ندای تندرستی

درمان لوپوس با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS)

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: اين داروها گاهي براي كاهش درد و التهاب در بيماران مبتلابه لوپوس ارتيماتوسيسميك خفيف تجويز مي‌شوند بهتر است از اين داروها در دوران بارداري استفاده نشود.

داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي (NSAIDS)
اين داروها گاهي براي كاهش درد و التهاب در بيماران مبتلابه لوپوس ارتيماتوسيسميك خفيف تجويز مي‌شوند. انواع گوناگوني از NSAIDS موجود مي‌باشند. هرچند تمام NSAIDS ما مشابه است، تفاوت‌هايي بين آن‌ها وجود دارد. هر داروي NSAIDS اثري يكسان بر روي هر فرد ندارد. ممكن است يكي از انواع NSAIDS تا مدتي بر روي شما اثر داشته باشد اما به دلايل ناشناخته پس از مدتي، ديگر بر شما تأثير نداشته باشد. پزشك شما احتمالاً نوع ديگري از NSAIDS را كه تأثيراتي مشابه داروي اول روي شما داشته باشد، براي شما تجويز خواهد كرد.

دستورالعمل‌ها
عوارض جانبي محتمل
اين موارد شامل ناراحتي معده، سردرد، صدا در گوش، سرگيجه، راش، كبودي ساده، احتباس مايعات و خون در مدفوع است.

اقدامات احتياطي
- در دوران بارداري در مصرف NSAIDS احتياط كنيد.
- اين داروها را در سه‌ماهه‌ي اول قبل از زايمان مصرف نكنيد. اين داروها به شير انتقال پيدا مي‌كنند و در مواقع شيردهي بايد بااحتياط مصرف شوند.
- برخي بيماراني كه از داروهاي NSAIDS استفاده مي‌كنند به نور خورشيد حساس‌تر مي‌شوند. از ضد آفتاب و لباس‌هاي محافظ استفاده كنيد و از تماس با نور خورشيد اجتناب كنيد. بيشتر از دوز تجويزشده از اين داروها استفاده نكنيد.
- به همراه اين داروها از داروهاي ديگر مثل داروهاي بدون نسخه بدون مشورت با پزشكتان يا پرستارتان استفاده نكنيد.
- مطالعات اخير در مورد دو نوع NSAIDS حاكي از افزايش خطر مشكلات قلبي عروقي در افرادي بوده كه به مدت طولاني از اين داروها استفاده مي‌كردند.
- حائز اهميت است كه منافع دارو را در برابر عوارض جانبي آن بررسي كنيد و به هر پرستار، پزشك يا دندان‌پزشكي كه مراجعه مي‌كنيد بگوييد كه از داروهاي NSAIDS براي بيماري لوپوس استفاده مي‌كنيد. ازآنجاكه اين داروها باعث ناراحتي معده و روده مي‌شوند آن‌ها را همراه و يا بعد از غذا استفاده كنيد. شما بايد از مصرف نوشيدني‌هاي الكلي نيز اجتناب كنيد زيرا الكل ناراحتي‌هاي معده را تشديد مي‌كند. براي دريافت راهنمايي در مورد موارد ذكرشده با پزشكتان تماس بگيريد.

مقاله درمان لوپوس با داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي (NSAIDS)

منبع: مركز تحقيقات روماتولوژي، دانشگاه علوم پزشكي تهران
تنظيم:مونا عدالت يار

لوپوس و بيماري هزار چهره

درگيري سيستم مفصلي و استخواني در لوپوس

لوپوس و مراقبت پوستي

دستگاه عصبي در لوپوس

تب و لوپوس

نشانه هاي جلوگيري از حاد شدن (عود) لوپوس

نشانه‌هاي هشدار دهنده تصلب شرايين (آترواسكلروز) در لوپوس

ضرورت ورزش مناسب براي افراد ميتلا به لوپوس

رابطه بيماري لوپوس با روابط جنسي

تغذيه و لوپوس

کلمات کلیدی
مونا  عدالت یار
تهیه کننده:

مونا عدالت یار