برگزاری کارگاه تدوین استانداردهای سالنامه آماری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور/ تأکید بر آمار و اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و سنجش سیاست‌ها

کارگاه تدوین استانداردهای سالنامه آماری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای نخستین همایش استفاده از آمار و برنامه‌ریزی در نظام سلامت برگزار شد.

گالری عکس
این کارگاه به همت مرکز مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران 7 بهمن 97 در سالن G6 سازمان مرکزی برگزار شد.
دکتر علیرضا زرین آرا معاون بخش آمار مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هرساله روز اول آبان مصادف با روز ملی آمار و برنامه‌ریزی است؛ گفت: امسال وزارت بهداشت همایشی با عنوان استفاده از آمار در برنامه‌ریزی نظام سلامت برگزار کرد که در آن همایش کارگروهی تشکیل و مقرر شد چهارچوبی برای سالنامه استاندارد هر دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود. انتظار وزارت بهداشت این است که چهارچوب ثابتی برای اطلاعات مستند و قابل گزارش از طریق سالنامه دانشگاه‌ها منتشر و به مخاطبان اطلاعات مناسبی ارائه شود و وزارت بهداشت بتواند در راستای اهداف خود از این اطلاعات استفاده نماید.
وی افزود: مسئولیت این کارگروه در همایش استفاده از آمار و برنامه‌ریزی در نظام سلامت با دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و بیش از 25 دانشگاه علوم پزشکی از سراسر کشور اعلام آمادگی برای این کار کردند. در قطعنامه همایش هم قید شد که وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی تهران حمایت کند تا این فرآیند را به سرانجام برسانیم.
دکتر زرین آرا با اشاره به هدف اصلی کارگاه، تصریح کرد: سعی داریم به یک چارچوب اولیه دست یابیم و در مرحله بعد فهرست اقلام آماری و شاخص‌ها را به تائید کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی برسانیم تا یک سری اقلام و فهرست شاخص‌های بخش‌های مختلف را با همکاری گروه‌ها جمع‌آوری کرده باشیم.
وی یادآور شد: در کارگاه یادشده چهار کارگروه تخصصی برای معاونت آموزشی- معاونت دانشجویی فرهنگی، معاونت درمان- معاونت دارو و غذا، معاونت پژوهشی- معاونت بین‌الملل و معاونت بهداشتی -معاونت اجتماعی و فرهنگی، تشکیل شد و در آنها در خصوص اعلام مبانی موردنظر شامل تعیین اقلام و شاخص‌های تخصصی هر معاونت و اولویت آن و تعیین منبع و کیفیت اقلام اولویت‌بندی شده، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت. همچنین شکل نهایی چهارچوب اقلام و شاخص‌های آماری جمع‌بندی شد.
معاون بخش آمار مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اساس کار این بوده که وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور تدوین استانداردهای سالنامه آماری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به دانشگاه علوم پزشکی تهران محول کرده است که امید داریم آن را به سرانجام مطلوب برسانیم. وی خاطرنشان کرد: اگر این فرآیند با جمع‌آوری اطلاعات منسجم و اصولی به‌درستی انجام شود، هسته اولیه آمار و شاخص‌های موردنظر برخی سامانه‌ها و سالنامه‌های ادواری وزارت بهداشت تدوین می‌شود.
توضیح اینکه؛ در این کارگاه مقرر شد جلسه تکمیلی در تاریخ 28 بهمن‌ماه 97 در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شود.
خبرنگار: الهام علی
عکاس: نسیم اخگر

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی