اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا استرس باعث افزایش سرعت ابتلای مردم به بیماری کرونا یا وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری می‌شود

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا استرس باعث افزایش سرعت ابتلای مردم به بیماری کرونا یا وخیم تر شدن وضعیت بیماری می شود) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، این روزها با وجود اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا انجام شده است، همه گیری این بیماری موجی از استرس را در بین مردم ایجاد کرده است. مقدار کم این استرس می تواند به واکنش های مثبت و درست در مقابل بحران بیماری منجر شود، ولی اگر مقدار آن زیاد شود یا ادامه پیدا کند، چه اثراتی دارد؟
استرس یا تنش تقریبا تمامی فعالیت های عصبی مغز و غدد درون ریز بدن که هورمون ها را می سازند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گونه ای که تغییرات ناشی از استرس منجر به افزایش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) می شود. ترشح این هورمون اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. علاوه براین، استرس می تواند باعث انجام رفتارهای پرخطر (مانند مصرف الکل یا استعمال دخانیات) شود. به این ترتیب استرس به طور غیرمستقیم با ایجاد رفتارهای ناسالم در فرد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را برای ابتلا به انواع عفونت ها مستعد می کند یا مراحل بهبودی افراد مبتلا به بیماری را به تعویق می اندازد. برخی گزارش ها نشان می دهد استرس بیش از حد باعث حساسیت افراد به علائم بدنی می شود. به طوری که افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می کنند و احساس می کنند دچار بیماری شده اند. مراجعه مکرر و فراوان این افراد به بیمارستان ها و مراکز درمانی به نوبه خود باعث افزایش فشار بر سیستم بهداشتی درمانی می شود.
اگر چه استرس، در زمان همه گیری کرونا اجتناب ناپذیر است، اما استرس بیش از حد به دلیل تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن می تواند احتمال ابتلا به کرونا یا طولانی شدن مدت بهبودی افراد بیمار را افزایش دهد. بنابراین اقدامات مربوط به مدیریت و کاهش استرس باید مورد توجه قرار گیرد، تا قدرت و توان سیستم ایمنی بدن حفظ و تقویت شود. سازمان جهانی بهداشت، راهکارهای زیر را برای کنترل استرس ناشی از کرونا پیشنهاد می‌دهد: 1) با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید صحبت کنید؛ 2) اگر در خانه مانده‌اید سبک زندگی سالم مثل رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید؛ 4) می‌توانید با دوستان و اطرافیان، تماس تلفنی داشته باشید؛ 5) برای کنترل بر احساسات خود از سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و مصرف خودسرانه هرگونه دارو خودداری کنید؛ 6) در صورت احساس فشار روانی از مشاوره‌های تلفنی روانشناسی بهره بگیرید؛ 7) اطلاعات را از منابع معتبر بگیرید؛ 8) از مهارت‌های خود که در تجربیات گذشته نیز به شما کمک کرده‌اند تا مشکلات را مدیریت کنیدکمک بگیرید. 

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *