• تاریخ انتشار : 1394/07/13 - 10:53
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 245
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری همایش جایگاه کودک در نظام سلامت در مرکز بهداشت جنوب تهران

مرکز بهداشت جنوب تهران با همکاری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر و مرکز طبی کودکان همایش جایگاه کودک در نظام سلامت را برگزار کردند.

 گالري عكس1
گالري عكس2
به گزارش روابط عمومي مركز بهداشت جنوب تهران، واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد این مرکز روز یکشنبه 12 مهر 94 این همایش را در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار کرد.
در ابتدا دکتر قیوم زاده، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران و دبیر اجرایی این برنامه گفت: کودکی دوره سنی تولد تا 18 سالگی را در برمی‌گیرد و از نظر زیستی و اجتماعی دوره‌ای متمایز از زندگی انسان است و باید به صورت مستقل در نظر گرفته شود و نباید فراموش کرد که کودکان نیز مانند افراد بزرگ‌سال حقوق خاص خود رادارند.
وی در ادامه افزود: ما متعهدیم شرایط را برای تحقق این حقوق فراهم کنیم، هم‌چنین باید در نظر داشته باشیم که آسیب‌های اجتماعی و مسائل کودکان به دلیل نقض حقوق آنان ایجادشده است و لذا در مداخلات، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در خصوص مسائل کودکان، باید کرامت انسانی و حقوق خاص آن‌ها را رعایت شود.
دکتر قیوم زاده گفت: همچنین در شرایط استرس و در مواقع وقوع آسیب‌های روانی و اجتماعی یا جسمانی، کودکان همواره از آسیب‌پذیرترین گروه‌های سنی هستند و به گزارش سازمان جهانی بهداشت بزرگ‌ترین قاتل و بزرگ‌ترین علت رنج و بیماری در سطح جهان فقر به شمار می‌رود.
وی در ادامه به بیان یکی دیگر از مخاطرات قابل‌توجه در دنیای امروز برای کودکان، از دست دادن خانواده پرداخت و گفت: خشونت، جنگ و همچنین بلایای طبیعی یکی از مهم‌ترین علل یتیم ماندن کودکان است که خود می‌تواند باعث ایجاد چرخه‌ای از خشونت و نقض حقوق کودکان شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فقر، کار و استثمار اقتصادی کودکان، بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی و در معرض عفونت ویروسی اچ ای وی قرار گرفتن از مهم‌ترین پیامدهای از دست دادن سرپناه و خانواده است و با برگزاری این همایش تلاش شده تا در راستای ارتقاء سلامت روان آیندۀ کشورمان گام برداریم و از افزایش بار بیماران روانی در سال‌های آتی پیشگیری کنیم.
در ادامه دکتر عباس مؤمنی، مدیر مرکز طبی کودکان در خصوص اهمیت جایگاه کودک در نظام سلامت مطالبی را بیان کرد.
 در ادامه دکتر مژگان خادمی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بهداشتی درمانی را آموزش داد و دکتر جواد محمودی قرائی، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، هیات علمی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی این همایش در خصوص شناسایی، تشخیص و ارزیابی کودک‌آزاری و غفلت، حقوق کودک مطالبی را بیان کرد.
در پایان دکتر زهرا شهریور، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، حیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص شناسایی و تشخیص اختلال‌های رفتاری، هیجانی شایع در کودکان و نوجوانان سلوک، بیش فعالی و اضطرابی مطالبی را بیان کرد.
در حاشیه این همایش غرفه‌هایی از انجمن‌ها و موسسه‌های مختلفی که در حوزۀ کودک فعالیت دارند از قبیل انجمن حمایت از حقوق کودکان، انجمن صرع، موسسۀ خیریۀ محک، انجمن احیاء ارزش‌ها (کودکان و ایتام ایدز)، کودکان توان یاب (معلولین ذهنی و جسمی)، انجمن حمایت از کودکان کار و مادران سرپرست خانوار، موسسۀ آموزشی، سرگرمی و بازی شاد رام، انجمن خیریۀ نبض و جمعیت خیریۀ امام علی حضور داشتند.
همچنین نشریۀ کودکان قلک، انتشارات قطره و انتشارات مهر سا نیز به ارائۀ کتاب‌های آموزشی خود در حوزۀ سلامت روان و کودک و نوجوان پرداختند.
توضیح اینکه پوشش خبری این برنامه توسط خبرگزاری‌های ایسنا، شبکه آموزش و باشگاه خبرنگاران انجام شد.
خبرنگار: نگار دیوبندی
  • گروه خبری : مرکز بهداشت جنوب تهران
  • کد خبر : 54505
کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی