گفت‌وگوی زنده رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در شبکه خبر

دکتر صادق نیت: ضریب اشغال تخت بیمارستان در موج پنجم کووید قریب به 99 درصد است

دکتر خسرو صادق نیت در گفت‌وگوی زنده خبری ساعت 18:30 شبکه 6 سیما بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه برای پیشگیری از افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر بیماران موج پنجم کووید تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) جمعه 15 مرداد 1400 دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع با حضور در برنامه زنده خبری ساعت 18:30 شبکه 6 سیما به مهم‌ترین چالش‌های موج پنجم اشاره و از احتمال افزایش مورتالیتی بیماران کووید در این موج به‌شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: از حدود دو هفته قبل مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مثل سایر بیمارستان‌های شهر تهران که باید پذیرای بیماران کووید باشند و هستند در وضع بحرانی قرار گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: این وضع بحرانی به دو علت بود؛ یکی این که ما در موج پنجم شاهد بار مراجعات سرپایی بسیار متفاوتی نسبت به موج‌های قبل بودیم که خوشبختانه با تمهیدات ویژه‌ای که از قبل اندیشیده و اجرا شد فعلاً شرایط تحت کنترل بوده و توانستیم پاسخگوی بیماران عزیز باشیم. علت دوم بار مراجعات غیر کووید در این موج بود چراکه بیمارانی که بیماری‌های جدی چون سرطان، بیماری قلبی و غیره داشتند در موج‌های قبلی به دلیل نگرانی و ترس از کرونا به بیمارستان‌ها کمتر مراجعه می‌کردند و این فرصتی بود برای ما که بتوانیم از ظرفیت بخش‌های کم تراکم برای بیماران کووید استفاده کنیم که البته برای بیماران غیر کووید خطر بود و این بیماران در منزل دچار مشکلات جدی می‌شدند و حتی جانشان را از دست می‌دادند. ولی در موج پنجم با توجه به این‌که می‌دانند پروتکل‌ها در بیمارستان‌ها رعایت می‌شود نگرانی بیماران غیر کرونا تا حد زیادی رفع شده است.

دکتر صادق نیت با اشاره به‌شدت درگیری تخت‌های مجتمع به علت حجم بالای مراجعات کرونا و غیر کرونا افزود: هم‌اکنون نیمی از تخت‌های یعنی بیش از 550 تخت از حدود 1200 تخت فعال مجتمع چیزی حدود 45 تا 50 درصد به بیماران کووید اختصاص‌یافته است. موضوع مهم این است که ضریب اشغال تخت بیمارستان که گفته می‌شود نباید بالای 85 درصد باشد، از حدود دو هفته پیش اغلب روزها قریب به 98-99 و گاهی حتی به 100 درصد هم رسیده است.

رئیس مجتمع با ابراز نگرانی از شرایط بیماران بدحال بستری در آی سی یوهای کرونا و تایید پیش‌بینی‌های کارشناسان حوزه سلامت مبنی بر احتمال افزایش مورتالیتی به بیش از 800 بیمار در موج پنجم تصریح کرد: بیماران بدحالی که در بخش‌های مراقبت ویژه کرونا بستری هستند و متأسفانه مسیر درمان برای آن‌ها اثربخش نبوده و تنها با مراقبت‌های ICU جانشان را می‌توان حفظ کرد، عملاً شاید نتوانند از ICU برگردند؛ بنابراین اگر پروتکل‌ها رعایت نشود امکان افزایش مرگ‌ومیر بیماران کرونا حتی ممکن است به بیش از این هم برسد.

کلمات کلیدی
شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *