنعت، مدیریت، بازرگانی، حقوقی و ... می‌کوشد تا بستر مناسبی را برای دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و کارآفرینان در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی با تأکید بر حوزه غدد و متابولیسم فراهم کند تا در این بستر، ایده‌های نوآورانه و خلاقانه ایشان پس از تبدیل به محصول مناسب روانه بازار مصرف‌شده و از این مجرا به ارتقای سلامت جامعه کمک کند. 
دکتر پور عباس، چشم‌انداز مرکز نوآوری و نظریه‌پردازی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم را استقرار مرکز ایده پروری و نوآوری تا ده سال آینده به‌عنوان مرکز برتر خلق ثروت دانش‌بنیان در حوزه علوم پزشکی در کشور عنوان کرد.
رئیس مرکز رشد فناوری سلامت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این پژوهشگاه باگذشت 25 سال از تأسیس خود، تأثیر به سزایی در توسعه دانش کشور داشته است؛ امروزه متعهد به کاربست دانش تولیدشده در عرصه خدمات و محصولات موردنیاز جامعه است، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های تولید دانش به ثروت ازجمله مرکز رشد و مرکز نوآوری از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه است که البته راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت واحد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بستر مناسبی برای تحقق مأموریت پژوهشگاه در عرصه فناوری و نوآوری خواهد بود. 

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه؛ مدلی موفق برای تبدیل پژوهش به ثروت
در ادامه دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، راه‌اندازی این مرکز را افتخاری دیگر برای پژوهشگاه دانست و گفت: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه یک مدل خیلی خوبی از موفقیت را در سالهای گذشته طی کرده است و بر اساس پژوهش مبتنی بر نیاز جامعه گام‌های استواری را برمی‌دارد. 
وی یادآور شد: امروزه که صحبت از خلق ثروت از دانش است این پژوهشگاه با تکیه‌بر دانش گذشته و دانشی که امروزه در مرزهای دانش ایجاد کرده است دست به خلق ثروت زده است.
دکتر صحرائیان افزود: با توجه به شرایطی که کشور در تحریم ناجوانمردانه است و به‌شدت در تمامی حوزه‌ها تحت‌فشار هستیم؛ مرکز رشد فناوری سلامت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم توانسته در راستای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زیرساخت‌هایی برای تولید دانش از ثروت گام‌های خوبی را بردارد. 
سپس دکتر محمدرضا منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، این مرکز را مدلی موفق در حوزه پژوهش خواند و گفت: امیدواریم همچون گذشته طرح‌های تحقیقاتی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بتواند نیاز پژوهشی کشور را مرتفع کند و این مدل در کل دانشگاه‌ها نهادینه شود و این‌گونه مراکز رشد را در کل دانشگاه تعمیم دهیم. 
پس‌ازآن دکتر شکوفه نیکفر مدیر امور تحقیقات و فناوری دانشگاه، راه‌اندازی رسمی مرکز رشد فناوری سلامت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه را پدیده مبارکی عنوان کرد و افزود: ان شاالله با حمایت و مشارکت همکاران پرتوان مراکز تحقیقاتی بتوانیم زمینه ورود به دانشگاه‌های نسل سوم را تسهیل کنیم. 
در ادامه دکتر ندا مهرداد عضو هیئت‌علمی دانشگاه، با اشاره به اینکه مرکز رشد فناوری سلامت از دو سال پیش به همت دکتر پور عباس شروع به فعالیت کرده است؛ خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایش دکتر لاریجانی که هر عضو هیئت علمی در راه اندازی یک شرکت دانش بنیان شرکت کند ؛ همه اساتید این آمادگی رادارند که در این مرکز گام‌های خوبی را بردارند.
سپس دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مرکز درزمینهٔ پژوهش دستاوردهای خوبی را به همراه دارد؛ امیدواریم درزمینهٔ اخذ مجوزو اختیارات شرکت‌های دانش‌بنیان هم بتوانیم مسیر آن را آسان‌تر کنیم چراکه عملاً این فرآیند می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را برای پژوهشگاه رقم بزند.

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه یکی از برجسته‌ترین مراکز تحقیقاتی در کشور 
در پایان جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده از سوی همکاران، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشکر از حضور همکارانی که از دانشگاه برای راه‌اندازی رسمی مرکز رشد فناوری سلامت تشریف آورده‌اند و هم‌زمانی آن با ماه مبارک رمضان امیدواریم عامل ارتقای معنوی برای همگی شود؛ اظهار داشت: واقعیت این است که در سال گذشته علی‌رغم چالش‌هایی که داشتیم درزمینهٔ پژوهش برای کشور خوب بود و خدا را شکر کشور ما از ترکیه هم پیشی گرفته است. 
وی افزود: درزمینهٔ پژوهش شرایط دانشگاه علوم پزشکی تهران از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور وضع بهتری دارد که این‌یک موفقیت محسوب می‌شود اما نگهداشت این هم بسیار کار سختی است، دهه کم‌کاری را کنار گذاشته‌ایم و وضع علمی بهتری را شاهد هستیم.
دکتر لاریجانی یادآور شد: در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین مراکز تحقیقاتی در کشور هستیم، انتشارات مقالات در این زمینه تأثیرگذار است. خوشحالیم در سال‌های اخیر پژوهش و تحقیقات پژوهشگاه در کشور تأثیرگذار بوده است، در شرایط کنونی کشور می‌بایست تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته مشکلات بیماران را حل کند و روی پای خود بایستیم چراکه دانش خوبی در کشور داریم.
وی خاطرنشان کرد: شعاری که مطرح کردیم شعار جدی است هر هیات علمی ما در سال جدید دریکی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید مشغول باشد، در سال آتی به تعداد اعضای هیات علمی باید شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنیم این برنامه آینده مااست. 
دکتر لاریجانی تصریح کرد: در مجموعه پژوهش دانشگاه محققین و افراد برجسته‌ای داریم و با راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت، قدم خیلی مهمی برای مجموعه پژوهشگاه برداشته‌شده است و راه جدید را بازتر می‌کند که در کنار بحث تحقیق؛ شرکت‌های دانش‌بنیان را پیش ببریم و باید در کنار هموار کردن فرآیندهای محققین با دقت روابط قانونی و اصولی با شرکت‌های دانش‌بنیان همه موارد خیلی روشن و شفاف باشد، هر فردی در مجموعه ما ایده خوبی داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم چراکه به تحقیقات نگاه نوآورانه داریم. 
خبرنگار: الهام علی
عکس: جمشید ربیعی
 
  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 87591
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تنظیمات قالب