محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

  • تاریخ انتشار : 1395/04/30 - 13:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 510
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

قلیان، دروازه ورود به اعتیاد آن را جدی بگیریم

کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز سلامت جامعه چهاردانگه اعتیاد را به‌عنوان یک بیماری اصلی، پیش رونده و کشنده توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، ساناز پیرایرانی، کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز سلامت جامعه چهاردانگه گفت: در راستای برنامه‌های هفته مبارزه با سوءمصرف مواد دوشنبه ۲۸ تیر ۹۵ جلسه اموزشی با تاکید بر مضرات مصرف قلیان برگزار شد.
وی اعتیاد را به‌عنوان یک بیماری اصلی، پیش رونده و کشنده توصیف کرد و گفت: اعتیاد نوعی ارتباط تسکین دهنده با یک ماده روان‌گردان یا تأثیر گذار بر ذهن است که فرد را در برابر میل بیش از حد ناتوان می‌کند.
پیرایرانی بر ایجاد اعتیاد با مصرف مداوم قلیان تاکید کرد و افزود: طی یک بار مصرف قلیان مقادیر زیادی منوکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا استنشاق می‌شود و این ترکیبات در مقایسه با سیگار به‌مراتب بیشتر و اثرات سوء آن شدیدتر است به‌طوری که باعث سرطان‌های ریه، لب و حفره دهانی، بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین موجب چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیرچشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها می‌شود.
این کارشناس سلامت روان و رفتار در ادامه ضمن رد بی ضرر بودن قلیان نسبت به سیگار گفت: فرد مصرف‌کننده قلیان در هر وعده معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار دود دریافت می‌کند که می‌تواند اثرات منفی غیر قابل برگشتی در فرد ایجاد کند. استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان نیز عاملی در انتقال بیماری‌های واگیردار مانند سل و هپاتیت می‌باشد.
پیرایرانی در پایان یادآور شد که شواهد حاکی از آن است که مصرف قلیان در بین زنان و مردان به‌طور مساوی دیده می‌شود و گاهی به‌عنوان یک تفریح در خانواده‌ها پذیرفته شده که با توجه به خطرات ذکرشده ضروری است اقدامات جدی در مورد آن با مشارکت مردم و مسئولین صورت پذیرد./ق
خبر: ایمانی 
 

 

 

  • گروه خبری : شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر
  • کد خبر : 61549
کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی