دکتر نیکنام: ایمان به غیب، بارزترین ویژگی متقین است

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: دكتر نيكنام در سومين نشست در كوي دوست با ادامه تفسير آيات ابتدايي سوره شريفه بقره، ايمان به غيب را در رأس اعتقادات متقين دانست و گفت: دست غيب پروردگار همواره حامي مؤمنان بوده است.

به گزارش روابط عمومي دانشكده پزشكي، دكتر محمدحسين نيكنام در سومين نشست از سلسله نشست‌هاي فرهنگي در كوي دوست كه با موضوع جهان نهان گمگشته انسان، روز شنبه 27 دي‌ماه در سالن شورا برگزار شد گفت: طبق حديثي از امام حسين (ع) كتاب خدا بر چهار چيز استوار است، عبارات، اشارات، لطايف و حقايق. عبارات آن براي توده و عامه مردم، اشارات و رموز آن مختص خواص و بندگان ويژه، لطايف آن براي اولياي خدا و حقايق آن براي پيامبران و انبيا است.
وي افزود: سه بخش اول قابل حصول براي همه است به‌شرط طي كردن مدارج عاليه، اما بخش آخر كه مختص انبيا و تأويل وحياني است. مقصود از «حقايق قرآن»، ذات قدسي و مكنون ملكوتي قرآن است كه درك آن نيازمند تأويل وحياني بوده و دست ديگران، از آن حوزه، كوتاه است طبق آيه شريفه سوره واقعه لا‌يمسّـه إلاّ المطهّـرون. كه در‌ سوره احزاب اهل‌بيت را مصداق مطهرون مي‌داند درواقع اهل‌بيت تالي تلو انبيا در درك حقائق قران هستند.
مدير گروه ايمونولوژي تصريح كرد: برخي در رابطه با قران به‌ظاهر آن بسنده مي‌كنند اما هستند گروه‌هايي كه پارا فراتر گذاشته و بسته به تلاششان در اين بحر بي‌كران به لطايف و اشارات آن دست مي‌يابند.
وي در ادامه بحث تفسير آيات ابتدايي سوره بقره، افزود: در آيات ابتدايي سوره بقره موضوع قران مشخص مي‌شود كه براي هدايت نازل‌شده است. طبق آيه دوم سوره بقره قران هدايت خواهد كرد كسي را كه از متقين خواهد بود. متقين به تقواي فطري تعبير مي‌شود.
اين پژوهشگر قراني اظهار داشت: خداوند در اين آيه به معرفي متقين و توصيف خصوصيات آن‌ها مي‌پردازد و پنج ويژگي براي آن‌ها ذكر مي‌كند كه در اولين ويژگي و شاخصه پارسايان مي‌فرمايد اين افراد ايمان به جهان غيب دارند.
دكتر نيكنام در ادامه تبيين اوصاف متقين در بيان قران كريم، افزود: متقين نماز برپا مي‌دارند و از‌آنچه به آن‌ها روزي داده‌شده انفاق مي‌كنند. همچنين پارسايان به آنچه به‌سوي تو (پيامبر) نازل‌شده و به آنچه به پيامبران پيش از تو نازل‌شده است ايمان مي‌آورند و آنان به آخرت يقين دارند.
مدير گروه ايمونولوژي گفت: «غيب و شهود» دونقطه مقابل يكديگرند، عالم شهود عالم محسوسات است و جهان غيب، ماوراء حسّ، زيرا «غيب» در لغت به معني چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حسّ ما پوشيده است به آن غيب گفته مى‏شود، ايمان به غيب درست نخستين نقطه‏اى است كه مؤمنان را از غير آن‌ها جدا مى‏سازد و پيروان اديان آسمانى را در برابر منكران خدا و وحى و قيامت قرار مى‏دهد و به همين دليل نخستين ويژگى پرهيزكاران ايمان به غيب ذكر شده است.
وي ادامه داد: طبق آيه 55 سوره بقره قران از نديدن حقيقت كه از سوي برخي مردم به غيب تعبير مي‌شود گله‌مند‌است طبق اين آيه بني‌اسرائيل گفتند: «به خاطر بياوريد هنگامى را كه گفتيد، اى موسى! ما هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد مگر اين‌كه خدا را آشكارا با چشم خود ببينيم».
اين پژوهشگر قراني گفت: طبق آيه سوم سوره بقره ايمان به غيب در رأس اعتقادات و ويژگي‌هاي متقين است كه در آيه ماقبل آخر سوره بقره نيز به اين مهم تأكيد شده است. در آيات ديگر ازجمله آيه 3 سوره طلاق (من حيث لايحتسب) و يا آيه 123 سوره آل‌عمران به عنايات غيبي خداوند به بندگان اشاره‌شده است.
وي در توضيح اين آيات گفت: خداوند شمارا در بدر ياري كرد (و بر دشمنان خطرناك پيروز شديد) درحالي‌كه شما (نسبت به آن‌ها) ناتوان بوديد. در آن هنگام كه تو، به مؤمنان مي‌گفتي آيا كافي نيست پروردگارتان شمارا به - سه هزار نفر از فرشتگان كه (از آسمان) فرود آيند ياري كند؟ اگر استقامت و تقوا پيشه كنيد - و دشمن به همين زودي به سراغ شما بيايد - خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان كه نشانه‏هاي مخصوصي دارند مدد خواهد داد.
دكتر نيكنام در پايان سومين نشست دكتر نيكنام اشاره‌اي به نامه امام خميني به گورباچف كرد و گفت: امام خميني تربيت‌شده مكتب قران است و باايمان تمام به غيب توانست چنين نامه به گورباچف بنويسد در‌ان با اتكا به ايمان غيب فروپاشي جماهير شوروي را پيش‌بيني كند.

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم