نشست صمیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدیران پرستاری
دکتر کریمی: شکوه و عظمت خدمات پرستاری در دوران پاندمی کووید 19 به اوج خود رسیده است
رئیس دانشگاه، در نشست با 14 مدیر پرستاری بیمارستانها، پس از شنیدن مسائل حوزه پرستاری، از مسئولان معاونتهای توسعه و درمان دانشگاه خواست به رفع این مسائل کمک کنند.
گالری عکس
در این نشست که 17 آبان 99 در سالن مدافعان سلامت، برگزار شد، دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع، دکتر فرشاد علامه معاون درمان، دکتر علیرضا نمازی مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی، آزاده چترروز مدیر مالی و دکتر ماشااله ترابی مدیر روابط عمومی نیز حضور داشتند و نکات لازم را در حوزه پرستاری بیان کردند.
تعهد به وعده ملاقات با مدیران پرستاری
دکتر عباسعلی کریمی، این جلسه را سومین نشست با مدیران پرستاری بیان کرد و گفت: این جلسات طبق وعدهای که در ابتدا داده بودم تشکیل میشود تا هم از تلاشهای شبانهروزی همکاران تشکر کنیم و هم مسائل آنان را بشنویم و برای آن راهحل، ارائه دهیم.
قدردانی از دو مدیر پرستاری پیشین و خیرمقدم به مدیران پرستاری جدید
رئیس دانشگاه با قدردانی از خدمات مریم محمدی و شادی رضایی، مدیران پرستاری بیمارستانهای رازی و فارابی، حضور طاهره آشتاب و فریده آژیر را بهعنوان مدیر پرستاری این دو بیمارستان گرامیداشت و گفت: در سیستم، این جابهجاییها معمول است و با نظر همکاران پرستاری اتفاق میافتد.
توجه به جنبهی دیگر کرونا
دکتر کریمی بابیان اینکه در آستانه روزها و ماههای سخت سال قرار داریم گفت: اغلب از بدی ویروس کرونا میگویند؛ چراکه سبب شده، همکارانمان را در شرایط دشوار ببینیم و شماری از آنان را از دست بدهیم که بسیار غمانگیز و ناراحتکننده است. اما در این نشست میخواهم از جنبه دیگری به این مسئله نگاه کنم که کمتر به آن توجه شده است.
دوران نمایان شدن ظرافت و سختی کار پرستاری
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: حدود 45-46 سال است که از نزدیک با بیمارستانها در ارتباطم و مسائل حوزه بهداشت و درمان و قضاوتهایی را که از نظام سلامت و جامعه پرستاری وجود دارد، بهخوبی میشناسم. فکر نمیکنم در هیچ دورهای، ظرافت، لطافت، سختی کار و حضور این قشر و مدل ریسکپذیری و ایثارگری آنان در دانشگاه، شهر و کشورمان و در دنیا، اینگونه دیده شود. البته معتقدم بیمارستان توسط مجموعهای از سرمایههای انسانی اداره میشود؛ اما من در این جلسه، با توجه به حضور مدیران پرستاری، مشخصاً در مورد کادر پرستاری سخن میگویم.
در هر باغ پرخاری، گل وجود دارد
دکتر کریمی بابیان اینکه در هر باغ پر از خاری، گل هم وجود دارد افزود: کووید 19 جنبههای منفی بسیاری دارد، اما فرصتی است که نظام پرستاری و حوزه سلامت جایگاه اصلی
خود را نشان دهد. هر چند از اینکه هر روز شاهد درد و رنج هموطنانمان هستیم متأسفیم، و تلاش میکنیم بتوانیم خدمت بهتری را ارائه دهیم.
نظام سلامت و کادر پرستاری زیر ذرهبین
رئیس دانشگاه با اشاره به شرایط حساس کنونی گفت: در این شرایط عملکرد نظام سلامت و کادر پرستاری، ذرهبینانه، موردتوجه قرار دارد. همانگونه که نقاط مثبت دیده میشود، گاهی یک مسئله کوچک هم بزرگنمایی شده و هزاران خدمت باارزش را تحت تأثیر قرار میدهد.
دانشگاه، قدردان کادر پرستاری
دکتر کریمی، با تأکید براینکه دانشگاه، قدر کادر پرستاری خود را میداند افزود: شما نماینده قشر پرتلاش پرستاری هستید، به شما خسته نباشید میگویم و از شما میخواهم پیام تشکر مجموعه مدیریت دانشگاه را به همکاران خود منتقل کنید، و به آنان اطمینان بدهید که مسئولان دانشگاه برای حمایت فکری، مادی و معنوی همکاران، تلاش میکنند.
کار بزرگ نجات جان هر بیمار
رئیس دانشگاه بر نجات جان هریک از بیماران تأکید کرد و گفت: آمار مرگومیرها بالاست، و بسیاری از آن از دست ما خارج است اما باید بدانیم، فردی که فوت میکند؛ پدر، مادر و فرزند خانوادهای است و جلوی هر مرگ را که بگیریم، کار بزرگی کردهایم.
خستگی خود را پنهان کنید
دکتر کریمی از مدیران پرستاری خواست خستگیهای خود را بروز ندهند، و گفت: این پروسه طولانی است، و ممکن است بر اثر ناملایمات افراد خسته شوند. شما هم مانند بقیه انسان هستید و فیزیک بدنتان محدود است، اما تا میتوانید خستگی خود را پنهان کنید چرا که تبعات آن به بیمارستان منتقل میشود. من هم درگیر کار درمان هستم و میدانم فشاری که در اثر فوت یک بیمار به خانوادهها منتقل میشود و ترس و وحشتی که از این بیماری دارند چقدر زیاد است؛ در این شرایط شما باید ترس و نگرانی را از چهره پرستاران دور کنید.
اوج شکوه و عظمت خدمات پرستاری
رئیس دانشگاه، با تأکید بر اینکه هیچ نوع ناملایمات و مسائل حاشیهای در کشور و دنیا نباید در خدمت به بیماران تأثیر بگذارد، گفت: البته شما به خوبی به وظایف خود واقفید، و تحت هر شرایطی بهترین خدمت را به بیماران ارائه میدهید. شکوه و عظمت خدمات پرستاری در این دوران به اوج خود رسیده است. در سخنان مقام معظم رهبری نیز قضاوتهای خوبی را میشنویم که بسیار ارزشمند است و باید قدر آن را بدانیم.
همکاری بیدریغ معاونت توسعه در حل مسائل بیمارستانها
دکتر کریمی با اشاره به حمایت معاونت توسعه از حوزه درمان و بیمارستانها، گفت: همکاران معاونت توسعه، ساعتهای طولانی را صرف برنامهریزی و کمک به بیمارستانها میکنند و این کار را نه به صورت دستوری بلکه با کمالمیل انجام میدهند.
نقش کمبود نیرو در سلامت بیمار
رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، در توضیح مسائلی که از سوی مدیران پرستاری مطرح شد گفت: کمبود نیرو مسئلهای است که در سلامت بیمار تأثیرگذار است لذا بهگونهای برنامهریزیشده که فرآیند جذب تسریع شود.
پیگیری تبدیل وضعیت پرستاران
دکتر کریمی درخصوص تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و قراردادی، گفت: این موضوع برای دانشگاه هم اهمیت دارد، لذا در هر جلسهای که با مسئولان بالادستی داشتم به این مهم اشارهکردهام.
پیگیری ادغام سامانههای نرمافزاری
رئیس دانشگاه، درباره مسائل مربوط به سامانههای نرمافزاری و ارائه آمار بیمارستانها گفت: ادغام سامانهها در دانشگاه از سوی دکتر مرعشی و دکتر علامه پیگیری میشود، اما این کار موانع دیگری دارد که در وزارت بهداشت بررسی میشود.
تبریک روز پرستار
دکتر کریمی در پایان سخنان خود با تبریک فرارسیدن روز پرستار، گفت: دلمان میخواست در این روز برنامهای را برگزار کنیم؛ اما به صلاح نیست تجمعی در این زمینه داشته باشیم. بااینوجود سایر آیتمهای این برنامه، شامل قدردانی از پرستاران را، به نوع دیگری انجام میدهیم.
سخن مدیران پرستاری و بیان مسائل بیمارستانها
در ادامه، زهرا قاضی، مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو با قدردانی از رئیس دانشگاه و همکاران معاونت توسعه در پرداختهای منظم کارکنان بیمارستانها، گفت: مهمترین مسئله ما استعلاجی همکاران است که در نبود آنان با کمبود نیرو مواجه میشویم. از دانشگاه میخواهیم در این زمینه به بیمارستانها کمک کند.
درخواست تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی
سوریا بابایی، مدیر پرستاری بیمارستان سینا با اشاره به فرآیند جذب نیروهای جدید گفت: ما با چالش جبران نیرو بخصوص در شیفتهای عصر و شب روبرو هستیم. در بازدیدی که دکتر بیگلر و دکتر نمازی از بیمارستان سینا داشتند، برای جذب نیرو مساعدت کردند؛ اما پروسه پذیرش آنها زمانبر است. همچنین نیروهای شرکتی، درخواست تبدیل وضعیت دارند، و امیدوارند دانشگاه، در این شرایط این امکان را فراهم کند.
چالش اعزام بیمار در بیمارستانهای تکتخصصی
رویا مجیدی، مدیر پرستاری بیمارستان بهرامی، به مشکل پذیرش گرفتن بیمارستانهای تکتخصصی اشاره کرد، و از مسئولان دانشگاه خواست، در این زمینه راهحلی ارائه دهند.
تسریع در فرآیند جذب نیرو
فریبا نوری، مدیر پرستاری بیمارستان آرش نیز تسریع در فرآیند جذب نیرو را خواستار شد و گفت: در این مدت ما به مادران پرخطر مبتلا کووید، خدمت ارائه کردیم، و گاهی مجبور شدیم از بیمارستانهای دیگر کمک بگیریم. درحال حاضر مهمترین مسئلهمان در زمینهی نیروی انسانی است.
پیشنهاد ادغام سامانههای بیمارستانی
معصومه دلاور، مدیر پرستاری مرکز قلب، با اشاره به وقتگیری ارائه آمار به مراکز و سامانههای مختلف گفت: ورود اطلاعات به سامانههای مختلف، وقت زیادی را از همکاران میگیرد. درحالیکه میتوان این سامانهها را ادغام کرد. کادر پرستاری از نظر روحی و روانی خسته شدهاند ما باید تلاش کنیم انگیزه آنان را تقویت کنیم.
پیشنهاد جبران ذخیره مرخصی کادر پرستاری
زهرا مختاری، مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی یاس، پیشنهادهایی را درخصوص جبران ذخیرهی مرخصی کادر پرستاری مطرح کرد، و گفت: طبق قانون فقط 15 روز از مرخصیها ذخیره میشود، درحالیکه کارکنان بعضی بخشها امکان استفاده از مرخصی را ندارند؛ لذا پیشنهاد میدهم جایگزینی برای آنان در نظر گرفته شود.
مسئله کمبود بیماریار
لیلا ساعدی، مدیر پرستاری بیمارستان امیراعلم، با بیان اینکه بیمارستان امیراعلم در این بحران، همپای سایر بیمارستانها خدمت میکند به مسئله کمبود بیماریار در این مرکز اشاره کرد.
کاش خبر خوش فوقالعاده ویژه را در روز پرستار بدهید
مهین سعیدی مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی نیز با قدردانی از معاون توسعه و مدیران این مجموعه در حمایت از بیمارستانها گفت: همکاران ما خستهاند و نیاز به استراحت دارند. کاش به مناسبت روز پرستار، خبر برقراری فوقالعاده ویژه را به کادر درمان بدهیم، و تقدیرنامهای را به امضای رئیس و معاونان دانشگاه به همکاران اهدا کنیم. همچنین با توجه به شرایط موجود لازم است حداقل دو دست لباس را برای همکاران تأمین کنیم.
جابهجایی بیمارستان رازی به ساختمان جدید
طاهره آشتاب، مدیر پرستاری بیمارستان رازی، بیشترین چالش این بیمارستان را انتقال به ساختمان جدید دانست و گفت: درصورت تأمین نیرو، این بیمارستان میتواند باری از دوش دانشگاه بردارد.
چالش ارجاع بیماران قضایی
اعظم زینعلی، مدیر پرستاری بیمارستان روزبه نیز از برقراری حق سختی کار برای همکاران شرکتی تشکر کرد، و گفت: مهمترین مسئله ما ارجاع بیماران قضایی است که مشکلاتی را برای همکاران ایجاد میکنند.
آسیبشناسی هر بیمار فوتی
تهمینه ناجی، مدیر پرستاری بیمارستان ضیائیان، از تعامل نزدیک تیم معاونت توسعه و بیمارستانها در این برهه قدردانی کرد و گفت: کووید، باعث شد نظارت حوزه پرستاری در قسمتهای مختلف بیمارستان بیشتر شود. در این بیمارستان به ازای هر فوتی آسیبشناسی انجام میشود تا کیفیت خدمات پرستاری حفظ شود.
تخصیص کارانه کووید به کادر اتاق عمل
فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان فارابی با اشاره به ابتلای همکاران این مجموعه به کووید19 گفت: همکاران درخواست دارند کارانه کووید به کادر اتاق عمل این مرکز نیز اختصاص یابد.
رضایتمندی بیش از 90 درصد کارکنان
پرستو آریاملو، مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با اشاره به رضایتمندی بیش از 90 درصد کارکنان این مجموعه از حمایتهای دانشگاه و فداکاری های پرستاران این مجتمع گفت: دکتر صادقنیت هم شبانهروز پیگیری میکنند که مشکلات بیمارستان کاهش یابد.
قدردانی از حمایت دانشگاه در راهاندازی پروژههای جدید
نازیلا خلیلزاده، مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان، از حمایت دانشگاه در راهاندازی مرکز طبی دو، آزمایشگاه کووید 19 و ساختمان جدید کلینیک ویژه قدردانی کرد و خواستار اجرای سامانه هوشمند شیفتبندی و بهرهوری پرستاران شد.
پاسخ مسئولان دانشگاه به مدیران پرستاری
دکتر محمود بیگلر، معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی دانشگاه از تلاشهای مدیران پرستاری و همکاران این مجموعه قدردانی کرد و درخصوص فرایند جذب نیرو، گفت: بخشی از کمبود نیروی بیمارستانها، از همکاران داخل سیستم در قالب تمدید طرح و... تأمین میشود، اما برای نیروهای تازهوارد، فرایند گزینش به یک هفته کاهش پیداکرده، که کمنظیر است. برای جبران نیرو میتوانید از بازنشستگان دعوت به همکاری کنید، چرا که آنان تجربه خوبی در سیستم دارند میتوانند به ارائه خدمت بهتر کمک کنند.
وی افزود: استفاده از ظرفیت دانشجویان سال سوم و چهارم یک فرصت است، که بعضی بیمارستانها خوب از آن استفاده کردهاند، سایر بیمارستانها هم میتوانند از خدمات آنان بهرهمند شوند.
پیگیر برقراری فوقالعادهی ویژه هستیم
معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه، درخصوص پرداخت فوقالعادهی ویژه، گفت: این حق مسلم گروه پرستاری از سوی دانشگاه وزارت بهداشت پیگیری میشود و امیدواریم برای همکارانی که در بخشهای کووید19 فعالیت دارند برقرار شود. در زمینه تأمین لباس پرستاران نیز هر کمکی لازم باشد دانشگاه انجام میدهد.
اهمیت مدیریت مصرف اکسیژن و اندازهگیری خلوص آن
دکتر بیگلر با اشاره به نقش مدیران پرستاری در زمینه مدیریت مصرف اکسیژن و اندازهگیری خلوص آن، گفت: یکی از عوامل مرگومیرها به دلیل خلوص اکسیژن است که باید از طریق کارشناس تجهیزات پزشکی بیمارستان، به صورت روزانه، پیگیری شود.
تشریح فرآیند جذب نیرو
آزاده چترروز مدیر مالی دانشگاه، با اشاره به فرآیند تبدیل وضعیت نیروها گفت: گاهی همکاران انتظار دارند بدون آزمون تبدیل وضعیت شوند، که این مطابق با قوانین کشوری نیست، و ما تلاش میکنیم آزمونهای استخدامی برگزار شود. در مورد نیروهای شرکتی نیز تلاش میکنیم تحت قرارداد دانشگاه قرار بگیرند.
کارانه کووید در مقابل خدمت پرستاران ناچیز است
وی با اشاره به نظم در پرداخت کارانهی کووید 19 گفت: تا جایی که منابع دانشگاه اجازه میدهد، ما تلاش میکنیم بهطور منظم پرداختهای کووید انجام شود. هرچند که میدانیم، مابهازای که همکاران دریافت میکنند در مقابل آنچه از دست میدهند بسیار ناچیز است.
جذب 500 نیروی جدید
دکتر نمازی، مدیر توسعه سازمان وسرمایه انسانی با اشاره به جذب 500 نیرو از زمان همهگیری کووید 19 گفت: در جذب نیروهای شرکتی، واقعاً دستمان بسته است، ولی از طریق نیروهای طرحی و استخدامی میتوانیم از بیمارستانها حمایت کنیم.
بهکارگیری سامانه هوشمند شیفتبندی و بهرهوری پرستاران
وی درخصوص بهکارگیری سامانه هوشمند شیفتبندی و بهرهوری پرستاران گفت: این سامانه در تعدادی از بیمارستانها بهصورت پایلوت، اجرایی شده، و بهزودی در سایر مراکز به اجرا درمیآید.
کاهش مرگومیر و بهبود کیفیت، هدف اصلی معاونت درمان
دکتر علامه، معاون درمان دانشگاه نیز، از مدیران پرستاری قدردانی کرد و گفت: در تعامل با معاونت توسعه، تلاش میکنیم مشکلات بیمارستانها کمتر شود. درواقع هدف اصلی ما کاهش مرگومیر و بهبود کیفیت خدمات است.
وی با اشاره به پیگیری اعزام بیمار از بیمارستانهای تکتخصصی، در توضیح مسئله سامانههای آماری گفت: رفع این مشکل در اختیار دانشگاه نیست، وزارت بهداشت تلاش میکند ارتباط بین سامانهها برقرار شود.
پرستاران، سمبل محبت سازمانی و بیمارستانی
دکتر ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، نیز پرستاران را سمبل محبت سازمانی و بیمارستانی توصیف کرد، و گفت: همکاران شما در بیمارستانها، خدمات بسیاری ارائه میدهند، و هریک از شما میتوانید در نقش روابط عمومی، این فعالیتها را منعکس کنید.
سپس سیمین رنجبران، مدیر پرستاری دانشگاه، به مهمترین مطالبات کارکنان پرستاری اشاره کرد و گفت: همکاران، زحمات زیادی متقبل میشوند، که لازم است مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
نظر دهید