در جلسه شورای مدیران معاونت آموزشی مطرح شد

افق آینده آموزش؛ دانشگاه‌های بزرگ بر اساس بازار کار تخصصی می‌شوند

جلسه شورای مدیران معاونت آموزشی، با دستور جلسه بازدید از دانشکده ها و بیمارستان ها و برگزاری اولین ژورنال کلاب در زمینه افق آموزش، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سومین جلسه شورای مدیران معاونت آموزشی، اولین ژورنال کلاب با موضوع "افق آینده آموزش" برگزار شد، در این جلسه دکتر معماری، از آموزش با تعبیر "بازار رقابتی آموزش" یادکرد و گفت: بازار آموزش تا سال 2030 حداقل 12 برابر بازار توریسم سلامت خواهد بود و این نشان از اهمیت این حوزه دارد. پول به‌شدت محتاط و درعین‌حال هوشمند است و درجایی می‌نشیند که ریسک آن کم باشد. ازاین‌رو اگر در آینده شاهد رشد فزاینده بازار آموزش هستیم بدان معناست که آموزش ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد.

وی بابیان اینکه تا سال 2030 جمعیت جهان 16 درصد رشد خواهد داشت، درحالی‌که 50 درصد به مشتریان آموزش اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: رشد مشتریان آموزش بیش از رشد جمعیت است و بسیاری از افرادی که اکنون مشتری این حوزه نیستند در آینده مشتری خواهند شد. همچنین مدل‌های جدیدی در آموزش ایجاد خواهد شد که اکنون وجود ندارند و عمده این تغییر و تحولات نیز در کشورهای درحال‌توسعه رخ خواهد داد.

دکتر معماری، سپس به معرفی چهار مدل tamagotchi، jenga، lego و transformer در آموزش پرداخت و گفت: مدل تاماگوچی، همان مدل قدیمی معتبر آموزشی است که در ایران نیز متداول است. این مدل تا سال 2030 به‌شدت از سوی مشتریان موردحمله قرار می‌گیرد و ناگزیر از تحول می‌شود. مدل جنگا یا گذار، نیز ترکیبی از سیستم آموزش قدیمی و جدید است. در این مدل دوره‌های طولانی‌مدت آموزشی حذف می‌شود و به‌جای آن وقفه‌ای در سیستم آموزش برای کسب تجربه در نظر گرفته‌شده است. در این مدل مشتری باید به‌صورت عمودی و افقی تجربه و تخصص خود را رشد دهد و دوباره به دانشگاه بازگردد.

وی مدل lego را برهم زننده ساختار سیستم‌های آموزشی سنتی خواند و تصریح کرد: در این مدل به افراد فرصت می‌دهند تا دوره‌های آموزشی خود را طراحی کنند. بر این اساس افراد، تعیین می‌کنند که هر بخش از دوره آموزشی خود را قصد دارند در کدام موسسه یا دانشگاه بگذرانند.

دکتر معماری، مدل transformer را فرصتی برای بازگشت و جابجایی عنوان کرد و افزود: در این سیستم به فراگیر اجازه داده می‌شود که در صورت نارضایتی از انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در رشته دیگر به دانشگاه بازگردد.

وی در پایان تأکید کرد: اگرچه دانشگاه‌های بزرگ و معتبری همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره از جایگاه ویژه‌ای در آموزش برخوردارند اما به نظر می‌رسد برای تداوم در بازار رقابتی آموزش، لازم است مدل‌های مختلفی را طراحی و اجرا کنیم.

در ادامه دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، بر ضرورت برقراری مباحث علمی در جلسات شورای مدیران در کنار فعالیت‌های کاری روتین تأکید کرد و از مدیران خواست تا پیشنهاد‌ات خود را در این زمینه اعلام نمایند.

وی سپس با توجه به لزوم بازدید از دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها از مدیران حوزه آموزش خواست تا پیشنهادات خود را جهت برنامه‌ریزی و نحوه برگزاری جلسات بازدید اعلام نمایند و همچنین وی از مدیر امور آموزشی خواست تا یک شیوه‌نامه مدون و شفاف جهت مباحث جابجایی، انتقالی و مهمان شدن دانشجویان تدوین نمایند تا با تائید شورای آموزشی دانشگاه سازوکاری مشخص و یکسان در دانشگاه وجود داشته باشد. معاون آموزشی دانشگاه همچنین از مدیر مرکز امور هیئت‌علمی این معاونت خواست تا بازنگری شیوه‌نامه جذب هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی را در دستور کار این مرکز قرار دهد.

مدیر توسعه امور بین الملل معاونت بین الملل، مدل transformer را فرصتی برای بازگشت و جابجایی عنوان کرد و افزود: در این سیستم به فراگیر اجازه داده می شود که در صورت نارضایتی از انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در رشته دیگر به دانشگاه بازگردد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر چه دانشگاه های بزرگ و معتبری همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره از جایگاه ویژه ای در آموزش برخوردارند اما به نظر می رسد برای تداوم در بازار رقابتی آموزش، لازم است مدل های مختلفی را طراحی و اجرا کنیم.

در ادامه دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، بر ضرورت برقراری مباحث علمی در جلسات شورای مدیران در کنار فعالیت های کاری روتین تاکید کرد.

وی سپس برنامه بازدید از دانشکده ها و بیمارستان ها و همچنین مباحث جابجایی، انتقالی و مهمان شدن اساتید در دانشگاه را مطرح کرد و خواستار برنامه ریزی شفاف و مدون در این زمینه و پیشگیری از رفتارهای سلیقه ای شد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

دکتر سید فرشاد علامه
دکتر سلیمانی دکتر معماری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب