در گفت‌وگو با دکتر حریرچی مطرح شد

دایر بودن اتاق عمل‌های کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حفظ ایمنی کامل برای بیماران

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عواقب تأخیر در مراجعه بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی گفت: در صورت تأخیر در مراجعه اعمال جراحی پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر و احتمال بهبودی کمتر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت، چهارشنبه 17 اردیبهشت 99، در اتاق عمل انستیتو کانسر مجتمع حضور یافت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی مجتمع گفت: در اکثر بیمارستان‌های کشور و قریب به‌اتفاق تمامی آن‌ها، اعمال جراحی از سر گرفته‌شده است. در اتاق عمل‌های انستیتو کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز شامل هفت اتاق عمل، از همان آغاز بحران کرونا یعنی اول اسفندماه تعطیل نشد و هرروزه اعمال جراحی مربوط به کانسر و انواع سرطان‌ها انجام می‌شد والان بیشتر هم شده است.

معاون وزیر بهداشت در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر میزان مراجعه بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی گفت: با آغاز بحران کرونا، آمار ورودی این بیماران مقداری کاهش پیداکرده است ولی در این مرکز، چون نوبت‌ها در دوره‌های یک‌ماهه و دوماهه ارائه می‌شود، درروند تعداد اعمال جراحی تأثیر نگذاشته است.

وی ادامه داد: مردم متأسفانه بیشتر از ترس ابتلا به بیماری کرونا به مراکز درمانی مراجعه نکردند که در این رابطه خواهش ما از مردم این است که به سیستم بیمارستانی کشور اطمینان داشته باشند و بدانند تمامی مرکز درمانی که در حال حاضر پذیرش بیمار و عمل جراحی انجام می‌دهند، کاملاً ازلحاظ خطر ابتلا به ویروس کرونا ایمن هستند. مردم عزیز ما نگران این مسئله نباشند و به‌هیچ‌عنوان روند درمان بیماری‌های زمینه‌ای همچون انواع سرطان، اختلالات قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون، مراقبت از مادران باردار و واکسیناسیون کودکان را به تعویق نیاندازند.

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود، با استریل دانستن همه اتاق‌های عمل این مرکز گفت: در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد و همه همکاران نیز تمامی نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

دکتر حریرچی در خصوص افزایش آمار بیماران مبتلابه کرونا در برخی از استان‌ها طی روزهای اخیر گفت: در این رابطه، آمار کل کشور روند نزولی دارد و این کاهش کاملاً مشهود است ولی در برخی استان‌ها روند افزایشی را پیش‌بینی کرده بودیم که متأسفانه به وقوع پیوست. یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا در این استان‌ها به این خاطر است که شروع اپیدمی در این استان‌ها با تأخیر ایجادشده است؛ مانند استان خوزستان که الآن روند صعودی را طی می‌کند. در برخی موارد نیز شاهد افزایش جزئی بودیم. ولی علت اصلی موارد افزایشی در کشور آن است که روند نمونه‌گیری تغییر کرده است.

وی با توضیح چگونگی تغییر روند نمونه‌گیری در کشور گفت: پیش‌ازاین فقط آمار مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها را چک می‌کردیم و پس از جمع‌بندی این آمار را اعلام می‌کردیم ولی الآن دو کار بزرگ در رابطه با آمارگیری انجام می‌شود، یکی از آن‌ها بیماریابی فعال است که در آن افراد کم علامت و بدون علامت کشف می‌شوند و دوم اینکه از افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشتند، تست گرفته می‌شود. درنتیجه 55 تا 70 درصد از نمونه‌هایی که در سه هفته اخیر شناسایی‌شده‌اند، کسانی هستند که قبلاً موردبررسی قرار نمی‌گرفتند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر تعداد بیماران بستری را نسبت به موارد بستری‌های سابق مقایسه کنیم، حدود 70 درصد کاهش داریم و اگر تعداد موارد مرگ را نسبت به موارد مرگ قبلی مقایسه کنیم، شاهد حدود 75 درصد کاهش هستیم. همچنین اگر تعداد بیمار بستری در ICU را بررسی کنیم، حدود 40 درصد کاهش داشتیم. ولی افزایشی که اکنون آمار ما نشان می‌دهد، نتیجه روش‌های جدید آمارگیری است که در آن افراد کم علامت و بی علامت نیز کشف می‌شوند. پس از شناسایی این موارد، در مراحل اولیه ایزوله مبتلایان انجام می‌شود. در این زمینه خواهشمان از مردم عزیز آن است که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دکتر حریرچی به عواقب تأخیر در مراجعه بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی اشاره کرد و اظهار داشت: این بیماران اگر برای مشکلشان دیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، بیماری‌شان شدت می‌یابد، این امر به‌ویژه در بیماران سرطانی مصداق دارد که با تأخیر در مراجعه، مرحله بیماری آن‌ها بالاتر می‌رود و احتمال بهبود کاهش پیدا می‌کند. همچنین عمل جراحی و شیمی‌درمانی که بایستی انجام شود، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود و درمجموع سیستم بهداشت درمانی کشور که می‌توانست با صرف هزینه کمتر نتیجه بهتر بگیرد، الآن باید با هزینه بیشتر و نتیجه کمتر مواجه شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: در سایر بیماری‌ها نیز همینطور است. چنانچه پای دیابتی که یک زخم کوچک است، دیر درمان شود، ممکن است به قطع انگشت، زانو و پا منجر شود. در خصوص مراقبت‌های بارداری، پرفشاری خون، سنجش وضعیت رشد جنین، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های دیگر نیز اگر مردم با تأخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، زمان طلایی برای بهبود را از دست می‌دهند. از همه مردم عزیز کشور خواهش می‌کنیم و به همه آن‌ها اطمینان می‌دهیم که بیمارستان‌های دانشگاهی و بیمارستان‌های خصوصی با رعایت اصول ایمنی کامل، آماده ارائه خدمت هستند. پس با اطمینان و خاطرآسوده به این مراکز مراجعه کنند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *