گفت وگو با دکتر خلیل علیزاده پزشک واحد فوریت های پزشکی دانشکده دندانپزشکی

با دکتر خلیل علیزاده پزشک واحد فوریت ها در مورد هدف ایجاد تیم تریاژ و فعالیت ها انجام گرفته در خصوص شناسایی و پیشگیری بیماری تنفسی کویید 19 در دانشکده دندانپزشکی به گفتگو نشستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، دکتر خلیل علیزاده پزشک واحد فوریت‌های پزشکی دانشکده فعالیت‌های واحد تریاژ در بحران بیماری کویید ۱۹ را بیان کرد و گفت: فعالیت‌هایی که در طی دو هفته اخیر در مورد پیشگیری، شناسایی و کنترل نسبی بیماری تنفسی کرونا در دانشکده انجام شده، در چند سطح بوده است. آموزش پرسنل، ضد عفونی مستمر و منظم کریدورها و بالا برها، اماکن پر رفت و آمد که توسط واحد فوریت‌ها و کنترل عفونت و به پیشنهاد مسئولان ذی ربط انجام شده است. یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها ایجاد تیم تریاژ بوده که هدف آن بیماریابی و ارزیابی اولیه مراجعین و همکارانی است که وارد دانشکده می‌شوند. از آنجا که دانشکده در پاسخ به موارد اورژانس‌های دندانپزشکی خود را مقید به پاسخ می‌داند، لذا  ایجاد چنین واحدی  ضروری تشخیص داده شد.
وی در ادامه افزود: در این راستا تیم واحد فوریت‌های پزشکی و کنترل عفونت با همکاری یکدیگر و همکاری بی‌بدیل پرستاران دانشکده،   اقدام به غربالگری مراجعان می‌نمایند و طی آن پرونده‌ایبرای بیمار تشکیل  شده و ضمن درج  مشخصات فردی مراجعان، درجه حرارت بدن (بدون تماس) و غلظت اکسیژن خون آنها اندازه گیری و ثبت  شده و از عدم مسافرت اخیر و تماس با فرد مشکوک به ابتلا، پرسیده می‌شود. آموزش‌های نخستین و مهم به اطلاع فرد مراجعه کننده داده شده و در صورت صلاحدید به واحد درمان اورژانس، معرفی می‌شوند. در صورت وجود علائم ابتدایی بیماری کرونا،   به مراکز مربوطه ریفرال ارجاع خواهند شد.
همچنین به سوالات رایج مراجعان پاسخ داده می‌شود. در صورت نیاز مراجعان به وسایل پیشگیری اولیه همچون ماسک و دستکش، این اقلام در اختیار فرد گذاشته می‌شود. با احتساب همکاران  تقریبا بین ۶۰ تا ۷۰ نفر در یک نوبت تریاژ، خدمات ارائه می‌شود.
دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه اقامت در خانه به عنوان امن‌ترین مکان  پیشگیری از ابتلا بیماری است، افزود: اگر افراد  برای کاری ضروری از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و ترجیحا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.  در بیرون از منزل از دست زدن به سر و صورت خود اجتناب نموده و وقتی که وارد منزل می‌شوند لباس‌هایشانرا در جای مناسب بگذارند.  (منطقه قرمز در خانه که معمولا فضایی به اندازه یک تا دو متر مربع خواهد بود) و دستان خود را طی شبانه روز، طی چندین نوبت با آب و صابون بشویند.

حمیده ایزدی
تهیه کننده:

حمیده ایزدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *