• تاریخ انتشار : 1401/05/09 - 10:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 250
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

شرح حکمتی از سیدالشهداء، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: فلسفه اصلی قیام حضرت امام حسین (ع)، نهادینه کردن شناخت و معرفت به خداوند عزو جل است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در جلسه هیئت رئیسه؛ یکشنبه 9 مرداد ماه حدیثی از امام حسین (ع) را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مسئول نهاد در نشست روز یکشنبه 9 مرداد ۱۴۰۱در سالن شورای ستاد مرکزی، به تشریح حدیثی از امام حسین (ع)  پرداخت و اظهار داشت: « ایّ شیْ‏ءٍ کنْتمْ قبْل أنْ یخْلق اللّه عزّوجلّ آدم (ع)؟ قال کنّا اشْباح نورٍ ندور حوْل عرْش الرّحْمن فنعلّم للْملائکة التّسْبیح و التّهْلیل و التّحْمید. ایّها النّاس! إنّ اللّه جلّ ذکْره ما خلق الْعباد إلاّ لیعْرفوه، فإذا عرفوه عبدوه فإذا عبدوه اسْتغْنوْا بعبادته عنْ عبادة ما سواه - قبل از این‏که خداوند عزّوجل آدم (ع) را خلق کند، شما چه چیزی بودید؟ فرمود: ما شبح‏هایی از نور بودیم که بر گرد عرش خدا می‏چرخیدیم و به ملائکه درس تسبیح و توحید و ستایش خدا را می‏آموختیم. امام حسین (ع) فرمود ای مردم! خداوند بندگان را آفرید تا او را بشناسند، آن‏گاه که او را شناختند، پرستش کنند و آن‏گاه که او را پرستیدند، از پرستش غیر او بی‏ نیاز شوند » ۱

مسئول نهاد در ادامه به بررسی و توضیح آیات اشاره کرد و اظهار داشت:

«معرفت امام برابر با معرفت خدا»

معرفت و شناخت امام معصوم، در اسلام تا آن اندازه اهمیت دارد که در پاره‌ای از روایات، شناخت و معرفت امام، مساوی با شناخت خداوند متعال قرار داده شده است. این مساله آن چنان حائز اهمیت است که در برخی روایات دیگر،حتی قدم از این نیز فراتر گذاشته شده و چنین بیان شده که اصلا معرفت و عبادت خدا بدون معرفت به امام معصوم، ممکن و میسر نخواهد بود و گویا امام پل ارتباطی میان مولی و عبد برای شناخت مولی و عبادت اوست. چنان‌چه در فرازی از زیارت جامعه کبیره چنین وارد شده که (بنا عرف الله و بنا عبد الله)، به واسطه شناخت و اطاعت از اهل بیت (علیهم السلام) است که خدا شناخته و عبادت می‌شود. مفهوم این کلام این است که بدون شناخت و تبعیت از امام معصوم، شناخت و عبادت خدا نیز ممکن نخواهد بود. یا به عبارت دیگر کسی که به امام زمان خویش معرفت ندارد، نمی‌تواند خدای خویش را آن‌گونه که هست شناخته و عبادت نماید و اصلا عبادت وی، بدون اطاعت از امامی که خود خداوند متعال، انسان را ملزم به اطاعت از او نموده، پذیرفته نبوده و آثار تربیتی، اخلاقی و انسان‌سازی عبادت را نیز در پی نخواهد داشت. حال جهت روشن‌تر شدن بیشتر این موضوع، در ادامه روایت دیگری را در همین زمینه بیان کرده و توضیح می‌دهیم. در روایتی از سیدالشهداء، حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)، خطاب به اصحابشان آمده است: ای مردم، همانا خداوند بندگان را خلق نکرد مگر برای اینکه او را بشناسند؛ زیرا هنگامی که او را شناختند او را عبادت خواهند کرد و هنگامی که او را عبادت کنند، از عبادت و اطاعت غیرخدا بی‌نیاز خواهند شد (یعنی نفع شناخت و عبادت خدا به خود بندگان باز خواهد گشت). امام از جانب خداوند متعال برای هدایت خلق به سوی خدا نصب گردیده و واسطه بین خدا و خلق می‌باشد؛ در نتیجه کسی که معرفت به امام معصوم(ع) پیدا نکند، هرگز خدا را نخواهد شناخت.

رابطه‏ ى معرفت و عبادت چیست و کدام یک اوّل بوجود می آید؟

پروردگار متعال هدفش از خلقت این بوده که شناخته شود و قرآن مجید مى‏فرماید: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»طبیعى است عبادت فرع بر معرفت است؛ اگر انسان خدا را شناخت عبادت مى‏کند، وقتى ما مى‏گوئیم منظور از خلقت عبادت است مى‏دانیم عبادت بدون معرفت تحقّق پیدا نمى‏کند؛ پس طبیعى است که خدا جنّ و انس را خلق کرده اوّل براى معرفت و بعد در اثر معرفت عبادت. لذا معرفت و عبادت هدف خلقت است، هدف اولیه و حقیقى این است که انسان بنده شود وقتى انسان بنده شد تمام قوا را در اختیارش قرار مى‏دهند و قدرتمند کامل و بى نهایت مى‏شود امّا این قدرت را نمى‏دهند که این شخص هر کارى خواست بکند بلکه حتّى حضرت على علیه‏السلام با تمام قدرتى که داشت معمولى و طبیعى زندگى مى‏کرد، باید طبق بندگى عمل کند. پس هدف بنده‏ى خدا شدن است.

«نتیجه عملی معرفت»

بزرگترین و مهم ترین مسأله‏اى که خداى تعالى براى بشر منظور کرده این است که انسان طبق فرهنگ و آداب احکام دین مقدّس اسلام زندگى کند و همین معنا سبب آن مى‏شود که انسان بنده‏ى دائمى خدا بشود. مهم ترین هدف از خلقت بندگى است. بندگى معنایش این است که انسان هر چه دارد، وجود خودش و آنچه متعلّق به او است و هر یک ازاعمالش، تمام در راه مولایش باشد. بنابر آنچه بیان شد ما برای تحصیل معرفت امام(ع) مأموریم و از طرف دیگر بین معرفت و اطاعت، یک تأثیر و تأثر متقابل هست، یعنی هرچه معرفت بیشتر باشد اطاعت نیز بیشتر می‌شود و هرچه اطاعت بیشتر باشد معرفت بیشتر خواهد شد.به عبارت دیگر شناخت امام، همان شناخت خدا و در نتیجه، اطاعت امام همان اطاعت خداست.

۱) بحار الانوار، ج ۵۷ ص ۳۱۱ ح۱ * بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱

  • گروه خبری : دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه
  • کد خبر : 215951
ابوالفضل علیزاده
تهیه کننده:

ابوالفضل علیزاده

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *