دیدار صمیمانه رئیس دانشگاه با کارکنان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

رئیس دانشگاه: بالا بردن سواد سلامت جامعه یکی از وظایف اصلی رسانه ملی است

دکتر کریمی در بازدید از بخش‌های مربوط به کرونا در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: من از بودن در دانشگاهی با این تاریخ و این‌همه انسان‌های بزرگ و شریف احساس غرور می‌کنم.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، صبح دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ با حضور در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ضمن قدردانی از تلاش‌ های تیم درمانی این مرکز از نزدیک با همکاران و بیماران گفت‌ وگو کرد.
دکتر خسرو صادق نیت رئیس، دکتر فرشاد علامه معاون، درمان، دکتر سید رضا رئیس کرمی معاون امور دانشجویی، محمود معصومی معاون پشتیبانی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری و جمعی دیگر از پزشکان و مسئولان این مرکز رئیس دانشگاه را در بازدید از بخش‌ های تریاژ، اورژانس، ICU و درمانگاه بیماران حاد تنفسی همراهی کردند.
رئیس دانشگاه در جمع مسئولان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با اشاره به ستون‌ های افراشته بیمارستان هزار تخت خوابی گفت: من از بودن در دانشگاهی با این تاریخ و این‌ همه انسان‌ های بزرگ و شریف احساس غرور می‌ کنم.

درس آموخته‌ های کرونا
دکتر کریمی در خصوص درس‌ هایی که کرونا به همه ما آموخت گفت: بحران کرونا برای همه ما در سطوح مختلف اجتماع حتی در روابط شخصی و خانوادگی‌ مان بسیار آموزنده است، درس زندگی است درس مدیریت است. علاوه بر حوادثی که برای ما و مردم اتفاق افتاد شوک بزرگی برای همه دنیا بود. در مقایسه با وضعیت اروپا و آمریکا در بحران کرونا، برای اولین بار خیلی چیزها روشن شد به‌ ویژه برای کسانی که شاید تا امروز تحلیل‌ های خاصی داشتند. تنها کافی است به عملکرد خوب و ظرفیت بالای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نگاه کنیم، آدم واقعاً افتخار می‌ کند. این تلاش‌ ها، این فداکاری‌ ها این توانمندی‌ ها قابل دفاع است.
وی افزود: من در ابتدای بحران فکر می‌ کردم فرمانده نباید زخمی شود تا بتواند بحران را به‌ خوبی هدایت کند ولی در همان ابتدا خودم درگیر بیماری شدم. این‌ ها حکمت‌ های خداست. من فهمیدم رئیس دانشگاه بودن، همسر رئیس‌ جمهور کانادا بودن، پولدار بودن و… برای درامان ماندن از این بیماری کفایت نمی‌ کند. از آن‌ طرف دکتر صادق نیت وسط معرکه بحران کرونا خدا را شکر سالم است و به مردم خدمت می‌ کند. همه این‌ ها درس‌ های کروناست. کرونا پیام‌ هایی دارد که ما گاهی نمی‌ بینیم یا نمی‌ خواهیم ببینیم. من همیشه گفته‌ ام جامعه سلامت و امنیت می‌ خواهد. امنیت بدون سلامت و سلامت بدون امنیت ارزشی ندارد؛ اما پس از بحران کرونا فهمیدم که سلامت و امنیت بدون آموزش مداوم مردم پایدار نخواهد بود.
دکتر کریمی گفت: کرونا به من آموخت یکی از وظایف اصلی رسانه و مخصوصاً رسانه ملی و صداوسیما این است که در طول سال آموزش‌ های مستقیم و غیرمستقیم به مردم بدهد. اگر مردم ما سواد امنیتی و سواد سلامت نداشته باشند نمی‌ توانیم سلامت و امنیت را در جامعه ایجاد کنیم. سلامت، امنیت و آموزش مستمر شعاری است که من در کرونا به‌ خوبی آن را درک و لمس کردم هرچند پیش‌ ازاین هم به آن اعتماد داشتم.

افزایش آگاهی مردم از جایگاه مهم جامعه سلامت در بحران کرونا
رئیس دانشگاه با تأکید بر جایگاه مهم جامعه سلامت گفت: من به تیم درمان معتقدم همه ما از پزشک، پرستار، کمک بهیار، خدمات، نگهبان، حراست، منشی و… یک تیم هستیم و مهم‌ ترین آدم در یک بخش بیمارستانی بیمار است که اگر نبود ما هم نبودیم. تمام خوشحالی هر یک از ما درمان و بهبودی حال بیماران است. در این بحران پرستاران نشان دادند جایگاهشان کجاست. من همیشه می‌ دانستم ولی الآن به آن ایمان آوردم. همیشه می‌ گفتم پرستاران قشری بسیار زحمتکش هستند و ما پزشکان باید بیشتر از همه قدرشان را بدانیم. چراکه ساعت‌ های طولانی را با بیماری و بیمارانی که ما تنها در درمانشان با آن‌ ها سروکار داریم زندگی می‌ کنند. این اتفاقی که در کشور ما رخ داد فرصتی برای همه مردم به وجود آورد تا پی به جایگاه واقع سلامت که پرستاران هم بخشی از آن هستند ببرند.
وی افزود: من جامعه پرستاری را از جامعه سلامت جدا نمی‌ دانم و همیشه می‌ گویم قشرهای مختلفی چون پزشکان پرستاران خدمات و نیروهای پشتیبانی و تمامی کسانی که در حوزه سلامت پنهان و آشکار خدمت می‌ کنند عضو جامعه سلامت‌ اند و اگرچه گاهی به دلیل خطای تعداد معدودی از این افراد به‌ کل جامعه سلامت حملات و ظلم‌ هایی شده ولی الآن مواجهیم با حادثه‌ ای که رویارویی با آن بر دوش حوزه سلامت کشور است. همان‌ گونه در زمان جنگ برای دور کردن دشمن از مرزهایمان به سویش موشک پرتاب می‌ کردیم امروز هم ویروسی به نام کرونا به‌ سلامت کشور حمله کرده و این بار جامعه سلامت است که به‌ طرف آن موشک پرتاب می‌ کند. یادمان باشد در کنار قشری که امنیت کشورمان را در مقابل حمله دشمنان حفظ می‌ کند نقش جامعه سلامت هم در حفظ سلامت مردم کشور مهم است و باید از آن‌ ها تشکر کنیم.
رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به نقش مادرانه مدیران پرستاری بیمارستان‌ ها افزود: من هر وقت خانم آریاملو را می‌ بینم می‌ فهمم پرسنل اینجا چقدر خوب هستند.

تقویت روحیه مهم‌ ترین عامل بهبود بیماران مبتلا به کرونا
دکتر کریمی بر بالین دکتر محمدرضا خاتمی رئیس بخش پیوند کلیه این مرکز که به علت ابتلا به کرونا در بخش بیماری حاد تنفسی بستری بود، گفت: گاهی ما پزشکان با فخری بالای سر بیمار تخت شماره فلان می‌ رویم، پرونده‌ اش را می‌ بینیم و رد می‌ شویم و یادمان می‌ رود که این تخت شماره فلان نیست او یک انسان است؛ الآن در این اتاق دکتر محمدرضا خاتمی بستری است و در اتاق دیگر پدر یک خانواده یا مادر یک خانواده، همسر، فرزند و عزیز یک خانواده بستری است و او شخصیت دارد. شماره تخت و عدد نیست. چیزی که ما پزشکان گاهی فراموش می‌ کنیم این است که کسی که ۲۴ ساعته از بیمار مراقبت می‌ کند فرد دیگری است.
وی همچنین در عیادت از دیگر بیماران مبتلا به کرونا گفت: من به عنوان پزشک و بیماری که خود این بیماری را پشت سر گذاشته‌ ام می‌ گویم مهم‌ ترین عامل برای بهبودی و رهایی از این بیماری حفظ و تقویت روحیه است.

در مصاحبه‌ با رسانه‌ ها باید خیلی مراقب حرف‌ هایمان باشیم
دکتر کریمی خطاب به دکتر مهرناز اسدی فوق تخصص ریه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) که چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی در خصوص شیوع کرونا ویروس نظرش را عنوان کرده بود، گفت: ما پزشکیم و در تخصص‌ های خود استادیم اما اشکال ما این است که به دلیل پرداختن به بیماران و شرایط کاری فقط پزشکی می‌ خوانیم و در طول عمرمان هم جزو بچه‌ های درسخوان بودیم ولی در جامعه مسئله‌ ای داریم به نام سواد رسانه‌ ای و آدم‌ هایی که با آن آشنا هستند کسانی که مدیا، رسانه، خبر و…کار می‌ کنند و جامعه‌ ای که مخاطب آن‌ هاست. شما حرف علمی می‌ زنید حرفتان هم درست است اما باید بدانید مخاطب شما چه کسی است دانشجویی در تالار امام، حاضرین در یک کنفرانس علمی یا میلیون‌ ها انسان مختلف که خیلی از آن‌ ها از پزشکی هیچ نمی‌ دانند و تنها می‌ بینند پزشکی از یکی از دانشگاه‌ های معتبر کشور در موضوعی جهانی صحبت می‌ کند. من توصیه می‌ کنم ما پزشکان در مصاحبه‌ هایمان با رسانه‌ ها باید خیلی مراقب حرف‌ هایمان باشیم تا جلوی تعابیر انحرافی را بگیریم. مثلاً صحبت‌ های دکتر سهراب پور یا دکتر ملک‌ زاده که از افراد علمی کشور هستند ولی با انتشار بریده‌ ای از مصاحبه اشان در فضای مجازی برداشت‌ های متفاوتی از سخنانشان در جامعه منعکس شد.
رئیس دانشگاه خطاب به معصومه صالحی منشی بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) که در فضای مجازی عنوان کرده بود «مادرم به من گفته اگر به بیمارستان نروی و ترک خدمت کنی شیرم را حلالت نمی‌ کنم» به شوخی گفت: من خودم دو سال از شیر مادرم بهره‌ مند شدم ولی آیا واقعاً مادرت به تو شیر داده یا شیری که به تو نداده را حرام کرده است. وی در ادامه افزود: سلام مرا به مادرت برسان و بگو رئیس دانشگاه گفت هم به خودت و هم به شیرت درود.

دکتر کریمی در پایان با تشکر از اقدامات خوب روابط عمومی این مرکز از مسئولان بیمارستان خواست تا در حین فعالیت‌ های خود، با پیگیری مستمر اخبار سایت دانشگاه در جریان پیام‌ های حوزه ریاست و سیاست‌ های دانشگاه به‌ ویژه این روزها که مسائل مختلفی در بحران کرونا بیان می‌ شود، قرار بگیرند.

توضیح این‌ که   دکتر مهرناز اسدی در یک برنامه تلویزیونی زنده در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسیده بود آیا با قرنطینه موافق هستید یا نه گفته بود: من در مسند سیاست‌ گذاری نیستم و در ادامه مجری پرسیده بود آیا به آن نقدی دارید و دکتر اسدی نیز در پاسخ گفته بود: من فکر می‌ کنم باید دوسوم جمعیت در یک‌ زمانی طولانی به کرونا مبتلا شوند تا اپیدمی فروکش کند که این گفت‌ وگو تعابیر مختلفی را در شبکه‌ های مجازی ایجاد و نقدهایی را در پی داشت.

همچنین معصومه صالحی متولد ۱۳۶۳ و بختیاری است وی از پدری نظامی و مادری پرستار متولدشده است و تمام دوران جنگ را با پدر و مادرش در خرمشهر و اهواز سپری کرده است. در حال حاضر نیروی شرکتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی است، او انگیزه‌ اش از انتشار این پیام در فضای مجازی گفت: تلاش می‌ کنیم با این کارها به مردم بگوییم در خانه بمانند چون کادر درمان کشور خسته‌ اند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *