دکتر مجتبی سالاری فر: جامعه نگر و تأثیرگذار بودن از ویژگی‌های  منحصربه‌فرد فارغ‌التحصیلان مرکز قلب است
برندآفرینی مشارکتی در حوزه آموزش

دکتر مجتبی سالاری فر: جامعه نگر و تأثیرگذار بودن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فارغ‌التحصیلان مرکز قلب است

معاون آموزشی مرکز قلب تهران در بخش دوم گفت‌وگو با مستندسازان «فرصت‌های سرآمدی در آموزش» دانشگاه گفت: برای ایجاد تفکر خلاق و مهارت در دانشجویان باید وقت بیشتری صرف آموزش به خصوص در مورد پیشگیری از بیمارهای قلبی بشود. آموزش پزشکی عمومی درزمینه بیماری‌های قلبی همچنان دارای کاستی‌هایی در فصل‌بندی دروس و برنامه‌های درسی است و معاونت آموزشی یک سری پیشنهاد‌ها و اقداماتی را در گروه قلب ارائه و شروع کرده است. در بحث آموزش پزشکی عمومی حضور اینترنها در بالین بیمار بسیار مهم است. رزیدنت‌های مرکز قلب تقریباً به‌طور صددرصدی دربرد تخصصی در طول سال‌های اخیر پذیرفته‌شده‌اند. در سیستم آموزش دستیاری پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌طور ویژه و خاص وجود ندارد ولی درنهایت فراگیر مورد ارزیابی واقع می‌شود. خطا یک امر بدیهی است، چون انسان جایزالخطاست، برای پیشگیری از بروز خطا، سیستم مسئول ارائه راهکار و راهنمایی است و برخورد شخصی در بروز خطا با افراد جایز نیست و می‌بایست به‌صورت دوستانه و علمی مبادرت به رفع خطا کرد.درآموزش انجام کارها به‌صورت جمعی است و فراگیران تک‌بعدی نیستند و اخلاق حرفه‌ای فراگیران از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دکتر مجتبی سالاری فر: آموزش زیربنای پژوهش است
برندآفرینی مشارکتی در حوزه آموزش

دکتر مجتبی سالاری فر: آموزش زیربنای پژوهش است

معاون آموزشی مرکز قلب تهران در بخش اول گفت‌وگو با مستندسازان «فرصت‌های سرآمدی در آموزش» دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هدف معاونت آموزشی، ایجاد یک مرکزی با برتری‌های خاص و تعریف مزیت نسبی از بیمارستان است. آموزش و مدیریت فوق تخصص‌ها و فلوشیپ های قلب از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت است. شرکت در کنگره‌های بین‌المللی و تبادل اطلاعات و چاپ مقاله در نشریات اروپایی سبب شد از مرکز قلب در سطح جهان به‌عنوان یک مرکز متعالی در آموزش پزشکی یاد شود. پژوهش نیازمند زیربنای آموزشی است و بر اساس یافته‌های موجود درمان و آموزش شکل می‌گیرد بنابراین قدم اصلی در بخش آموزش است. فراگیری که رشته قلب منتخب اول اوست، این مرکز را یک مرکز ایده ال می‌داند. تصوری که از دور در خصوص این مرکز وجود دارد حضور و در دسترس بودن اساتید مرکز به‌صورت تمام‌وقت و نوع روابط دوستانه و مورد تائید فراگیران و فضای بحث و گفتگو آزاد و مثبت‌ترین رفتارهای اخلاقی در آنجا حاکم و از جنبه علمی جزو بهترین‌های کشور است. اساتید در بخش آموزش به‌عنوان الگو شناخته می‌شوند. آموزش‌های بالینی و مجازی مکمل همدیگرند.

دکتر محمدحسین نکوفر: اثبات مرجعیت علمی از طریق رتبه بندی امکان پذیر است
«برندآفرینی مشارکتی در حوزه آموزش و بین الملل»

دکتر محمدحسین نکوفر: اثبات مرجعیت علمی از طریق رتبه بندی امکان پذیر است

دکتر محمد حسین نکوفر، مدیر روابط بین الملل معاونت بین الملل دانشگاه، در بخش دوم گفت وگو با گروه فرصت های سرآمدی در آموزش و بین الملل، گفت: آنچه که به طور خاص می خواهم به آن بپردازم، رتبه بندی RUR است. شاخص پژوهش و آموزش بخش اصلی این رتبه بندی را تشکیل می‌ دهد و در واقع 80 درصد رتبه بندی به آموزش و پژوهش اختصاص خواهد داشت. همچنین علاوه بر رتبه بندی ها، نشان هایی شامل الماس، طلا، نقره و برنز بهدانشگاه ها اعطا می شود. از ویژگی‌های این نظام جامع‌نگر بودن آن است. افتخار بزرگی است که ما در کنار دانشگاه‌های تراز اول جهان، تنه به تنه آن‌ها می‌زنیم. در این رتبه بندی دانشگاه‌های بزرگ جهان قرار گرفته اند و ما در کنار آن‌ها رتبه‌بندی شده‌ایم.

دکتر شاهرخ کربلایی: بالین بیمار بهترین و مهم‌ترین بستر آموزشی است
«برندآفرینی مشارکتی در حوزه آموزش»

دکتر شاهرخ کربلایی: بالین بیمار بهترین و مهم‌ترین بستر آموزشی است

معاون آموزشی بیمارستان سینا در گفت‌وگو با مستندسازان «فرصت‌های سرآمدی در آموزش» دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایجاد پرونده الکترونیک به‌منظور ثبت و تبادل اطلاعات به‌صورت آنلاین از مهم‌ترین برنامه‌های بیمارستان سینا است. از ویژگی‌های مهم معاونت آموزشی این مرکز، مدیریت، هماهنگی و دفاع از حقوق متقابل فراگیران و اساتید است. اولویت‌بندی و خط مشی های آموزشی معمولاً توسط معاونان آموزشی بخش‌های مختلف صورت می‌پذیرد. از پروژه‌های موفق واحد آموزشی، برگزاری جلسات مجازی و حضوری و تدریس آنلاین بوده است. پاندمی کووید 19 تغییرات زیادی در روند آموزش ایجاد کرد اما دستاورد کرونا هدایت همه گروه‌ها به سمت آموزش مجازی بود. معاونت آموزشی حامی طرح های خلاقانه و فعالیت های بین رشته ای خواهد بود. بیمارستان سینا از سال های قبل به عنوان مرکز تروما شناخته شده است و اگر رزیدنت ها آموزش خوب در این زمینه می خواهند، باید در سینا آموزش ببینند. هنر منتورینگ و آموزشگر این است که اجازه دهد فراگیر یاد بگیرد اما جان بیمار را تهدید نکند. سیستمی پویا می شود که پویا بودن در آن ارزش گذاری شود. آموزش بدون مسئولیت‌پذیری مفهوم پیدا نمی‌کند.

دکتر شاهین باستانی: بیمارستان امیراعلم مهم ترین مرکز تربیت متخصصان ENT توانمند و پاسخگو به نیازهای جامعه است
«برندآفرینی مشارکتی در حوزه آموزش»

دکتر شاهین باستانی: بیمارستان امیراعلم مهم ترین مرکز تربیت متخصصان ENT توانمند و پاسخگو به نیازهای جامعه است

معاون آموزشی بیمارستان امیراعلم در گفت‌وگو با مستندسازان «فرصت‌های سرآمدی در آموزش» دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پیشینه آموزشی بیمارستان در بخش گوش و حلق و بینی از جایگاه ویژه و شهرت خوبی در سطح کشور برخوردار است. سعی کردیم تا کارگاه‌های مختلف در زمینه، اخلاق و تعهد حرفه‌ای، منتورینگ و پزشکی مبتنی بر شواهد در بیمارستان برگزار کنیم. از سال دوم تلاش کردم در زمینه wellness و کیفیت سلامت زندگی فراگیران فعالیت کنیم چرا که این موضوع می‌توانست بر تاب‌آوری فراگیران بسیار مؤثر باشد. پاندمی کرونا تحولی در آموزش مجازی ایجاد کرد که از آن می‌توانیم به‌عنوان رنسانسی در آموزش مجازی پزشکی نام ببریم. بخش گوش و حلق و بینی، بسیاری از نیازهای اینترن ها از لحاظ کاربردی را تأمین می‌کند و آنها به خوبی می‌توانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. این بخش همچنین دارای تعاملات خوب در بخش بین‌الملل است. اگر مهم‌ترین برون ده بیمارستان را متخصصان ENT بدانیم، آنها به خوبی می‌توانند پاسخگوی نیازها باشند و تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کنند. همچنین تلاش کردیم تا از خطاهای پزشکی دانشجویان در آموزش استفاده کنیم و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.