واحد قطب و نوآوری فارابی برگزار کرد؛

کارگاه نحوه دریافت گرنت از انستیتوی ملی سلامت آمریکا

کارگاه آشنائی با انواع گرنت های اعطائی انستیتوی ملی سلامت آمریکا (NIH) و نحوه دریافت آن به همت واحد قطب و نوآوری بیمارستان فارابی و با همکاری مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، این کارگاه روز پنج شنبه ۲۹ بهمن ۹۴ توسط دکتر سعید شهراز، استادیار دانشگاه  Tuft امریکا در مرکز همایش های رازی برای اعضای هیئت علمی، دستیاران و کارشناسان بیمارستان فارابی و سایر پژوهشگران بالینی و غیر بالینی برگزار شد.
 دکتر شهراز در حاشیه این کارگاه در مورد تاثیر حضور دانشمندان ایرانی خارج از کشور در جمع پژوهشگران ایرانی گفت: یک خصوصیت بارز و لاینفک علم، شبکه ای بودن آن است، یعنی  شما می توانید به راحتی از تجربیات و نتیجه تحقیقات دانشمندان کشور های دیگر استفاده کنید و اگر هر جا این شبکه را قطع کنید ضرر کرده اید.
حضور دانشمندان ایرانی مقیم امریکا و اروپا باعث می شود شما به راحتی این اطلاعات و تجربیات را در اختیار داشته باشید و حتی از دانش همکاران غیر ایرانی آن ها نیز بهره ببرید. در خود امریکا هم از تجربیات دانشمندان سایر کشور ها استفاده زیادی می شود. این شبکه همیشه وجود داشته و همه تجربیات خودشان را با هم به اشتراک می گذارند.این جزئی از علم است. بنابراین  ارتباط با پژوهشگران مقیم خارج از کشور را باید بیشتر کرد، در غیر این صورت به علم صدمه زده ایم.
وی پژوهشگران مقیم خارج از کشور را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: عده ای که قبل از شکل گیری ساختار پژوهش از کشور خارج شده اند و از شرایط فعلی بی اطلاعند و عده ای که طی ده پانزده سال اخیر که پژوهش در ایران نضج گرفته به خارج از کشور رفته اند و از آنچه در داخل می گذرد مطلعند، این افراد می توانند با مبادله اطلاعات این ساختار را تقویت کنند.
استادیار دانشگاه Tuft افزود: به هر حال در اروپا و امریکا بسیاری از تکنولوژی های مورد استفاده در تحقیقات قویتر است و هزینه و وقت بیشتری صرف آن می شود. ما با ارتباط با پژوهشگران ایرانی می توانیم به راحتی این تکنولوژی را در اختیار داشته باشیم و از اطلاعات بدست آمده استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: این راه بسیار کم خرجی است که بتوانیم وقفه ۲۰ ساله تحقیقات در کشور را جبران کنیم و به پژوهش ها به خصوص تحقیقاتی که منجر به ارتقای سلامت در کشور می شود، شتاب دهیم.
دکتر شهراز بزرگترین مشکل برسر راه پژوهش در کشور را ساختار نا مناسب دانست و گفت: هر چقدر ساختار پژوهش را اصلاح و تقویت کنیم، باعث می شود پژوهشگران تحقیقات خود را بهتر به عمل تبدیل کنند. بایداز کشورهای موفق الگو برداری کنیم.
وی تاکید کرد: لازم است نیاز ها و بودجه های تحقیقاتی را از منابع دیگر هم تامین کنیم. تنها دولت موظف به تامین بودجه پژوهش نیست. شرکت های داروئی، شرکت های ساخت تجهیزات، ارگان های دیگر حتی انجمن های خیریه و سازمان های خصوصی می توانند در عرصه پژوهش وارد شوند و از تحقیقات حمایت کنند. این ارتباط الان وجود ندارد و باید هر طور شده ایجاد شود.
دکتر شهراز  اظهار داشت: خلاقیت و نوآوری همیشه وجود دارد ولی ساختار تحقیقات ما  اجازه ظهور نمی دهد. تا وقتی ساختار عوض نشود شما نمی توانید این ارتباط را با محقق و نوآور برقرار کنید. وقتی ساختار تحقیقات درست شود، کسانی که پتانسیل پژوهش و ایده را دارند می توانند فعالیت کنند و دانشمندان و محققان زیادی پیدا می شوند.
دکتر علیرضا لاشیئی رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه و معاون پژوهشی بیمارستان فارابی نیز در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط با متخصصان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از کشور گفت: این ارتباط قطعا تاثیر عمده ای در پیشرفت علمی کشور خواهد داشت. چون ما اصولا از لحاظ ساختاری در پژوهش عقب تر بوده ایم ،به علاوه تحریم های سال های گذشته نیز ارتباط ما با محافل علمی بین المللی را محدود تر کرد و در نتیجه لازم است از طریق این برنامه ها از پیشرفت ها و نوآوری ها در تمام عرصه ها آگاه شویم.
وی در ادامه اظهار داشت: نکته مهم دیگری که به نظر من از طریق ارتباط با دانشمندان و متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور می توان به آن دست یافت و باید به آن توجه کرد؛ ایجاد  زیر ساخت های مناسب پژوهشی است. همکاران ما که در خارج از کشور فعالیت دارند می توانند دانش زیرساخت های مراکز علمی و پیشرفت های علمی را به ما منتقل کنند.
دکتر لاشیئی افزود: به همین خاطر ما همیشه از دوستانمان حتی کسانی که به طور موقت برای گذراندن دوره به خارج از کشور می روند می خواهیم که علاوه بر مسائل آموزشی و پژوهشی مورد علاقه شان، به زیر ساخت هایی که در لابراتوارها و آزمایشگاه ها وجود دارد و نحوه عملکرد آن ها توجه ویژه کنند. چون الان وارد فازی شده ایم که پروتکل ها و آیین نامه ها برایمان ارزش بیشتری پیدا نموده و بوسیله این افراد می توانیم زیر ساخت های مناسبی ایجاد کنیم./ق

خبر و عکس: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب