چهارمین جلسه کارگاه خبرنویسی پیشرفته و نقد خبر در روابط عمومی دانشگاه برگزار شد؛ آموزش مصاحبه خبری و الزامات آن

چهارمین جلسه کارگاه خبرنویسی پیشرفته و نقد خبر در روابط عمومی با وجود تعطیلی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه با حضور رابطین روابط عمومی بیمارستان ها، معاونت ها و سایر مراکز برگزار و ویژگی‌های مصاحبه خبری به فراگیران آموزش داده شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در نشست روز سه‌شنبه 26 آذر 98 در سالن جی 6 سازمان مرکزی دانشگاه، مهدی گلپایگانی سردبیر اخبار سایت دانشگاه و مدرس این کارگاه با تعریفی از مصاحبه خبری و تشریح انواع مصاحبه های تلفنی، کتبی و چهره به چهره گفت: مصاحبه پرسش از منابع خبری به‌منظور کسب خبر است که اقدامی پیچیده نیست اما تنوع و پویایی دارد.
وی از انتخاب فرد مناسب برای مصاحبه، تحقیق و طراحی سؤال‌ها به عنوان الزامات مصاحبه یاد کرد و گفت: نخستین و مهم‌ترین عنصر، انتخاب درست فرد مصاحبه‌شونده است و پرسیدن این سوال ضروری است که «آیا این فرد بهترین گزینه برای پاسخگویی به سؤالات من درباره این موضوع خاص است؟
گلپایگانی ویژگی‌های گزینه خوب برای مصاحبه خبری را پاسخگو بودن مصاحبه‌شونده، مطلع بودن او و ترجیحاً دارای شهرت برشمرد و گفت: افراد مشهور به باورپذیری خبر قوت بیشتری می‌دهند و حرف آنها برای مخاطب بیشتر قابل‌پذیرش است اما لزوماً همه افراد مشهور بهترین گزینه برای نیستند. اگر با افراد درگیر با خبر مصاحبه کنید کارتان از ارزش خبری بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی با اشاره به مشکلاتی که در مصاحبه با منابع خبری وجود دارد، افزود: مصاحبه‌شونده‌ها ممکن است وقت نداشته باشند یا فکر کنند گزارش به ضرر آنها تمام می‌شود و یا اینکه نمی‌دانند چه بگویند و در برخی موارد دسترسی به آنها مشکل است.
سردبیر اخبار سایت دانشگاه با بیان دو سبک مهم تنظیم سؤال‌ها گفت: سبک مصاحبه قیفی، مرسوم‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین نوع مصاحبه برای مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده است؛ مصاحبه با سؤال‌های ساده شروع می‌شود و به سؤال‌های سخت منتهی می‌شود و برای مصاحبه‌های سخت و مصاحبه‌هایی که چالش آن زیاد است و یا با مصاحبه‌شونده تندخو روبه‌رو هستیم جواب می‌دهد. ضمن اینکه در مصاحبه قیف وارونه سؤال‌های کلیدی و سخت در ابتدای مصاحبه پرسیده می‌شود و بیشتر در مصاحبه‌های تلویزیونی کاربرد دارد.
وی با تأکید بر اینکه اکثر مصاحبه‌ها باید خلاصه شوند اما نسخه کوتاه شده نباید از نحوه مشارکت مصاحبه‌شونده تصویر نادرستی القا کند افزود: باید سعی کنید با خوب گوش کردن، ضبط کردن مصاحبه و یادداشت‌برداری اصولی درک درستی از اظهارات مصاحبه‌شونده به دست بیاورید و تاحد امکان از واژه‌ها و اصطلاحات خود مصاحبه‌شونده استفاده کنید و سؤال‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و چند سؤال را در یک سؤال نپرسید.


این کارشناس ارشد رسانه، مزایای ضبط مصاحبه را کاهش امکان اشتباه در انتقال بیان مطالب مصاحبه‌شونده دانست و گفت: اگر موضوعی نقل کردید و مصاحبه‌شونده تکذیب کرد مدرکی برای اثبات خود خواهید داشت ضمن اینکه نقل‌قول مستقیم مطالب مهم و جالب مصاحبه‌شونده با شنیدن نوار بهتر قابل‌انتقال‌اند.
در ادامه سردبیر اخبار سایت دانشگاه با بیان تجاربی از مصاحبه‌های انجام شده در سایت دانشگاه، معرفی سه کتاب با موضوع مصاحبه و پخش فیلم یک مصاحبه تلویزیونی و نقد آن، نکاتی را درباره نحوه هماهنگی با مصاحبه‌شونده، پیاده‌سازی و تنظیم مصاحبه و نحوه نشستن و برخورد اول با مصاحبه‌شونده‌ها را توضیح داد.
در ساعت آغازین این کارگاه دکتر شکوه ورعی، مدیر امور پرستاری دانشگاه به همراه زینب شهپری کارشناس این مدیریت، به عنوان میهمان در این کارگاه شرکت کردند.
دکتر ورعی با اشاره به اینکه آموزش از موضوعاتی است که همیشه موردتوجه بشر بوده است، گفت: انسان در هر موقعیتی درصدد است تا با فراگیری دانش و مهارت‌های جدید بتواند در شرایط مختلف نیازهای خود را برآورده سازد، هر موقعیتی که تجربه می‌کند نیازهای جدیدی را در مقابل خود می‌بینند و یادگیری مهارت‌های خاص حیات او را نیز تضمین می‌کند.
وی بابیان اینکه آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت‌های پرستاری و از نقش‌های کلیدی پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود، ادامه داد: با همیاری و همفکری اصحاب رسانه سعی داریم این فرآیند را میسر و مهیا کنیم چراکه نیاز است آموزش به بیمار نهادینه شود و آن را به بهترین نحو هدایت کنیم.
 
 
دکتر ورعی در ادامه با اشاره به توانمندی همکاران روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه، تصریح کرد: در تهیه فیلم‌های آموزشی (کوتاه و مفید) با سطح سواد عموم جامعه و همکاری با نهادهای مختلف و مناسبت‌های خاص ازجمله فعالیت‌هایی است که نیاز داریم همکاران روابط عمومی واحدهای تابعه با ما مشارکت فعال داشته باشند.
توضیح اینکه حضور در این کارگاه رایگان است و بر اساس برنامه‌ریزی روابط عمومی دانشگاه تا پایان امسال ماهی یک‌بار کارگاه خبرنویسی ویژه شاغلین روابط عمومی برگزار خواهد شد و دارای امتیاز آموزش ضمن خدمت هم هست. 
خبرنگار: الهام علی
عکس: وحید مزاجردی
 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

سلام و خدا قوت به همه همکاران روابط عمومی دانشگاه

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خبر خوب تنظیم شده. ممنون آقای گلپایگانی بابت اطلاعاتی که در اختیار همکاران قرار می دهید.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب