بازدید بازرس سازمان جهانی بهداشت از آزمایشگاه رفرانس پولیو دانشکده بهداشت

بازرس WHO برای بازرسی و کنترل کیفی، از آزمایشگاه رفرانس کشوری پولیو دانشکده بهداشت بازدید کرد.

 به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر همایون اصغر بازرس WHO،از شنبه سوم تا چهارشنبه هفتم شهریور 97، برای بازدید و کنترل کیفی در آزمایشگاه رفرانس پولیو واقع در گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت حضور دارد که در روز اول بازدید، به مسائل و مشکلات پیش روی آزمایشگاه پرداخت.
در این جلسه که با حضور دکتر همایون اصغر و دکتر شاه محمودی، مدیر گروه ویروس شناسی و مدیر آزمایشگاه پولیو، دکتر احمد نجاتی استادیار گروه ویروس شناسی و تکنیکال سوپروایزر آزمایشگاه پولیو و خانم دکتر سوسن محمودی از مرکز مدیریت بیماری ها در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد به مسایل پیش روی این آزمایشگاه پرداختند.
دکتر همایون اصغر یادآوری کرد که ممکن است از نظر تامین مواد مورد نیاز و نیز پرسنل برای آزمایشگاه با توجه به اوضاع پیش رو در کشور مشکلاتی بوجود آید. همچنین تامین مواد مورد نیاز آزمایشگاه با توجه به تحریمها و قیمت ارز مشکل جدی برای آزمایشگاه فراهم کرده است و نیمی از کارکنان آزمایشگاه ممکن است به دلیل تغییر مدرک تحصیلی در آینده نزدیک درخواست انتقال و یا تغییر شغل کنند که این امر آزمایشگاه را دچار مشکل خواهد کرد.
در پایان جلسه روز اول بازرس سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر جدی بودن این مشکلات رهنمودهایی در این زمینه ارائه کرد. چهار فرم چک لیست بررسی کنترل کیفی آزمایشگاه در حال تکمیل است که تا پایان بازدید دکتر همایون اصغر کامل خواهد شد.
 این فرمها شامل کنترل کیفی و بازدید آزمایشگاه کشت سلولی و آزمایشگاه جداسازی ویروس پولیو، کنترل کیفی و بازدید آزمایشگاه مولکولی تعیین سوش وتایپ ویروس پولیو توسط روش Real Time PCR  ، کنترل کیفی و بازدید مراحل و مدارک  sequencing  آزمایشگاه پولیو و نیز کنترل کیفی و بازدید آزمایشگاه پایش محیطی ویروس پولیو است.  تعیین توالی ژنوم (sequencing) و نیز پایش محیطی ویروس پولیو (جستجوی ویروس پولیو در فاضلابها و آبهای سطحی)  از آبان ماه 1396 به وظایف آزمایشگاه پولیو اضافه شده است.

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس