دومین نشست فوق‌العاده روسای بخش‌ها و رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال جدید برگزار شد

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با اشاره به سه حوزه اصلی آموزش، پژوهش و ارائه خدمت، دور نماندن مجتمع از فعالیت‌های محوری خود در این سه حوزه مهم را در کنار پرداختن به مسائل مرتبط با کرونا، امری ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دومین نشست فوق‌العاده روسای بخش‌ها و رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با حضور دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع، معاونان و روسای بخش‌های مجتمع شنبه 16 فروردین‌ 99 در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در این جلسه، دکتر صادق نیت رئیس مجتمع، بحران کرونا و ضرورت کاهش تجمعات فیزیکی را فرصتی مناسب برای اهمیت دادن به بحث آموزش مجازی دانست و خواستار تقویت هرچه بهتر زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این نوع  از آموزش شد.
وی با اشاره به وقوع بحران کرونا و تمرکز مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برای مدیریت این بیماری در هفته‌های گذشته، بر ضرورت توجه بیشتر به خدمات اصلی مجتمع در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی به بیماران غیر مبتلا به کرونا تأکید کرد و افزود: سعی مجتمع بر آن است تا کمترین تأثیر را از شرایط حاصل داشته باشیم.
دکتر صادق نیت با ابراز رضایت از دستیابی مجتمع به وضعیت ثابت (plateau) در کنترل بیماری کرونا طی روزهای اخیر گفت: در کنار خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا، بایستی پاسخگوی بیمارانی باشیم که به دلایل دیگری به‌جز ابتلا به کرونا، به این مجتمع مراجعه می‌کنند. در این میان توجه به این امر ضروری است که در میان آن‌ها نیز ممکن است بیمار مبتلا به کرونا وجود داشته باشد.
وی از ویزیت بیماران غیر مبتلا به کرونا در تریاژ مجزا خبر داد و افزود: قرار بر این است تا این دسته از بیماران که امکان ابتلای آن‌ها به کرونا وجود دارد، با رعایت ایمنی و حفاظت ویژه‌تر در ساعات مشخصی از روزهای خاص در درمانگاه جداگانه‌ای مورد معاینه قرار بگیرند. در همین راستا و در صورت صلاحدید اساتید، عمل‌های الکتیو بر اساس ضرورت می‌تواند در اتاق‌های عمل از سر گرفته شود.
رئیس مجتمع با اشاره به برگزاری هرروزه جلسات کمیته بحران در جهت کنترل و مدیریت شیوع کروناویروس، آن را تجربه‌ای موفق ارزیابی کرد و گفت: تحلیل اتفاقات روز گذشته در این جلسات و تصمیم‌گیری بر مبنای آن، باعث می‌شد که همیشه حداقل یک روز از بیماری کرونا و سیر غیرمترقبه آن پیش‌تر باشیم. این جلسات، همچنان روزهای زوج راس ساعت 12 برگزار می شود.
وی افزود: به دلیل شدت یافتن بیماری کرونا در برهه‌ای از زمان ازنظر تجهیزات ICU با کمبود روبرو شدیم که آن‌هم به‌محض تأمین این تجهیزات رفع شد.  در حال حاضر 140 تخت ICU داریم که از این تعداد 100 تخت به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است و در حال تجهیز 30 تخت دیگر هستیم.
دکتر صادق نیت بر ضرورت آمادگی مجتمع برای به حداقل رساندن صدمات ناشی از کرونا تأکید کرد و گفت: وضعیت ایده آل مجتمع آن است تا حداقل تأثیرپذیری را از بیماران مبتلا به کرونا داشته باشد و در بهترین حالت مبتلایان به این بیماری در بخش عفونی که جایگاه اصلی این بیماری است، بستری شوند.
وی با اشاره به این‌که ارائه‌دهندگان خدمت در بخش‌های بستری مربوط به بیماران کرونا، کمترین میزان ابتلا به این بیماری را داشته‌اند گفت: این مجتمع با اتکا به اصول علمی توانسته است با بیشترین میزان پیامد (Out Come) خوب برای بیماران مبتلا به کرونا، سلامت و ایمنی مناسبی برای پرسنل خود فراهم کند و بهترین عملکرد را در جریان بحران کرونا داشته باشد.
در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از تعداد مراجعین مشکوک به کرونا، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا، تعداد موارد بستری در بخش‌های ویژه،  تعداد موارد ترخیص و آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ارائه شد.
بحث و تبادل‌نظر در خصوص چگونگی خدمت‌رسانی به مراجعین و بیمارانی که به دلایلی به‌جز بیماری کرونا به مجتمع مراجعه می‌کنند و یا بیمارانی که نیازمند به اعمال جراحی الکتیو هستند، از موضوعاتی بود که موردبحث و گفتگو قرار گرفت.
احتمال طغیان مجدد بیماری کرونا در جامعه و آمادگی مجتمع برای روبرو شدن با هرگونه بحران ناشی از این بیماری و در کنار آن لزوم بازگشت تدریجی بخش‌ها، اتاق‌های عمل، درمانگاه‌ها و سایر واحدهای بیمارستان به روال عادی با حفظ ایمنی و حفاظت کافی و همچنین غافل نماندن از فعالیت‌های اصلی مجتمع در حوزه‌های آموزش و پژوهش و خدمت‌رسانی به بیماران غیر مبتلا به کرونا، از دیگر مواردی بود که مورد ارزیابی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *