کارگاه آموزشی افزایش کیفیت زندگی برگزار شد

کارگاه آموزشی کیفیت زندگی با محوریت «اختلال شخصیت» به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، دکتر غزل پورنسائی بیست و هشتمین کارگاه مجازی افزایش کیفیت زندگی را یکشنبه‌شب 3 بهمن ۱۴۰۰ با موضوع آشنایی با اختلال شخصیت برگزار کرد.  
دکتر غزل پورنسائی عضو هیئت‌علمی شخصیت را اینگونه تعریف کرد: شیوه تفکر، احساس و رفتار افراد در موقعیت های مختلف شخصیت نام دارد که در همه افراد متفاوت است. وی شخصیت را متاثر از عوامل ژنتیکی، زیستی و محیطی دانست.   
این روان‌شناس در ادامه عدم انطباق تفکر، احساس و رفتار با انتظارات فرهنگی را اختلال شخصیت تعریف کرد و ادامه داد: زمانی که به طور مداوم در روابط بین فرد و عملکرد روزانه فرد اختلال بوجود آید، دچار اختلال شخصیت شده است. اختلال شخصیت ظهور یکباره ندارد از دوران کودکی با نشانه هایی در رفتار  بروز می کند و در صورت بی توجهی به آن ها باعث بروز اختلالات شخصیتی پایدار در بزرگسالی خواهد شد.
وی اختلال همزمان حداقل دو بخش از چهار بخش عملکرد در فرد را از علایم اختلال شخصیتی دانست و اینگونه توضیح داد: زمانی که تفکر فرد نسبت به خود و دیگران متفاوت باشد، اختلال در نحوه واکنش هیجانی، اختلال در نحوه ارتباط با دیگران و یا عدم توانایی فرد در کنترل رفتار وجود داشته باشد، احتمال اختلال شخصیت وجود دارد و نیاز به ارجاع به روانپزشک است.
وی مواردی را که نباید بعنوان اختلال شخصیت تلقی کرد را اینگونه توضیح داد: اگر فرد به دلایل کدورت و ناراحتی با شخصی به صورت کاملا آگاهانه و عمدی، رفتار تند و تهاجمی داشته باشد، یا در موقعیت هایی خاص رفتاری نشان دهد، یا زمانی که فرد در مرحله ای از رشد مثل نوجوانی باشد که مرحله بحران هویت است (نظریه کسب هویت در برابر بی هویتی اریک اریکسون)، یا زمانی که رفتار وابسته به فرهنگ باشد و یا وقتی فرد به دلایل پزشکی و روانپزشکی رفتاری (مثل واکنش در مقابل ترس از ارتفاع) از خود نشان می دهد.
دکتر پورنسائی اختلالات شخصیتی را با استناد به DSM5" ترجمه دکتر فرزین رضاعی از انتشارات ارجمند" به سه دسته طبقه بندی کرد:
 (Aویژگی مهم و بارز آنها تفکر، احساس و رفتار عجیب و نا متعارف است؛ (پارونوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپ و ...)
(B این دسته افرادی دمدمی مزاج با رفتارهای نمایشی هستند؛ (ضد اجتماعی، مرزی، خودشیفته، نمایشی و ...)
(C افراد مبتلا به استرس و اضطراب؛ (اجتنابی، وابسته، وسواس فکری و ...)
این روانشناس با دلیل اینکه افراد دچار اختلال شخصیتی به دلیل اینکه بیماری خود را قبول ندارند و حاضر به درمان نیستند تاکید کرد: پاسخ به درمان در این افراد به سختی و در درازمدت اتفاق می افتد؛ پس باید تحت نظر روانپزشک و روانشناس ماهر در زمینه اختلال شخصیت قرار بگیرند. وی نشانه های پارانوئید وارد مبحث انواع اختلال شخصیت شد و تصریح کرد: افراد پارانوئید افرادی شکاک و منزوی با ویژگی های زیر هستند: دلایل کافی برای شک و بدگمانی خود ندارند، به همه اطرافیان خود بدون هیچ دلیل منطقی بی اعتماد هستند، حتی ابراز محبت دیگران را به بدترین نوع برداشت منفی تفسیر می کنند.
دکتر پورنسائی ضمن به سؤالات حاضرین در جلسه ادامه مبحث پارانوئید را به جلسه بعد موکول کرد.
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پور نسائی، کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج شنبه و کارگاه موضوعات در ارتباط با پژوهش در روزهای جمعه از ساعت ۲۰ الی ۲۱ برگزار می شود.
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند. برای شرکت در کارگاه روی لینک کلیک کنید و به‌ عنوان میهمان واردشوید.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب