گفت‌وگوی دکتر فرزاد پاک‌دل جراح پلاستیک و ترمیمی چشم، پلک و صورت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عفونت قارچی موکور مایکوزیس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر فرزاد پاک‌دل عضو هیئت‌علمی گروه چشم‌پزشکی دانشگاه در گفت و گو با مستندسازان این مرکز در خصوص علائم، راه‌های پیشگیری، درمان و نحوه کنترل بیماری موکورمایکوزیس گفت: اگرچه اخیراً این بیماری سر زبان‌ها افتاده ولی بیماری جدیدی نیست و سال‌هاست که ما با بیماران مبتلا به قارچ موکورمایکوزیس سروکار داریم. یک بیماری التهابی ناحیه سینوس و حدقه چشم است که گاهی ممکن است به مغز، ریه یا پوست و ... گسترش یابد. بعضی‌ها از آن به‌عنوان قارچ سیاه یاد می‌کنند که اصلاً اصطلاح درست و علمی نیست. در مطالعاتی که طی یک سال اخیر انجام دادیم متوجه شدیم بین افزایش بیماری کووید 19 و شیوع بیماری موکورمایکوزیس رابطه معناداری وجود دارد. می‌توان گفت ابتلا به بیماری کرونا خود می‌تواند یک عامل خطر برای بروز این بیماری باشد. فردی که دچار بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌هایی که نیاز به شیمی‌درمانی دارند، بیماری‌های بدخیم یا التهابی که نیاز به مصرف کورتون داند و یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند اگر هم‌زمان دچار بیماری کرونا شوند ریسک ابتلا به بیماری موکورمایکوزیس در آن‌ها به‌مراتب بیشتر از سایر افراد است. البته باید گفت طبق مطالعات انجام‌شده این بیماری مختص بیماران دیابتی و نقص سیستم ایمنی نیست و گاهی در بیمارانی که تنها مبتلا به کرونا بوده و هیچ‌یک از بیماری‌های زمینه‌ای یادشده را نداشته‌اند نیز مشاهده‌شده است. خبر خوش این‌که بیماری موکورمایکوزیس علی‌رغم این‌که شیوعش کمی بیشتر شده ولی یک بیماری نادر است. عامل آن‌یک قارچ و اسپور این قارچ در تمام طبیعت پراکنده است و ما هرروز آن را استنشاق می‌کنیم؛ ولی به دلیل این سیستم دفاعی بدن ما به حدی قوی است که این قارچ از پس آن بر نمی‌آید؛ مگر این‌که سد دفاعی بدن براثر مواردی که گفته شد ضعیف شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری موکورمایکوزیس توضیح داد: بهترین راه این است که نگذاریم بدن با مشکل ضعف سیستم ایمنی مواجه شود یا اگر هست آن را کنترل کنیم. یکی از راه‌های مراقبت بهتر، جدی گرفتن نشانه‌های بیماری به‌ویژه در افراد دارای بیماری زمینه‌ای یادشده از سوی بیمار و پزشک است. تا بیماری زود شناسایی و درمان مفیدش انجام شود.

دکتر پاک‌دل با اشاره به نکاتی که در شناسایی و کنترل این بیماری کمک‌کننده است، افزود: این قارچ اصلاً سیاه نیست و در مراحل پیشرفته باعث ورم و افتادگی پلک‌ها و زخم دهان می‌شود. حدود یک ماه پس از آغاز پاندمی کرونا من و همکارانم متوجه افزایش تعداد بیماران مبتلا به موکورمایکوزیس نسبت به قبل شدیم و مطالعه‌ای را برای اثبات ارتباط بین شیوع کرونا و افزایش این بیماران انجام دادیم که این ادعا را ثابت کرد. به همین دلیل با کمک همکاران گروه چشم‌پزشکی دانشگاه و گروه‌های تخصصی مرتبط در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تیمی درمانی به‌صورت متمرکز در این مرکز برای ارائه خدمت به این بیماران مستقر و تجهیز شد. ما متوجه شدیم خطر بروز این بیماری در افرادی که پس از ابتلا به کرونا دچار دیسترس تنفسی و نیازمند بستری در ICU و دریافت کورتون با دوز بالا یا دیگر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی می‌شوند و هم‌زمان دیابت کنترل نشده دارند بسیار بالاست. برخلاف اشتباه رایج نمی‌توان بار افزایش شیوع این بیماری را تنها بر دوش کورتیکو استروئیدها انداخت.

عضو هیئت‌علمی گروه چشم‌پزشکی دانشگاه نشانه‌های بالینی چون کاهش دید، دوبینی، ورم پلک، درد اطراف چشم، ترشح بینی و سردرد را از شایع‌ترین علائم بیماری موکورمایکوزیس خواند و افزود: حقیقت این است که این بیماری هرچه زودتر کشف و درمان مؤثرش آغاز شود نتیجه بسیار خوب خواهد بود. اساس درمان آن داروی ضد قارچ و برداشتن قسمت‌هایی است که قارچ آن‌ها را از بین برده است.

دکتر پاک‌دل در ادامه گفت: ما و همکارانمان در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) توانستیم اقدامات بسیار خوبی برای نجات جان‌ها و حفظ سلامت چشم بیماران موکورمایکوزیس انجام دهیم که باعث سربلندی و افتخار مجموعه دانشگاه است. همین‌طور خوشحالم از اینکه توانستیم با کمک همکاران وزارت بهداشت، دانشگاه و مجتمع گایدلاین جامعی برای همکاران عزیزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تهیه و ارسال کنیم. ما همچنین با برگزاری وبینارهای گوناگون برای توانمندسازی همکاران سایر مراکز درمانی کشور در تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری و کمک به‌سلامت هم‌وطنانمان تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم.

 

 

 

تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *