اقدامات معاونت درمان دانشگاه در مقابله با کرونا

برگزاری جلسه کمیته تصمیم گیری در مورد ترخیص بیماران مبتلا به کرونا با حضور معاون درمان دانشگاه

دکتر مهدی رضایی با تاکید بر اهمیت مدیریت تخت های ویژه در بحران کرونا گفت: در موارد بروز اپیدمی بیماری‌ها، مدیریت تخت‌های بستری و ویژه اهمیت زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومي معاونت درمان، دکتر مهدی رضایی با تاکید بر اهمیت مدیریت تخت‌ های ویژه در بحران کرونا گفت: با توجه به پیش‌ بینی افزایش بیماران نیازمند به ICU در روزهای آتی و محدودیت تخت‌ های ویژه دانشگاه، تصمیم‌ گیری در خصوص ترخیص بیماران مبتلا به کرونا چه در بخش بستری و چه در بخش ویژه، ضروری است.
این جلسه به‌ منظور تدوین پروتکل ترخیص بیماران مبتلا به کرونا، چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸ با حضور دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه، دکتر ابطحی فوق تخصص ریه، دکتر بیک محمدی فلو شیپ ICU و دکتر صالحی متخصص عفونی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و دکتر مصطفی امینی مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ ها، دکتر محمدحسن شعبانی رئیس اداره پیوند و بیماری‌ های خاص و مهناز هادی پور مسئول کنترل عفونت معاونت درمان برگزار شد.
دکتر رضایی با اشاره به وضعیت آماری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ های تابعه گفت: در حال حاضر سیر مراجعه کننده در مقايسه با روزهای اول کاهش‌ یافته ولی با بیماران سخت‌ تری مواجهیم که نیازمند به خدمات بستری و ICU دارند. طبق پیش‌ بینی‌ ها، این روند در روزهای آتی روبه افزایش خواهد بود. با توجه به محدودیت تخت‌ های ویژه دانشگاه، تصمیم‌ گیری در خصوص ترخیص بیماران مبتلا به کرونا چه در بخش بستری و چه در بخش ویژه ضروری است. در موارد بروز اپیدمی بیماری‌ ها، مدیریت تخت‌ های بستری و ویژه اهمیت زیادی دارد. افزایش سرعت گردش تخت بیماران مبتلابه کرونا به شکلی نظام‌ مند و قانونی در قالب طراحی یک پروتکل یا الگوریتم دانشگاهی و حتی کشوری در ارتقای خدمات بستری و مراقبت‌ های ویژه به تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا بسیار کمک‌ کننده است.
وی در ادامه در خصوص امکان افزایش تخت‌ های ویژه دانشگاه افزود: با تلاش‌ های وزارت بهداشت ممکن است بتوانیم تعدادی تخت به مجموعه بیمارستان‌ های دانشگاه اضافه کنیم ولی تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت آن در این فرصت کوتاه کار ساده‌ ای نیست.
دکتر ابطحی نیز بر اولویت‌ بندی بیماران در دریافت مراقبت‌ های ویژه بیمارستانی بر اساس پروتکل دانشگاهی تاکید کرد و گفت: این مسئولیت بر عهده پزشک مقیم ICU خواهد بود. بر این اساس باید مدیریت شود بیمارانی که احتمال بازگشت بیشتری از ICU را دارند بهنگام بتوانند از خدمات تخت‌ های ویژه برخوردار شوند. مدیریت تخت‌ های ویژه هم در کاهش مورتالیتی و هم در کاهش هزینه‌ های بیمارستانی بسیار موثر است.
وی همچنین در مورد ترخیص بیماران بستری کرونا گفت: برای افرادی که درمان اولیه را در بیمارستان دریافت کرده، بهبودی نسبی کسب کرده‌ اند و از نظر پزشک امکان ادامه مراقبت در منزل برایشان مهیاست با توضیحات کامل پزشک در خصوص مراقبت‌ های لازم، معرفی رابطی برای پیگیری بیمار پس از ترخیص و مشاوره تلفنی در هنگام نیاز ترخیص بلامانع است.
دکتر صالحی نیز در خصوص ترخیص بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌ های بستری گفت: ترخیص بیماران کاملا سلیقه‌ ایو تجربی است و به نظر پزشک معالج بستگی دارد. نکته بسیار مهم در ترخیص سچوریشن بیمار (میزان نرمال اکسیژن خون یا SPO2) است و البته در مورد بیماری کووید ۱۹ موارد دیگری نیز بررسی می‌ شود.
دکتر بیک محمدی نیز در خصوص فرآیند ترخیص بیماران مبتلا به کرونا از بخش‌ های بستری گفت: به نظر می‌ رسد در این مورد باید ساختار واحدی در حوزه درمان دانشگاه تعریف و در هر بیمارستان فرد یا افرای به‌ عنوان فوکال پوینت تصمیم‌ گیری در این خصوص تعیین و به معاونت درمان دانشگاه معرفی شوند.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *