نماد ایثار و همدلی مدافعان سلامت در بیمارستان بهارلو

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای قدردانی از خدمات ارزنده بیمارستان های تابعه دانشگاه و به منظور نگرانی که ویروس کرونا در مردم ایجاد کرده، اقدام به معرفی این بیماری و فعالیت های ارزشمند کادر درمانی بیمارستان بهارلو در این زمینه کرده است، این بیمارستان به پشتوانه نیروهای پرتوان و زحمت کش خود به بیماران «مبتلابه کرونا» خدمت‌رسانی می‌کند.

دکتر سعید ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو و متخصص قلب و عروق درخصوص نحوه خدمت‌رسانی در این بیمارستان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: در این بیمارستان 330 تختخوابی و جنرال که رشته های مختلف را پوشش می دهد در موضوع کرونا هم در ابتدا شروع به  تخصیص دادن بخش و تعدادی از تخت های بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا کردیم.
وی افزود: بنا به سیاست های وزارت بهداشت و دانشگاه و با توجه به اپیدمی کرونا تصمیم گرفتیم که از 14 اسفند 98 به عنوان مرکز ریفرال کرونا خدمت رسانی داشته باشیم و حدود 114 تخت را در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار دهیم. 
دکتر ناطقی با اشاره به فرآیندهای مختلف در بیمارستان، ادامه داد: بیماران مشکوک به کرونا وقتی که مشکل تنفسی دارند و وارد تریاژ بیمارستان می شوند و بر اساس شرایط معاینات بالینی صورت می گیرد و شرح حالی که می دهند به دو دسته با ریسک کمتر و ریسک بالاتر تقسیم می شود و توسط همکاران ویزیت می شوند، برای آن بیمارانی که باید در منزل دوره درمان خود را سپری کنند آموزش های لازم و پمفلت های آموزشی داده و شماره تماس گرفته می شود که بتوانیم روزانه با آنها در تماس تلفنی باشیم.
وی افزود: برای بیمارانی هم که قرار است بستری شوند اقدامات درمانی لازم انجام می شود، طبق نظر متخصصین وقتی شرایط پایدارباشد آنها هم ترخیص می شوند و دوران قرنطینه که مدت 14 روز از ابتدای ابتلا تا انتها است را در منزل با شرایط خاص طی می کنند. 
رییس بیمارستان بهارلو با اشاره به تعداد مراجعین مشکوک به کرونا در این مرکز، گفت: تقریبا روزانه حدود 60 بیمار بستری داریم که با توجه به اینکه سانتر کرونا هستیم این تعداد ممکن است افزایش پیدا کند، بیماران معمولاً با علائم تنفسی حاد مراجعه می کنند که البته تعدادی از این مراجعین مشکوک به بیماری کرونا هستند. اگر تعداد مراجعین مشکوک به کرونا را از ابتدای ماه جاری تاکنون در نظر بگیریم تقریباً حدود 1000 نفر مشکوک به کرونا یا ابتلا به کرونا به این مرکز مراجعه کرده اند.
 
 
رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری کرونا ویروس موثر است 
این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: همه مردم نگران این هستند که نکند احیاناً به کرونا مبتلا شوند واقعیت این است که اگر هم مبتلا شده باشیم احتمال دارد خیلی از بیماران متوجه نشوند چرا که علائمی مثل سرماخوردگی ساده دارد و خود به خود از بدن دفع می شود، اما اگر بخواهیم پیشگیری کنیم بهتر است رعایت بهداشت فردی و شستن مکرر دست را رعایت کنیم چرا که نقش مهمی در این زمینه دارد. 
این متخصص قلب و عروق، مصرف برخی قرص ها و داروها را برای پیشگیری از این بیماری موثر ندانست و گفت: هیچکدام از اینگونه موارد اثبات علمی نشده است اما رعایت بهداشت فردی همیشه در کنترل بیماری های ویروسی موثر بوده است. زدن ماسک را هم رد نمی کنیم اما انتقال ویروس کرونا از راه تنفسی کم است؛ مگر برای کادر بهداشتی که در تماس مستقیم و نزدیک با بیمار مبتلا به کرونا هستند. 
نیروهای داوطلب اسطوره های ایثارند 
رییس بیمارستان بهارلو از زحمات بی شائبه و جان برکف کارکنان این مرکز درمانی قدردانی کرد و افزود: فعالیت های این عزیزان قابل ستایش است، همچنین از بزرگوارانی که به صورت داوطلب از اقشار مختلف برای خدمت رسانی آماده اند تشکر میکنم آنها اسطوره های ایثار هستند، دست این عزیزان را به گرمی میفشارم.  
 
 
کرونا را سرکوب می کنیم 
زهرا قاضی مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو، با اشاره به اپیدمی شدن ویروس کرونا در ایران، گفت: از همان روزهای ابتدایی به صورت شبانه روزی آماده باش هستیم و کادر درمانی به صورت آنلاین تمام بیماران را مراقبت می کنند، در حال حاضر هم 80 بیمار بستری مبتلا به کرونا و مشکوک به کرونا داریم.  
وی ادامه داد: مطمئن هستم با همتی که کارکنان ما به صورت شبانه روزی انجام وظیفه می کنند حتماً کرونا را سرکوب می کنیم، پرستاران همیشه در تمامی بحران ها مراقب سلامتی مردم هستند.  
مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو با بیان اینکه ویروس کرونا خطرناک است؛ تاکید کرد: اگر نکات بهداشتی و حفاظت فردی، حفظ آرامش و عدم استرس را رعایت کنیم کرونا ویروس طاقت همبستگی و مقاومت ما را نخواهد داشت و پیروز خواهیم شد، با تمام امکانات بیمارستان به بیماران مبتلا به کرونا خدمت رسانی خواهیم کرد. 
 
 
به صورت داوطلب در خدمت جامعه علوم پزشکی هستیم 
محتشم دانشجوی ترم پنجم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به عنوان نیروی داوطلب در بیمارستان بهارلو خدمت می کند، گفت: از ابتدا که ویروس کرونا اپیدمی و منتشر شد، بنا به درخواست ستاد داوطلبین سلامت دانشگاه به صورت داوطلب در این مرکز آمدیم چرا که احساس کردیم در این شرایط کنونی به کمک ما نیاز است و تعداد پرستاران جوابگوی حجم مراجعین را ندارد و نیاز است در خدمت جامعه علوم پزشکی باشیم. 
وی ادامه داد: از همه مسئولین دلسوز دانشگاه تشکر می کنم و خرسندم در این عزم ملی همیاری می کنم.  
 
 
خدمت به مردم را دوست دارم  
رضا کوه خیل از همکاران اورژانس بیمارستان بهارلو یادآور شد: همه کارکنان اورژانس و قسمت های مختلف بیمارستان به صورت داوطلبانه و 24 ساعته در بیمارستان فعال هستند و خدمت رسانی به مردم می کنند و امید دارم می توانیم کرونا را شکست دهیم.  
وی افزود: خدمت به مردم را دوست دارم و با تمام انگیزه این کار را می کنم. شاهد هستم که همه افرادی که در بیمارستان خدمت می کنند قصد دارند که قدم مثبتی در راه سلامت این جامعه و مردم بردارند. 
وی به مردم توصیه کرد که خیلی طرفدار این نباشند که در بیمارستان ها بستری شوند، اگر واقعاً مشکلات حاد دارند مراجعه کنند سعی کنند در منزل بمانند و از آموزش های ارائه شده بهره گیری و استفاده کنند تا بتوانیم آینده بهتری را بسازیم.  
 
 
حضور در تجمعات ممنوع 
دکتر حدیثه هوسمی متخصص بیماریهای عفونی، با اشاره به اینکه ویروس کرونا تمام شهرهای ایران را درگیر کرده است، گفت: مهم ترین مسئله این است که مردم در تجمعات حتی چهار و پنج نفری هم شرکت نکنند چرا که هرچه قدر تماس ها نزدیک تر باشد شانس انتقال بیماری بیشتر خواهد بود و این باعث می شود که در واقع بیماری را گسترش بدهیم.
وی یادآور شد: کرونا ویروس درمان خاصی ندارد، بهترین کار این است که بهداشت و پیشگیری انجام شود و اگر خدایی نکرده فردی علائم تنفسی و تنگی نفس داشت به بیمارستان مراجعه کند. 
این متخصص بیماریهای عفونی، رعایت بهداشت فردی، استفاده از مایعات، رژیم غذایی مناسب، عدم استرس، خواب مناسب و ورزش سبک را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کنترل ویروس ها و مقاومت بدن موثرعنوان کرد.
 
 
اپیدمی کرونا ویروس؛ خطری جدی برای عموم مردم 
دکتر محبوبه علیزاده فلوشیپ کنترل عفونت و مدیر درمان بیمارستان بهارلو، تصریح کرد: بیماری کرونا ویروس به صورت همه گیری در حال گسترش است ویک خطر جدی برای عموم مردم است، در عین حال توصیه می کنیم که ترس و وحشت ایجاد نشود که باعث شود تصمیمات اشتباه گرفته شود. 
وی افزود: یکی از مشکلات این است که اگر بار مراجعین درمانی در این شرایط بیشتر شود شاید ما نتوانیم خدمات را به افرادی که واقعاً نیازمند هستند ارائه دهیم، مراجعات بی مورد به مراکز نداشته باشید اگر بیماری های که از قبل داشته اید را با پزشک خانواده خود مشورت کنید تا اگر در این شرایط نیاز نیست به مراکز درمانی مراجعه نکنید. 
وی تصریح کرد: با ورود به سامانه هایی که به صورت شبانه روزی در زمینه کرونا ویروس فعالیت دارند و اطلاع رسانی می کنند ارتباط بگیرید و اگر خطر ویروس کرونا شما را مورد تهدید قرار داده به مراکز درمانی مراجعه کنید.  
فلوشیپ کنترل عفونت بیمارستان بهارلو ادامه داد: پیامک های وزارت بهداشت و نظام پزشکی را مطالعه و جدی بگیرید و اطلاعات خود را راجع به بیماری افزایش دهید، بیماری کرونا ویروس جدی است. خوشبختانه افراد جوان و بدون بیماری زمینه ای گرچه درگیر بیماری شاید بشوند اما مرگ و میری در این گروه نداریم و اکثر افرادی که متاسفانه کرونا منجر به فوت آنها شده بیماری زمینه ای داشته و یا مسن بوده اند.  
دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: بیمارستان ها تمام توان خود را در این زمینه به کار گرفته اند تا همه گیری بیماری متوقف و کنترل شود. 
 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

فاطمه علیپور

فاطمه علیپور

98/12/15 - 17:49

خدا قوت همکاران عزیز این روزها میروند اما پرچم جامعه پزشکی افراشته میماند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *