نشست خبری چهارمین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران برگزار شد

چهارمین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی، با هدف آشنایی و علاقه‌مند سازی دانشجویان علوم پزشکی به حوزه سلامت عمومی در مردادماه برگزار می‌شود.

گالری عکس
در این نشست خبری که 19 مرداد 95 در سالن اجلاس دانشگاه تشکیل شد، دکتر اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت، با بیان اینکه مدرسه تابستانی امسال به‌صورت بین‌المللی و برای شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی با هدف ارتقا دانش و مهارت دانشجویان علوم پزشکی برگزار می‌شود افزود: در این دوره تلاش شده با به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی سلامت عمومی به‌صورت اثربخش به دانشجویان علوم پزشکی و به‌تدریج سایر گروه‌های جامعه آموزش داده شود.
رییس دانشکده بهداشت با اشاره به رسالت این دانشکده در ارتقا سلامت عمومی گفت: بیش از 7 هزار دانش‌آموخته در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد و کارشناسی در حیطه علوم بهداشتی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند.
وی با بیان اینکه  تاکنون بیش از هزاران نفر از کارشناسان و مدیران نظام سلامت کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان در  دوره‌های کوتاه‌مدت دانشکده بهداشت شرکت کردند گفت: دانشکده بهداشت از ابتدای تأسیس خود فعالیت بین‌المللی داشته و بسیاری از دانشجویان خارجی را آموزش داده است.
دکتر اکبری تعداد دانشجویان این دانشکده را بیش از 1400 نفر برشمرد و افزود: این دانشجویان در 15 رشته دکترا، 17 رشته کارشناسی ارشد و چندین گرایش سلامت عمومی (MPH)، در 12 گروه آموزشی با هدایت 120 عضو هیات علمی آموزش می‌بینند و سالانه با کمک اساتید و دانشجویان این دانشکده 800 مقاله علمی پژوهشی منتشر می‌شود.
رییس دانشکده بهداشت با اشاره به دوره‌های MPH که در این دانشکده برگزار می‌شود گفت: این دوره در بسیاری از دانشکده‌های بهداشت معتبر بین‌المللی برگزار می‌شود و در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران  نیز به سه صورت PMH پودمانی ویژه مدیران نظام سلامت که تاکنون صدها مدیر نظام سلامت در این دوره آموزش دیدند، MPH بین‌المللی برای دانشجویان خارجی که سالانه 10 تا 15 دانشجو خارجی در این دوره شرکت می‌کنند و MD-MPH که به‌صورت همزمان برای دانشجویان برتر رشته‌های داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی برگزار می‌شود و سالی 45 تا 50 نفر از دانشجویان نخبه در آن شرکت می‌کنند.
وی  با اشاره به نتایج موفقت آمیز دوره MD-MPH گفت: این دوره به دانشجویان کمک می‌کنند که ضمن آموزش رشته تحصیلی خود با مسائل سلامت و بهداشت عمومی جامعه به‌عنوان  یکی از دغدغه‌های مهم نظام سلامت، آشنا شوند.
در ادامه دکتر امیرحسین تکیان معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر کمیته راهبردی مدرسه تابستانی، یکی از اهداف این دوره را آموزش تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد در شرایط حساس و اضطراری دانست و افزود: با توجه به محدودیت منابعی که وجود دارد باید پاسخگوی نیازهای نامحدود بود لذا در این مدرسه این شیوه تصمیم‌گیری مورد آموزش قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به چالش‌های نظام سلامت در قرن 21 گفت: سن افزایش امید به زندگی در طول 38 سال پس از انقلاب، حدود 20 سال افزایش‌یافته و شاخص توسعه انسانی در حدود 50 درصد رشد داشته است. اما همزمان با رشد این شاخص‌ها چالش‌هایی همچون پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، نظام سلامت را به مخاطره انداخته است چراکه این پیشرفت منجر به افزایش استفاده از تکنولوژی و افزایش هزینه‌های نظام سلامت می‌شود.
دکتر تکیان مردم محوری نظام سلامت و تغییر سبک زندگی را نیازمند آموزش و مداخلاتی دانست که این امر در مدرسه تابستانی موردتوجه قرار می‌گیرد و افزود: بیش از 75 درصد علل مرگ‌ومیر افراد جامعه در سنین مولدی، براثر بیماری‌های غیر واگیر، شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی اتفاق می‌افتد که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی مردم دارد لذا افراد باید آموزش ببیند که کمتر با عوامل خطر مواجه شوند تا نیروی مولد جامعه حفظ شود.
معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت، با اشاره به نقش عوامل اجتماعی بر سلامت گفت: طلاق، بیکاری، فقر و اعتیاد ازجمله عوامل اجتماعی است که به‌نوعی بر سلامت خانواده‌ها اثر می‌گذارد وقتی خانواده ای از پس مخارج زندگی خود برنیاید نمی‌تواند برای بهداشت و سلامت خود هزینه کند. لذا دانشکده بهداشت تلاش می‌کند با برگزاری دوره‌های آموزشی، دانشجویان علوم پزشکی از همان سال‌های ابتدای ورود خود به دانشگاه با عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت آشنا شوند.
دکتر تکیان راه‌اندازی مدرسه تابستانی و به‌کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی را اقدام نوآورانه‌ای دانست و افزود: در قرن 21 افرادی که در حیطه سلامت فعالیت می‌کنند باید بتوانند همزمان با فعالیت تخصصی خود مسئولیت آموزش و سیاست‌گذاری را نیز بر عهده بگیرند که این نیاز به آموزش اصولی دارد و دانشجویانی که در آینده بسیار نزدیک تصمیم سازان نظام سلامت خواهند بود باید به این توانمندی دست پیدا کنند.
دبیر کمیته راهبردی مدرسه تابستانی، حمایت‌طلبی را از دیگر مباحث موردتوجه در مدرسه تابستانی عنوان کرد و گفت: برای خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی و توانمندسازی مردم، دانشجویان بالینی و غیر بالینی نظام سلامت از همان ساله‌های اولیه در این مدرسه آموزش می‌بینند.
دکتر تکیان با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان چهارمین دوره مدرسه تابستانی گفت: بیش از 200 نفر در این دوره ثبت‌نام کردند که پس از گزینش 64 نفر انتخاب شدند تا در آموزش حضوری و غیرحضوری این دوره شرکت کنند.
وی افزود: متقاضیان طی 5 هفته از 12 تیر تا 15 مرداد در دوره غیرحضوری، بین 5 تا 10 ساعت آموزش دیدند و پس از طی این دوره از 22 تا 29 مرداد در دوره حضوری که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.
دبیر کمیته راهبری مدرسه تابستانی، با اشاره به شیوه آموزشی این دوره که در موزه تاریخ علوم پزشکی برگزار می‌شود افزود: برای این دوره، سناریو تخیلی که موضوع آن در قرن آینده اتفاق می‌افتد طراحی‌شده تا دانشجویان به‌صورت چندوجهی دانش، مهارت، حمایت‌طلبی، اصول راهبری و مدیریت خود را تقویت و با هم رقابت کنند.
سپس دکتر آیدین پرنیا دبیر هیات مدیره چهارمین مدرسه تابستانی سلامت عمومی، تولید محصول دانش‌بنیان در زمینه سلامت عمومی را یکی از اهداف  تشکیل مدرسه تابستانی دانست و گفت:  دانشگاه علوم پزشکی تهران به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت می‌کند. ازآنجاکه اغلب فعالیت‌های کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی است و کمتر به محصولات و خدمات آموزشی توجه می‌شود در این مدرسه سعی شده با استفاده از خلاقیت و روش‌های نوآورانه محصول دانش‌بنیان تولید شود.  
علی گنجی زاده دبیر اجرایی این مدرسه نیز، با اشاره به طیف دانشجویانی که در این دوره شرکت کردند افزود: اغلب دانشجویان متولدین سال‌های 1374 و 75 در رشته‌های پزشکی، داروسازی، پرستاری، دندانپزشکی، صنایع غذایی، دامپزشکی، تئاتر و آیتی، تکنولوژی سلامت، آناتومی، حرکت‌شناسی سلامت و بهداشت حرفه‌ای در این دوره آموزش می‌بینند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

سلام چرا جای دانشجوهای سلامت عمومی یا بهداشت عمومی را خالی گذاشتید؟ آقای دکتر تکیان اتفاقا جای کارشناسی رشته بهداشت عمومی خیلی خالی بود لطفا به رشته بهداشت عمومی توجه بیشتری کنید با تشکر

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
داریوش چ

داریوش چ

78/10/11 - 00:00

اقدام دوستان خوبمون در برگزاری مدرسه تابستانی، اینبار به صورت بین المللی قابل ستایش و تقدیر هست. این یک نوآوری در فضای دانشگاه علوم پزشکی تهران هست که ثمره ی واقعی اون می تونه موجب تحول در آموزش علوم پزشکی بهداشتی در کشور بشه. امیدوارم توجه مسئولین به این حرکت مهم روزافزون باشه

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب