ندای تندرستی

میزبان های خوب؛ میهمان های خوب

در تعطیلات عید، گاهی میزبان می شویم و گاهی میهمان.میزبان خوب به بچه ها هم فکر می کند. می توانید کودکان را با روشهایی آسان و ارزان سرگرم کنید.

عید که می آید بازار مهمانی رفتن گرم می شود و خیلی از اقوام و آشنایانی که در طول سال فرصت و فراغتی برای دیدن شان نداشته ایم به خانه مان می آیند یا به خانه شان می رویم. در تعطیلات عید، گاهی میزبان می شویم و گاهی میهمان. رعایت بعضی حداقل ها می تواند ما را به میزبان ها و میهمان های بهتری تبدیل کند.

چگونه در دید و بازدیدهای نوروزی، میزبان های خوب یا میهمان های خوبی باشیم؟

(1)خوشرویی

«شرط اول میزبانی، خوشرویی است.»
در یک مهمانی ممکن است حوادث پیش بینی نشده ای رخ دهد. در چنین شرایطی، هرگز اجازه ندهید مهمانتان در خجالت و شرمندگی بماند. زود عادی سازی کنید و صحبت را به سمت و سوی دیگری بکشید یا از در خنده و شوخی وارد شوید و بگذارید همه حاضران به آسانی از کنار ماجرا بگذرند.

(2)مراعات حال کودکان

«به کودکان هم فکر کنید.»
معمولا در مهمانی بزرگترها، بچه ها مظلوم واقع می شوند. میزبان خوب به بچه ها هم فکر می کند. می توانید کودکان را با روشهایی آسان و ارزان سرگرم کنید؛ مثلا می توانید چندبازی گروهی تدارک ببینید و از بچه ها بخواهید با نظرات خودتان در آن شرکت کنند و در پایان هم به آنها جایزه بدهید. اگر خوراکی های مورد علاقه بچه ها را بشناسید که چه بهتر، می توانید راحت تر خوشحالشان کنید.

(3)هماهنگی

«میزبان را به زحمت نیندازید.»
پیش از این که به قصد مهمانی از منزل خارج شوید، تلفن بزنید و از حضور میزبان در منزل و از آمادگی اش برای پذیرایی اطمینان حاصل کنید. شاید مهمانان زیادی در منزل میزبان حضور داشته باشند و او هنگام پذیرایی به زحمت بیفتد.

(4)وقت شناسی

«گاهی به ساعت خود نگاه کنید.»
برای وقت و برنامه ریزی میزبان احترام قائل شوید. اگر قرار گذاشته اید زمان معینی به منزل کسی بروید، دیر نکنید. در روزهای شلوغ عید، هر خانواده ای برای خودش برنامه ریزی فشرده ای دارد و تاخیر شما ممکن است برنامه یک جمع را مختل کند. در مهمانی هم گهگاه نگاهی به ساعت تان بیندازید. گاهی میزبان قرار است صبح روز بعد، به سر کار یا مسافرت برود و به خاطر رودربایستی با شما حسابی به زحمت می افتد.

(5)موقعیت شناسی

«مجلس مهمانی، میدان جنگ نیست.»
وقتی دور هم نشسته اید احتمال اینکه بحث های متنوعی درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، شخصی و ... پیش بیاد زیاد است. فراموش نکنید که دید و بازدید عید جای بحث و جدل نیست. به یک گپ خودمانی بسنده کنید و مجلس مهمانی را به میدان جنگ تبدیل نکنید. از این فرصت برای تازه کردن دیدارها و لذت بردن از مصاحبت همدیگر استفاده کنید و خودتان و اطرافیانتان را با بحث های آنچنانی خسته نکنید.

(6) پذیرایی

«با اصرار زیاد به خوردن آجیل و شیرینی، مهمان نوازتر بنظر نمی رسید.»
در دید و بازدیدهای نوروزی ترجیحا از خیر شیرینی ها بگذرید و به میوه ها که سالم ترو سودمندترند بسنده کنید. اما اگر به هر دلیلی خواستید شیرینی بخرید، ترجیحا سراغ شیرینی های خشک  و کوچک بروید. شیرینی های تر اصلا مناسب این ایام نیستند، چون ممکن است ساعت ها روی میز پذیرایی بمانند و فاسد شوند.

چای هم اگرچه نوشیدنی مناسبی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است، ولی بهتر است در استکان های کوچک و کمرباریک ریخته شود تا مهمانانی که قرار است به منازل دیگران نیز بروند، به زحمت نیفتند!

درباره آجیل هم باید گفت که اگرچه مغزها منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های آنتی اکسیدان هستند، اما به هر حال پرکالری اند و زیاده روی در مصرف آنها با خطر چاقی همراه است. پس بهتر است به جای اصرار به مهمانان برای خوردن شیرینی و آجیل، محبت و مهمان نوازی تان را با گفتگوهای گرم و مناسب نشان دهید.
نوروزی شاد و سالم و سالی پربرکت پیش رو داشته باشید.

تنظیم:سارا نعیمی
منبع: بسته آموزشی و اطلاعاتی «عیدوشادی»، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
تهیه شده در: گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران / بهمن ماه

سارا  نعیمی
تهیه کننده:

سارا نعیمی