دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در مواجهه با بیماران سرپایی و بستری مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس منتشر شد

تغذیه بالینی گروه درمان بیماری های غیرواگیر مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها با نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت، دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در مواجهه با بیماران سرپایی و بستری مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس را تهیه و منتشر کرده اند.

در دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در مواجهه با بیماران سرپایی و بستری مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس به مواردی از جمله؛ اصول مراقبت های تغذیه ای برای بیماران سرپایی، اصول حمایت های تغذیه ای برای افراد بستری، مشاوره تغذیه و رژیم درمانی، مدیریت خدمات غذایی و ... اشاره شده است. 
کروناویروسها (نام علمی: Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروسها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماریهای شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید-19 را شامل می شود. کروناویروسها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آنها بهطور مداوم تا اواسط دهه 198۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شدهاست. آخرین نوع آنها، در دسامبر 2۰19 در شهر ووهان چین با همهگیری در انسان شیوع پیدا کرد.
کروناویروسها زیر مجموعۀ کروناویریده هستند. ساختار آنها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتال به بیماریهای قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتال به کروناویروسها هستند. معموالً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونا ویروسها که پس از راینو ویروسها بزرگترین عامل ابتال به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی میشوند. اگرچه کرونا ویروسها بیشتر در حیوانات دیده میشوند، اما هفت نوع از آنها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار میدهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونا ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخالف راینو ویروسها به سخت در آزمایشگاه رشد و نمو میکنند. ساختار این ویروس از دو الیه تشکیل شده است؛ هسته این ویروس را مواد ژنتیکی و الیه بیرونی آن را تاجهای پروتئینی تشکیل دادهاند. در دسامبر 2۰19 نیز، برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسنها و درمانهای موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با همهگیری در انسان شناسایی شد. با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز 1۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی انتخاب کردهاست - کووید 19(19- COVID) که اشارهای دارد به »کرونا«، »ویروس«، »بیماری« و سال 2۰19 .این نوع کروناویروس قبل از این همهگیری در انسان دیده نشده بود. برآوردهای نخستین نشان می دهد که درصد مرگ و میر این ویروس بین 2 تا 3 درصد مبتال شدگان است.
توضیح اینکه اعضای هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تهیه دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در مواجهه با بیماران سرپایی و بستری مشکوک و یا مبتلا به کرونا ویروس همکاری و نقش بسزایی داشته اند.  
 
 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *