بازدید رئیس دانشگاه از بخش‌ های کرونای بیمارستان دکتر شریعتی

تاکید رئیس دانشگاه بر بازگشت بیمارستان شریعتی به حالت عادی ارائه خدمت به تمامی بیماران در کوتاه‌ ترین زمان ممکن

دکتر عباسعلی کریمی در بازدید از بیمارستان شریعتی گفت: این بسیار نگران‌ کننده است که بیماران سرطانی، قلبی و… به دلیل ترس از کرونا برای ادامه درمان‌ های ضروری خود به بیمارستان‌ ها مراجعه نکنند؛ ما در قبال آنان مسئول هستیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، دکتر کریمی پنج‌ شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ با حضور در بیمارستان شریعتی ضمن قدردانی از همکاران این مرکز در خصوص شرایط فعلی و برنامه آتی با مسئولان این بیمارستان صحبت کرد.
رئیس دانشگاه در جمع تیم مدیریتی بیمارستان شریعتی گفت: بیمارستان دکتر شریعتی سرمایه‌ های بسیار بزرگی را در خود دارد و انسان‌ های بزرگی از سال ۱۳۵۳ که دکتر عاملی جراح اعصاب به‌ عنوان اولین رئیس این مرکز شد در تاریخ آن نقش داشته‌ اند همچون دکتر کمالیان، دکتر قوام زاده، دکتر هدایت، مرحوم دکتر باستان حق و دکتر عبدالله زاده و… که همه تعصب و تعلق‌ خاطر زیادی به اینجا داشتند. حتی دکتر باستان حق همیشه بیمارستان شریعتی را احسان خود می‌ دانست احسان نام پسر اولش بود.
وی افزود: من هم در یک دوره چهارساله از سال ۷۲ تا ۷۶ ریاست بیمارستان شریعتی را بر عهده داشتم و آن زمان مرحوم دکتر باستان حق رئیس دانشگاه بود و به حدی روی شریعتی حساس بود که اگر شیرآبی خراب بود شبانه باخبر می‌ شد. یادم می‌ آید یک‌ بار به او گفتم اگر شیر آبی اینجا شل یا سفت می‌ شود به‌ عنوان رئیس بیمارستان مسئولش من هستم لطفا اجازه بدهید من مدیریتش کنم. با همین نگاه از همان روز اولی که رئیس دانشگاه شدم به روسای بیمارستان‌ ها گفتم رئیس بیمارستان رئیس‌ جمهور بیمارستان است و با تیمی که انتخاب و مدیریت می‌ کند نسبت به تمامی مسائل آن مسئول است.

دست‌ مریزاد به تیم بیمارستان شریعتی
دکتر کریمی با اشاره به عملکرد خوب بیمارستان شریعتی در بحران کرونا افزود: چنین تیمی در شریعتی مسلما در مواجه با بحرانی به این وسعت که در کشور اتفاق افتاد نمی‌ توانست کنار بنشیند و به همین خاطر بااینکه قرار نبود از ابتدای بحران شریعتی به دلیل ریفرال بودن و ارائه خدمات فوق تخصصی موردنیاز کشور به کرونا ورود کند ولی تیم مدیریتی‌ اش در کنار سایر مسئولیت‌ ها به کمک بیمارستان یاس اولین مرکز خدمت دهنده کرونای دانشگاه شتافت و بعد که قرار شد در کنار ۵ بیمارستان جنرال دیگر منتخب دانشگاه به بیماران کرونا خدمت دهد با تمام قوا و به بهترین شکل ممکن به این حوزه وارد شد.
وی گفت: من همیشه گفته‌ ام و بازهم می‌ گویم اداره بیمارستان الان سخت‌ ترین کار است که شما درگیرش هستید و اداره دانشگاه راحت‌ ترین کار است که من درگیرش هستم. در ساده‌ ترین حالت سلام، خسته نباشید و دست‌ مریزاد مرا به تمامی انسان‌ هایی که در این بیمارستان در تلاش‌ اند از نگهبان، خدمات، حراست، کمک بهیار، پرستار، پزشک تا استادان و تیم مدیریتی برسانید.

الان شرایط ما چیست و در ادامه مسیر چه باید بکنیم؟
رئیس دانشگاه با تاکید بر برنامه‌ ریزی فوری مسئولان بیمارستان شریعتی در بازگشت به حالت عادی ارائه خدمت گفت: طبق پیش‌ بینی دولت تا ۲۰ فروردین که پایان تعطیلات نوروزی و موج دوم کرونا است، بیمارستان شریعتی باید در اولین فرصت بدون تامل و تاخیر به ارائه خدمات اصلی خود به مراجعین برگردد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران ماموریت‌های مختلفی دارد و بیمارستان شریعتی نیز علاوه بر کمک به بحران کرونا باید به سایر ماموریت‌های آموزشی، درمانی، تربیت فلوشیپ، رزیدنت، دانشجو و اینترن برگردد. در بدترین حالت اگر بحران ادامه پیدا کند باز هم باید برنامه‌ ریزی‌ ها به‌ گونه‌ ای باشد که خدمات به‌ صورت مجزا به بیماران کرونا و غیر کرونا ارائه شود؛ بنابراین باید فورا نسبت به جداسازی بخش‌ های کرونا و غیر کرونا و پاک‌ سازی بخش‌ هایی که باید به فعالیت عادی خود برگردند برنامه‌ ریزی و اقدام شود.
دکتر کریمی گفت: یادمان باشد ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئول سلامت کل جامعه هستیم و نه فقط بخشی از آن‌ که درگیر کرونا می‌ شود. از همان ابتدای بحران به‌ عنوان اولین دانشگاه در شهر تهران با تمام ظرفیت خود در اختیار مهار بحران کرونا بودیم. چون نسل جنگیم و درست مثل زمان جنگ که از درس و خانواده گذشتیم و برای دفاع از کشور رفتیم از همان روز اول اسفند که از وزارت بهداشت به من اعلام کردند، بلافاصله در جلسه‌ ای با حضور همه اعضای هیئت‌ رئیسه و روسای بیمارستان‌ ها را اعلام کردم الان هم یک میدان جنگ است و این بار این وظیفه حوزه سلامت است که در برابر این ویروس ناشناخته از مردم و کشور دفاع کند؛ اما این جنگ امروز موج اصلی‌ اش را رد کرده و ادامه دارد و ما باید در عین حفظ آمادگی برای کمک به بحران بسیار هوشمندانه برای بازگشایی بخش‌ های غیر کرونایی و آمادگی کارکنان و کمک به کاهش فشارها و نگرانی‌ های آنان چاره‌ جویی کنیم؛ و چنانچه در هفته‌ های آتی اتفاق غیرقابل پیش‌ بینی مثل آغاز بحران رخ دهد باز هم به همان حالت اول برمی‌ گردیم و کمک می‌ کنیم. در این مسیر پخته‌ ترین نظرها را تیم مدیریت بیمارستان‌ ها می‌ دهند و ما در ستاد تنها کمک می‌ کنیم تا بیمارستان‌ ها سرپا بایستند.

ما باید با کرونا زندگی کنیم
دکتر کریمی در خصوص ادامه بحران کرونا گفت: بالطبع هر یک از بیمارستان‌ ها در ادامه راه باید متناسب با شرایط ویژه خود برنامه‌ ریزی کند و من شخصا به همه بیمارستان‌ ها می‌ روم و پیشنهاد خودم را به تیم‌ های مدیریتی آن‌ ها اعلام می‌ کنم.
آنچه مسلم است این‌ که باید با کرونا زندگی کنیم مهمانی است ناخوانده که آمده ولی نمی‌ رود، اگر ما در خانه امان چهار اتاق بود و همه را روز اول به این مهمان داده بودیم الان باید آن را در یک اتاق جمع کنیم و ظرفیت‌ های دیگر را به ادامه فعالیت‌ های عادی بدهیم.

تاکید بر هماهنگی و صداقت
رئیس دانشگاه در ادامه خطاب به دکتر مهرپور گفت: من شما را یکی از رئیس بیمارستان‌ هایی می‌ دانم که توانسته هماهنگی خوبی در تیمتان ایجاد کنید. بیشترین چیزی که امروز به دانشگاه کمک می‌ کند هماهنگی و صداقت در تمامی سطوح تیم درمان است. آدم‌ ها اگر صادق باشند هیچ مشکلی پیش نمی‌ آید.
امیدوارم این بحران تجربه بسیار گران بهایی را برای همه ما به همراه داشته باشد. بیماری می‌ آید و می‌ رود ولی وظائف همه ما همچنان حفظ سلامت مردم است. درس‌ های کرونا برای تیم‌ های مدیریتی، درمانی، هر یک از ما و زندگی شخصی‌ مان کم نیست. کرونا چیزهای بدی داشت که همه می‌ بینند ولی نکته‌ هایی مهمی هم داشت که ما به‌ عنوان تیم‌ های تخصصی باید به آن توجه کنیم.

عمر دست خداست
دکتر کریمی با اشاره به خاطراتی از جنگ گفت: ما پزشک هستیم و فکر می‌ کنیم کارهایی می‌ کنیم که حتما هم برای نجات جان بیماران موثر است ولی عمر دست خداست. این روزها خیلی خاطرات جنگ برایم مرور می‌ شود ۲۵ اسفند ۶۲ عملیات خیبر داشت تمام می‌ شد که من رسیدم جنوب برای من حکم زده بودند بروم جزیره مجنون که جای بسیار خطرناکی بود و روی باتلاق حورالعظیم یک پل شناور ۱۳ کیلومتری هم ساخته بودند که فقط یک ماشین از آن رد می‌ شد. من هم با دو تا از اینترن‌های دانشگاه شهید بهشتی که خیلی هم با محیط آشنا نبودند پشت ماشین نشستیم و به‌ طرف جزیره مجنون رفتیم. شب قبل با دکتر تاج‌ الدینی جراح توراکس بیمارستان شریعتی در بیمارستانی آن‌ طرف جزیره مجنون بودم آن زمان من رزیدنت سال ۳ جراحی سینا بودم و دکتر تاج‌ الدینی مرا می‌ شناخت وقتی برایم حکم زدند زیر گوشم گفت: چرا می‌ خواهی بروی تا حالا هیچ‌ کس ازآنجا زنده برنگشته است. ما رفتیم بمباران‌ های سختی هم می‌ شد ولی ما رفتیم و زنده ماندیم. خدا نخواست آنجا شهید شویم. این بار هم که درگیر کرونا شدم و در خانه ماندم پس از بهبودی با خود گفتم این بار هم خدا نخواست. عمر دست خداست نه مجنون نه کرونا و نه هیچ‌ چیز دیگر نمی‌ تواند تا او نخواهد آدم را جابه‌ جا کند.
در پایان رئیس دانشگاه گفت: من امروز آمدم تا به شما خسته نباشید بگویم. سلام مرا به همه همکاران و کارکنان محترم بیمارستان دکتر شریعتی برسانید.

قدردانی رئیس از همدلی و تعلق سازمانی همکاران بیمارستان شریعتی
دکتر سعید رضا مهرپور رئیس بیمارستان دکتر شریعتی نیز با قدرانی از تمامی کادر این مرکز گفت: ما تیم منحصربه‌ فردی اینجا داریم که بسیار بارزش‌ اند بسیاری از سوپروایزران و پرستاران ما را خیلی جاهای دیگر می‌ خواهند ولی من واقعا نمی‌ خواهم از دستشان بدهم. این همدلی و تعلق سازمانی همکاران در بیمارستان شریعتی است که ما را سر پا نگه داشته و امیدوارم ادامه یابد.
وی با اشاره به اثرات مثبت اعتباربخشی در آماده‌ سازی تیم بیمارستان شریعتی در بحران کرونا افزود: ما بلافاصله پس از اعتبارشی وارد این بحران شدیم و بسیاری از دستاوردهای اعتباربخشی و اقداماتی که در آن انجام‌ شده بود در این بحران به ما کمک کرد.

اتحاد میان جامعه پزشکی و پرستاری در بحران کرونا
مهین سعیدی مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی نیز حضور رئیس مرکز را در خط مقدم این بحران قوت قلبی برای همه کارکنان خواند و گفت: تیم بیمارستان شریعتی با هدایت دکتر مهرپور به‌ خوبی توانست از پس این بحران برآید. بار بسیار سنگینی بود و یک‌ تنه نمی‌ شد از پس آن برآمد. بزرگ‌ ترین نقطه مثبت کرونا ایجاد اتحاد بین جامعه پزشکی و پرستاری بود که امیدوارم پس‌ ازاین همه ادامه یابد. این انسجامی که در تمامی مجموعه‌ ها ایجادشده باارزش است.




نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

فهیمه حاجی ابوالحسن
99/01/19 - 13:39

سلام بر دکتر کریمی عزیز از آنجاییکه شما دلسوزانه برای جامعه کارمندان و اعضا هیئت علمی دانشگاه زحمت می کشید خداوند شما را زنده و سلامت نگه داشت. تندرست باشید. حاجی ابوالحسن عضو هییت علمی دانشگاه

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *