افتتاح اولین درمانگاه CF بزرگ‌سال کشور در کلینیک یلدا مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران

با حضور رئیس بنیاد بیماری CF ایران و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین مرکز درمان بیماری CF بزرگ‌سال ایران در کلینیک یلدای این مرکز افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، معاونت درمان دانشگاه اولین درمانگاه CF بزرگ‌سال کشور را در کلینیک یلدا مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر محمدرضا مدرسی اصطهباناتی فوق تخصص ریه اطفال و رئیس بنیاد CF، دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان، دکتر مریم عدالتی فرد رئیس کلینیک یلدا، دکتر حسین کاظم‌زاده فوق تخصص ریه تنفسی، دکتر فاطمه خزاعی، رئیس اداره بیماری های خاص معاونت درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری و محمدحسین امرالهی مدیر منابع انسانی افتتاح کرد.
 دکتر عدالتی فرد با اشاره به خدمات ارائه‌شده در درمانگاه CF کلینیک یلدای مجتمع گفت: این درمانگاه درواقع اولین درمانگاه CF بزرگ‌سال در کشور است که ارائه خدمت به‌صورت تیمی زیر نظر اساتید برجسته و بزرگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و مرکز طبی کودکان در رشته‌های ریه، گوارش، تغذیه، غدد و فیزیوتراپی انجام می‌شود.
در ادامه دکتر مدرسی رئیس بنیاد CF گفت: بیماری CF شایعه ترین بیماری ارثی در دنیا است که خوشبختانه در ایران این بیماری بسیار کم است و از زمانی که بنیاد CF در کشور راه‌اندازی شده حدود 2600 بیمار CF در کشور شناسایی‌شده است.
وی افزود: بیماری CF یک بیماری صعب‌العلاج است که اگر از این بیماری به‌خوبی مراقبت شود عمر این بیماران طولانی خواهد شد به‌گونه‌ای که در سال 1960 در کشور امریکا بیماران CF در حدود 4 سال عمر داشتند اما الان سن این بیماران به 53 سال و حتی در کشور انگلستان به 65 سال رسیده است.
دکتر مدرسی با اشاره به بیماری CF در ایران گفت: خوشبختانه از زمانی که بیماری CF در کشور مطرح‌شده است 37 شعبه رسمی در سراسر کشور ویژه این بیماران راه‌اندازی شده که بیماران در هر استان در همان استان به‌صورت تیمی ویزیت شود که اگر به این بیماران به‌صورت علمی برخورد و درمان شود سن این بیماران افزایش پیدا خواهد کرد که خوشبختانه بادید مثبت وزارت بهداشت، معاون درمان بیماری‌های خاص و همچنین همکاری مستمر دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین درمانگاه CF ویژه بزرگ‌سال در کشور در کلینیک یلدای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) راه‌اندازی شود.
رئیس بنیاد بیماری CF گفت: بیماری CF یک بیماری مالتی ارگان است که اعضاء مختلف بدن را درگیر می‌کند، ریه و گوارش مهم‌ترین عضوی است که به آن آسیب جدی خواهد رسید که اگر از ابتدا مراقبت‌های لازم روی بیمار انجام شود سن بیماران به بالای 60 سال افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: با شروع  به کار بنیاد بیماری CF کشور 97 درصد از بیماران CF زیر 18 سال و فقط 3 درصد بیماران بالای 18 سال بودند که الان خوشبختانه 20 درصد بیماران CF بالای 18 سال رسیدند که لزوم افتتاح مرکز بزرگ بیماری CF ویژه بزرگ‌سال بیش‌ازپیش به چشم می‌آید.
دکتر مدرسی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم در کشور به بیماران CF توجه ویژه‌ای شود که اگر این بیماران به‌صورت تیمی و علمی مراقبت و درمان شوند می‌توانند این بیماران آینده بسیار خوبی ازلحاظ کار و تحصیل در کشور داشته باشند درواقع این مسئله یک شاخصه مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

  

 

 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *