کارگاه مجازی انواع وب برگزار شد

کارگاه پژوهشی آموزشی تحت عنوان «انواع وب» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ بیست و ششمین کارگاه مجازی پژوهش با موضوع «انواع وب» جمعه اول بهمن 1400 با حضور اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان برگزار شد.
در این کارگاه دکتر حجت‌الله سلیمانی مدرس دانشکده پیراپزشکی «وب» را محیطی برای دستیابی سریع، آسان و دقیق در کمترین زمان عنوان کرد و گفت: اشتباه اکثر کاربران این است که «وب» را همان اینترنت می‌دانند، ولی باید بدانیم «وب» فقط یکی از خدماتی است که در محیط اینترنت ارائه می‌شود و می‌تواند تمام اطلاعات زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.
دکتر سلیمانی ضمن تعریف موتور جستجوگر به‌عنوان ابزاری برای دسترسی و استخراج اطلاعات برای کاربران، اهمیت کار جستجوگرها را بیان کرد و ادامه داد: موتور جستجوگر ابزار اصلی 82 درصد کاربران است، 70 درصد از کاربران حتماً یکی از سه سایت اول را کلیک می‌کنند و فقط 7 درصد ممکن است سایت 20 به بعد را کلیک کنند، این در حالی است که 85 درصد کاربران اگر نتوانند پاسخ سؤال خود را از 20 سایت اول پیدا کنند از ادامه جستجو توسط آن جستجوگر منصرف می‌شوند؛ پس اگر موتورهای جستجوگر نتوانند رسالت خود را در ارائه سریع و دقیق اطلاعات به کاربران به‌درستی انجام دهند، به‌خودی‌خود دچار نابودی خواهند شد. 
وی تصریح کرد: جستجوگرها با روش‌های مختلف  Spider(عنکبوتی)، Crawler (خزنده)،Indexer  (نمایه کننده)، Database  (پایگاه‌داده)، Ranker (سیستم رتبه‌بندی) اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و ممکن است سایت‌های مختلف دسترسی یکی از روش‌ها را برای کاربران محدود کنند. در حقیقت آن‌ها الگوریتم‌هایی برای دسته‌بندی و دسترسی اطلاعات در موتورهای جستجوگر تعریف می‌کنند.
دکتر سلیمانی فهرست موضوعی (Director) را یکی از روش‌های استخراج اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: تقریباً همه اطلاعاتی که توسط این ابزار در اختیار کاربر قرار می‌گیرد به‌صورت دستی توسط ویرایشگران وارد می‌شود درصورتی‌که موتور جستجوگر کاملاً ماشینی این کار را انجام می‌دهد.
مدرس دانشکده پیراپزشکی ضمن اشاره به ساختار سلسله‌مراتبی فهرست موضوعی افزود: فهرست موضوعی بر اساس دامنه علوم همانند درختچه‌ای شاخه به شاخه علوم مختلف را در برمی‌گیرد و اگر کاربر با این ساختار آشنایی کافی داشته باشد یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: درست است که از طریق فهرست موضوعی اطلاعات محدودی در اختیار ما قرار می‌گیرد ولی این اطلاعات دارای اطمینان و دقت بالایی است. زمانی که به اطلاعات کلی ولی موثق نیاز داریم فهرست موضوعی بسیار کمک‌کننده است.
ادامه بحث کارگاه پژوهشی آموزشی انواع وب جمعه 8 بهمن 1400 در فضای اسکای‌روم برگزار می‌شود.
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها، کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج‌شنبه و کارگاه موضوعات در ارتباط با پژوهش در روزهای جمعه از ساعت ۲۰ تا ۲۱ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای‌روم هر هفته این مباحث را پیگیری کنند و برای شرکت در کارگاه از طریق لینک به‌عنوان میهمان وارد شوند.

کلمات کلیدی
حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب