برگزاری دومین جلسه کمیته دانشگاهی پدافند غیرعامل با حضور رئیس دانشگاه

دکتر کریمی رئیس دانشگاه در جلسه کمیته پدافند غیرعامل گفت: شناسایی امکانات موجود، هماهنگی و همفکری بیشتر میان بخش های مختلف و مدیریت هزینه ها مهم ترین گام در مسیر اجرایی شدن برنامه های پدافند غیرعامل است.

گالری عکس
این جلسه روز دوشنبه 14 آبان 97 در طبقه هشتم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و در آن رییس دانشگاه، معاونان توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، تحقیقات و فناوری، درمان و غذا و دارو، مدیران حراست، روابط عمومی، آمار و فناوری اطلاعات، بازرسی و بسیج جامعه پزشکی دانشگاه و همچنین مدیر انتقال خون تهران، رئیس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه و سایر اعضا حضور داشتند.
دکتر عباسعلی کریمی، رییس دانشگاه در این جلسه، دانشگاه را صاحب‌فکر و اندیشه خواند و افزود: دانشگاه‌ها در بحث پدافند غیرعامل با سایر ارگان‌ها متفاوت‌اند. از جریان انقلاب تاکنون، حتی زمانی که بحث پدافند غیرعامل تا این اندازه جدی نبود، واحدهای مختلف دانشگاه، در خدمت‌رسانی به مردم و جامعه همواره پیش‌قدم بوده‌اند. به‌گونه‌ای که در اغلب فیلم‌های دوران انقلاب، مجتمع بیمارستانی امام خمینی به‌عنوان یک مرکز فعال ارائه‌دهنده خدمات درمانی به چشم می‌خورد. واقعیت این است که دانشگاه مدام در حال آمادگی برای مواجهه با حوادث و بحران‌های گوناگون است تا بتواند خدمات خود را در شرایط خاص به‌خوبی ارائه دهد.
وی در ادامه با اشاره به قدمت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگرچه با توجه به قدیمی بودن ساختمان و زیرساخت‌های دانشگاه با مشکلات متعددی در اداره آن مواجهیم ولی حداکثر تلاشمان را می‌کنیم تا در این شرایط جنگ اقتصادی و درنهایت شفافیت، خللی در پرداخت‌های پرسنلی و سایر امور مهم دانشگاه ایجاد نشود.
رییس دانشگاه بر هماهنگی هر چه بیشتر بخش‌های مختلف دانشگاه تأکید کرد و افزود: شناسایی امکانات موجود، هماهنگی و همفکری بیشتر میان بخش‌های مختلف و مدیریت هزینه‌ها مهم‌ترین گام در مسیر اجرایی شدن برنامه‌های پدافند غیرعامل است.
دکتر کریمی با دعوت برای حرکت در جهت انجام کارهای شدنی، اساسی و بزرگ در تحقق برنامه‌های پدافند غیرعامل دانشگاه، گفت: با توجه به قدیمی و غیراستاندارد بودن ساختمان حافظ، استقرار معاونت‌های بهداشت و درمان سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران در این ساختمان تهدیدی جدی در شرایط بحران به‌حساب می‌آید و باید هر چه سریع‌تر برای حل این معضل چاره‌ای اندیشید.
دکتر رضایی، معاون درمان دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، به تأکید مقام معظم رهبری بر همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی در جهت پیشبرد اهداف پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اقدامات ارزنده پدافند غیرعامل دانشگاه در ماه‌های اخیر موجب شد دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی وزارت متبوع به‌عنوان ریاست قطب دهم کلان مناطق معرفی شود. همه تلاشمان بر این است زیرساخت‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که در شرایط خاص بتوانیم تداوم خدماتمان را تضمین کنیم.
وی همچنین با قدردانی از حوزه معاونت توسعه و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، گفت: در این شرایط خاص پشتیبانی کردن از دانشگاه و واحدهای تابعه کار دشواری است که دکتر بیگلر و تیم توسعه دانشگاه به‌خوبی آن را انجام می‌دهند. ما در معاونت درمان دانشگاه ایمان داریم، اقداماتی که در این حوزه در حال انجام است، دقیقاً همان پدافند غیرعامل است و از آن حمایت می‌کنیم. همچنین سایر برنامه‌های پدافند غیرعامل که در کارگروه‌ها مصوب می‌شوند برای اجرایی شدن نیاز به تسهیل بیشتر دارند که امیدواریم با مساعدت معاونت توسعه دانشگاه بتوانیم آن‌ها را پیش ببریم.
در ادامه روسای هر یک از کارگروه‌های کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه شامل: کالبدی، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و آرام بخشی، آموزش و پژوهش، آمار و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان، امداد، نجات و فوریت‌های پزشکی، غذا و دارو، حراست، انتقال خون و بسیج جامعه پزشکی گزارشی از نتایج جلسات و پیشنهاد‌های خود را ارائه کردند.
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه در این نشست بر شناسایی اولویت‌های جدی دانشگاه در بحث پدافند غیرعامل تأکید کرد و گفت: رسیدن به درک مشترک میان بخش‌های مختلف دانشگاه در شناسایی اولویت‌ها مهم‌ترین گام در این مسیر است.
دکتر صحراییان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز احصاء تهدیدات مزمن و پنهان یکی از وظائف مهم کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه خواند و افزود: بسیاری از تهدیدات قابل‌رؤیت نیست مثل اعتیاد دانشجویان که یک تهدید تدریجی و بسیار جدی است. وی همچنین بر مستندسازی تجربیات موفق مدیریت بحران تأکید کرد و آن را امری کمک‌کننده برای آیندگان خواند.
دکتر پارساپور، مدیر روابط عمومی و رییس کارگروه اطلاع‌رسانی و آرام بخشی، نقش حراست را در شرایط بحران کلیدی خواند و گفت: در حوادث اخیر بزرگ‌ترین معضل ما کنترل ترددها بود که حراست در هماهنگی آن بسیار کمک‌کننده بود.
وی همچنین در ادامه گفت: جنس کار بیمارستان‌ها را در هر زمان ماهیت بحرانی دارد و از نوع پدافند غیرعامل تلقی می‌شود و مهم‌ترین وظیفه ما در دانشگاه نیز توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است چراکه هم در زمان حال و هم در مواقع بحران مفید و کمک‌کننده به مردم و جامعه است.
دکتر ذنوبی رییس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه، با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه درمان در برگزاری مانورها، کارگاه‌های آموزشی در سال جاری و همچنین نسخه جدید دستورالعمل کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: پدافند غیرعامل مجموعه فعالیت‌های غیرمسلحانه است که توسط افراد غیرنظامی انجام می‌شود و باعث بازدارندگی، کاهش آسیب‌زدگی، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقا پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.
وی با اشاره به شعار امسال هفته پدافند غیرعامل پدافند غیرعامل، افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی افزود: تهدیدات پدافندی از حوزه‌های مختلفی چون فرهنگی، زیستی، امنیتی و ... موردبررسی است. همچنین لازم است در این بحث اماکن دانشگاه از سه بعد حیاتی، حساس و مهم بودن مشخص شوند. در برنامه‌های سال 97 پدافند غیرعامل که از سوی استانداری ابلاغ‌شده موضوع آموزش بسیار پررنگ است.
خبرنگار و عکاس: باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو